Zwangerschapsmigraine

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kaatje92, 23 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Lieve dames,

Sinds een week of 8-9 heb ik ontzettend last van zwangerschapsmigraine. Op sommige dagen kan ik niet functioneren en alleen maar slapen. Op de andere dagen heb ik (redelijk ondraaglijke) hoofdpijn van neus tot oor en dus ook over de hele linkerhelft van mijn hoofd. Werken wordt me hierdoor erg moeilijk gemaakt, heb momenteel vakantie en ook dan heb ik meer slechte dan goede dagen.
    Heb oordoppen op maat laten maken voor zo min mogelijk prikkels in m’n pauze en thuis, de fysio heeft me gekraakt en slik dagelijks paracetamol. Het helpt allemaal niet. Ook de huisarts geeft aan niks voor me te kunnen betekenen.
    Advies van de verloskundige was: paracetamol, rust houden en prikkelarme omgeving.
    Om de komende maanden nog in de ziektewet te gaan, voelt niet echt goed. Wel merk ik dat het me veel wordt. Gisteren had ik een break down en heb ik alles eruit gegooid. Het valt me ontzettend zwaar dat ik hele dagen zoveel hoofdpijn heb en (onder andere) hierdoor ook zo intens vermoeid ben. Voor m’n dochter zorgen, kost me al al m’n energie (en meer).

Iemand ervaring hiermee en gouden tips? Alle adviezen zijn welkom! Ik zit inmiddels wel echt met m’n handen in het haar.

2. Kundera

Kundera Actief lid

14 aug 2013
    485
    328
    63
    Ik heb sowieso last van migraine maar niet vaak. Ik ben nu 13 weken en heb afgelopen 3 weken elke week paar dagen last van gehad (meer dan tijdens de "gewone" migraine aanvallen). Het helpt bij mij wel als ik me in de slaapkamer opsluit, goedijnen dicht, telefoon op stil en probeer te slapen.
    Als je geen sterke pijnstilling mag nemen (wat bij mijn migraine ook geen zoden aan de dijk zet. Sowieso is migraine zonder zwangerschap vaak al niet goed te bestrijden) dan moet je echt gewoon rust nemen hoe rot je het in de richting van je werkgever ook vindt.
    Als werken echt niet meer gaat moet je je wel ziek melden want ga je dan anders doen? Op die manier functioneer je ook niet goed op je werk, voel je je daar schuldig over omdat je werk misschien van mindere kwalitiet is of je minder gedaan krijgt en daar krijg je spanningshoofpijn nog bovenop je migraine.
    Als ik een hoofdpijndag heb, laat ik het me baas en collega's weten en ga ik de hele dag liggen slapen. Ze weten ook dat je met hoofdpijn niks echt gedaan krijgt.
    Waarom vind je het zo vervelend om ziek te melden op de dagen dat je hoofdpijn hebt? Doet je werkgever vervelend?

Kaatje92 vindt dit leuk.
  3. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Misschien helpt het om te kijken of iemand wil oppassen tegen het einde van de week. Echt de rust pakken die je nodig hebt. Als je kookt doe het dan zo dat je een paar maaltijden kan invriezen. Na een paar keer heb je wat keus voor als je voelt dat je rust moet nemen. Houd de basis schoon, maar bespaar energie op de dingen die niet zo nodig zijn voor de hygiëne. Op het moment dat je alle rust pakt die je zo ongeveer kan pakken zonder absent te zijn voor dochter zal er toch gesneden moeten worden in de werktijd.

Kaatje92 vindt dit leuk.
  4. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Nee, mijn werkgever doet niet vervelend en wil er een klas afhalen (van de 4) om te kijken of het iets doet. We hebben al docenten tekort en daarom voelt het voor mij heel rot om ook nog eens ziek te melden. We hebben voor mijn vakgebied al 2 vacatures open staan het hele schooljaar. De belasting bij de collega’s is dus ook ontzettend hoog. Dat zou dan, door mij, nog hoger worden.

5. Lampje007

Lampje007 Actief lid

15 jul 2020
    404
    316
    63
    Vrouw
    Heb je al zuurstoftherapie geprobeerd? Dit helpt bij mij 50/50. Normaal gebruik ik triptanen, maar dit is - buiten een éénmalige gift- dus niet meer mogelijk.
    Ik ben hiervoor bij mijn vorige zw al op consultatie neurologie geweest, maar dat was ook weinig zinvol (buiten het voorschrift voor zuurstof)..

Kaatje92 vindt dit leuk.
  6. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Nee, nog niet geprobeerd! Heb je duidelijk verschil gemerkt? Ik heb ook gehoord dat acupunctuur helpt. Dus daar heb ik nu wel een afspraak voor gemaakt. Ik zal eens googlen of dat in de buurt kan! Dank je.

7. Lampje007

Lampje007 Actief lid

15 jul 2020
    404
    316
    63
    Vrouw
    Zuurstof werkt bij mij niet altijd. Het is echt afhankelijk van de hoofdpijntype (ik heb een combi cluster/migraine). 10-15 minuten zuurstof aan 15l/min zou in sommige gevallen werken (wat dus idd zo is in de helft van de gevallen)

Kaatje92 vindt dit leuk.
  8. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Dank je! Clusterhoofdpijn heb ik niet (gelukkig)! Ga me er zeker in verdiepen. Bedankt voor je tip(s)!

9. hearts

hearts Actief lid

6 mei 2011
    108
    34
    28
    Wat ontzettend vervelend zeg! Ik heb mijn vorige twee zwangerschappen veel last gehad van migraine(vanaf 12 weken dagelijks aanvallen). Ik heb voor volgende week dinsdag een afspraak staan bij de neuroloog, in de hoop dat mocht het ditmaal weer zo zijn er meer tegen te doen is dan alleen paracetamol. Mocht hij tips hebben dan zal ik ze hier delen.

Kaatje92 vindt dit leuk.
  10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Daith piercing? Weet niet hoe snel t helpt maar het heeft wel resultaat.

Voor je dochter zou ik een abbo op een indoorspeeltuin nemen (wij hebben funzone, iets minder heftig dan ballorig) dan kan die naar hartelust spelen en degene die meegaat hoeft doorgaans weinig te doen. Mocht je zelf gaan, oordopjes zijn aan te raden.

Ook NA je bevalling is dat een uitkomst overigens.

Oh en vergeet de slowcooker niet. Met minimaal vermogen een goede maaltijd in de avond. Kiep het er in en je hebt er geen omkijken naar. Must have item voor de zwangere en (weer) nieuwbakken ouders.

Kaatje92 vindt dit leuk.
  11. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Lief, dank je! Hopelijk valt t deze keer mee!

12. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Mijn vriend ontlast me thuis enorm en kookt (deed hij al overigens) elke avond. Ik moet heel eerlijk bekennen dat het sinds een dag of 2 beter lijkt te gaan en dat misschien rust toch wel echt de sleutel is, zoals veel van jullie ook al zeggen. Maandag begin ik weer met werken. Als het dan gelijk terugkeert, zal ik er toch (tijdelijk) aan moeten geloven, vrees ik.

13. lisa27

lisa27 Bekend lid

25 sep 2013
    557
    91
    28
    Vrouw
    Ik heb al jaren chronische migraine en dat is tijdens de zwangerschap helaas niet anders. Ik mag vd gynaecoloog een enkele keer sumatriptan gebruiken als het echt niet vol te houden is. Dit is best veel getest bij zwangere vrouwen kijk maar eens op lareb.nl. Ik ben nu 31 weken zwanger en mijn kindje doet het hartstikke goed. Je huisarts of verloskundige kan dit overleggen met een gynaecoloog. Volgens mijn gynaecoloog is zoveel migraine slechter voor mij en de baby dan af en toe sumatriptan te gebruiken. Je mag me altijd een pb sturen als je iets wilt vragen of ff je ei kwijt wilt! Migraine is gewoon afschuwelijk! Wat bij mij trouwens soms ook helpt is een kop koffie. Dit drink ik verder niet tijdens de zwangerschap maar wel bij migraine en dat helpt best vaak.

zorg goed voor jezelf hoor! Ik snap dat je je schuldig voelt naar je collega’s maar jij kunt hier echt niks aan doen en jouw gezondheid en die vd baby gaan echt even voor nu.

Ysabella en Kaatje92 vinden dit leuk.
  14. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Super lief, dank je wel!
    Zal het eens googlen.
    Ik drink inderdaad geen koffie meer sinds ik zwanger ben. Ik ga het zeker onthouden, wie weet doet het bij mij ook iets!
    Succes nog met de laatste loodjes!

15. hearts

hearts Actief lid

6 mei 2011
    108
    34
    28
    Hoe gaat het nu met je?

Ik heb van de neuroloog ook sumatriptaan voorgeschreven gekregen. In het eerste trimester schijnt dit sowieso veilig te gebruiken te zijn en daarna op indicatie. Voor mij geeft het veel rust dat ik in ieder geval iets achter de hand heb om mogen te gebruiken.

Kaatje92 vindt dit leuk.
  16. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Hier ook een aantal keer sumatriptan ingenomen tijdens mijn laatste zwangerschap. Inderdaad in het eerste trimester sowieso veilig te gebruiken en daarna in overleg.

17. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Lief, dank je.
    Het gaat nog steeds niet zo goed. Vanaf deze week werk ik minder en hoop dat dit rust geeft. Heb er wel een hard hoofd in, moet ik zeggen. Als het dan nog steeds niet gaat, ga ik nog minder werken. Hoop dat ik niet volledig hoef te stoppen, maar misschien is dit tijdelijk wel een oplossing mocht het dan nog steeds niet gaan.
    Heb een afspraak bij de homeopaat staan. Ben best een nuchter persoon en zeer sceptisch hierover, maar wil ondertussen alles proberen. Ben benieuwd!

Deel Deze Pagina