Zwangerschapsmisselijkheid

Discussie in 'Gezondheid' gestart door xlittlekimm, 10 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xlittlekimm

    xlittlekimm Nieuw lid

    3 mrt 2024
    3
    0
    1
    Vrouw
    Hallo,

    Ik ben momenteel zwanger van mijn derde kindje (5e zwangerschap). Bij de zwangerschap van mijn dochter was ik misselijk in de eerste 13 weken en bij de zwangerschap van mijn zoontje alleen in week 6. Bij beide zwangerschappen niet hoeven overgeven.

    Ben vandaag al de hele dag wat misselijk (vooral in mn keel) nou ben ik braakangst. Hoe groot is de kans dat ik deze zwangerschap wel spuug? Is die kans klein aangezien ik dit bij voorgaande zwangerschappen ook niet heb gehad? Kan je nu opeens wel hg ontwikkelen, als je dat nooit eerder hebt gehad?

    Wie heeft tips tegen dit nare gevoel..
     
  2. Plukdedag24

    Plukdedag24 Actief lid

    30 jan 2024
    315
    70
    28
    Vrouw
    Wat naar dat je angst hebt om over te geven.
    Eerlijk gezegd kan het iedere zwangerschap anders zijn. Als er bij een eerdere zwangerschap hg is vastgesteld dan is de kans wel groter dat je dit een volgende zwangerschap ook hebt.

    Echter is misselijkheid en overgeven niet simpelweg hg... hg is wel echt vele malen erger..

    Ik denk dat je het beste even kunt overleggen met een verloskundige of huisarts. Wanneer nodig kunnen zij meedenken, tips geven, evt adviseren over medicatie mocht het nodig zijn.
     
  3. xlittlekimm

    xlittlekimm Nieuw lid

    3 mrt 2024
    3
    0
    1
    Vrouw
    Ja, dat dat iets anders is weet ik.. maar door die braakangst heb ik juist angst om hg te krijgen, maar dit heb ik bij eerdere zwangerschappen ook niet gehad
     
  4. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.810
    1.384
    113
    Vrouw
    Weinig over te zeggen. Hoeveel weken ben je nu? Zou vooral zorgen voor een rustige maag (wat eten voor je opstaat etc).
     
  5. xlittlekimm

    xlittlekimm Nieuw lid

    3 mrt 2024
    3
    0
    1
    Vrouw
    Tussen de 6 en 7 weken.. ik moet altijd eerst medicijnen nemen voor ik mag eten.. (moet halfuur tussen zitten)
     
  6. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.944
    4.001
    113
    Vrouw
    Als je een hg zwangerschap hebt gehad, is de kans op herhaling zo'n 90%. Als je 2 zwangerschappen zonder HG hebt gehad, val je in de 1 tot 3% kans op hyperemisis.

    Je kan eventueel Suprimal halen bij een drogist. Sinds 1 januari wordt emesafene niet meer vergoed, ook niet als je het op recept krijgt. Wel goed om het te bespreken met de huisarts, maar in principe is het middel veilig voor je zwangerschap. Een maagzuurremmer (Omeprazol) kan er ook voor zorgen dat je minder misselijk bent. En als je dan moet spugen, het minder pijn doet.
     
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.465
    4.023
    113
    noord holland
    Lust je toevallig gemberthee? Gember kan ook soms de misselijkheid verzachten.
     
  8. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.944
    4.001
    113
    Vrouw
    Pas er wel mee op. Gember kan helpen tegen een misselijk gevoel. Maar als je moet overgeven kan het zorgen voor een soort brandblaren in je slokdarm.
    Het stofje dat in gember "werkt", zit ook in walnoten. Dus veiliger om die te eten.
     
  9. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.811
    3.201
    113
    Vrouw
    Eventueel antimetil halen, is op basis van gember. sowieso dingen op basis van gember.

    Ik heb in het verleden ook extreme emetofobie gehad, heb hiervoor therapie gehad maar de allerbeste therapie was toch wel toen ik een chronische ziekte kreeg en daardoor vaak moest overgeven en me er niet steeds tegen proberen te verzetten. Want door je er tegen te verzetten blijf je vaak langer misselijk en overgeven kan echt oplichten dan. En daardoor ga je merken dat het eigenlijk echt niet zo erg is dan je het in je hoofd hebt. Leuk is anders natuurlijk he ;)
    Klinkt misschien heel onnozel hoor en strenger dan ik het bedoel want weet echt hoe verlammend die angst is. Ik kom echt van geen bus durven nemen, altijd en overal aan de deur willen zitten om snel weg te kunnen, iedereen heel hard in de gaten houden, extreem vervaldata checken, tv kijken enkel met afstandbediening in mijn hand, naar totaal geen angst meer. Ik was er echt 24/24u mee bezig. Ging natuurlijk niet van de ene dag op de andere, maar ik spreek dus echt wel uit ervaring dat de beste therapie een soort van exposure shocktherapie was.
     

Deel Deze Pagina