Ervaringen met (nood) cerclage gevraagd

Discussie in 'De bevalling' gestart door Evia, 2 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evia

Evia Bekend lid

11 mrt 2015
    595
    0
    16
    In gesloten onderwerpen op de site zie ik voorbij komen dat verschillende mama's met ontsluiting en uitpuilende vruchtzak een (succesvolle) nood cerclage hebben gekregen. Ik ben heel benieuwd hoeveel centimeter ontsluiting jullie hadden, hoeveel weken jullie waren en of er al weeën activiteit bij jullie aanwezig was? Of andere tekenen van een bevalling? En met hoeveel weken ben je uiteindelijk bevallen?

Ik kwam zelf het ZH binnen met 23 weken, bloedverlies, twee cm ontsluiting, licht uitpuilende vruchtzak en enkele weeën per uur. Ik heb geen cerclage gekregen en hoop uit jullie ervaringen te lezen of dat de juiste keuze is geweest of niet.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

2. mus12

mus12 Actief lid

18 nov 2007
    115
    0
    16
    Och Evia, allereerst heel veel sterkte met dit moeilijke verlies...
    Echt vreselijk veel te vroeg.

Ik ben denk ik 1 van die dames uit dat gesloten onderwerp.
    Ik heb een noodcerclage gekregen met 20 weken. Had met 19 weken 3 cm ontsluiting en een 6 cm uitpuilende vruchtzak. Maar ik had geen weeën. Wel wat harde buiken maar niet veel of met regelmaat. Verder geen andere tekenen.
    Het is ontdekt omdat ik een klein beetje bloedverlies had en wat rugpijn. Tijdens echo was er niks te zien, totdat de gyn ging kijken naar de baarmoedermond er iets zichtbaar was waarom dat beetje bloedverlies er was. Die schrok zich rot en wij natuurlijk ook. Ik werd gelijk opgenomen.

Omdat het vroeg in zwangerschap is gebeurd, was de prognose op een goede uitkomst heel slecht. Er werd ons door de gyn verteld dat er ondanks het slagen van de noodcerclage, 70% kans was dat ons kindje door vroeg geboorte ernstig gehandicapt zou raken. Dat percentage zou dan afnemen naarmate de tijd verstreek. Andere optie was beëindigen van de zwangerschap of afwachten, wat vrijwel een 100 % garantie was dat het niet goed zou gaan. Daarom heeft een week geduurd voordat we een beslissing konden nemen. Ondertussen bleef het redelijk rustig wat betreft weeën /harde buiken.

Zoals ik al zei zijn we toch voor de cerclage gegaan gecombineerd met een pessarium, en heeft het gehouden, tot het einde. Met 37 weken is het eruit gehaald en ben ik ingeleid en bevallen.
    Maar het was zoals ik van het zh begreep, echt wel uitzonderlijk.

Er waren ook meiden in het gesloten topic die een kindje hadden verloren, rond dezelfde termijn als bij jou. Zij hadden nu een preventieve cerclage.

Ik denk dat elke situatie natuurlijk wel verschillend is en het ook verschillend is per ziekenhuis en gyn hoe hier mee omgegaan wordt

Verschrikkelijk dat een cerclage bij jullie geen optie was en dat jullie jullie kindje verloren zijn. Heb je het gevoel dat er niet goed gehandeld is in het zh? Denk dat je nooit helemaal kunt weten of het anders had kunnen lopen....

Sterkte in ieder geval!

Liefs Mus

3. Evia

Evia Bekend lid

11 mrt 2015
    595
    0
    16
    Bedankt voor je reactie Mus, wat fijn dat de cerclage bij jou heeft mogen helpen! Ik weet niet of het ZH verkeerd heeft gehandeld, voor mijn gevoel wel, maar over een paar weken heb ik een evaluatie met hen en hoop ik tot bepaalde hoogte meer duidelijkheid te krijgen.

Ik leg me er absoluut bij neer dat ik niet zal weten of het in een ander ZH anders was gegaan. Maar het helpt mij (misschien raar) om andermans ervaringen met vroeggeboortes en/of cerclages te lezen. Tegelijk maakt het mijn eigen ervaring soms verdrietiger wanneer mensen in dezelfde situatie anders geholpen zijn met andere uitkomsten. Toch blijf ik benieuwd naar de 'wat als' en 'waarom' vragen, een groot deel zal ik geen antwoord op krijgen. Maar een klein deel van de vragen hoop ik beantwoord te krijgen door verschillende gynaecologen en ervaringen van anderen.

Dus dankjewel :)

4. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik heb lijfelijk geen ervaring met een cerclage maar zou er een krijgen toen ik 2 jaar geleden op werd genomen met 4 cm ontsluiting en een uitpuilende vruchtzak. Alleen op het moment dat ze de ambulance bestelden voor me ( moest namelijk naar het lumc hiervoor) braken mijn vliezen en toen kon het niet meer :(.

Een (nood) cerclage plaatsen ze alleen bij een rustige buik. Weeen en een cerclage is erg gevaarlijk doordat hierdoor scheuren in de baarmoeder kunnen optreden. Dus ik denk eigenlijk dat je niet in aanmerking was gekomen hiervoor...
    Een preventieve cerclage in combinatie met proluton ( progesteron om de bm rustig te houden) zou ik zeker bespreken voor een volgende zwangerschap.
    Er is een vroeggeboorte protocol waar jij een volgende zwangerschap in zal komen, heb je dat wel eens gelezen? http://www.kwaliteitskoepel.nl/assets/structured-files/overigNVOG/Preventie+recidief+spontane+vroeggeboorte.pdf
    Is wat technisch, als je er niet uitkomt vraag het gerust, ik ken het van a tot z ;)

Wat ik verder zou bespreken, staat ook in het protocol, zijn regelmatige cervix metingen bij een volgende zwangerschap. Dan kunnen ze handelen zodra de cervix verkort en evt een cerclage of pessarium plaatsen.

Ik voeg deze ook nog even toe, misschien ken je het al maar beter teveel info dan te weinig http://nvog-documenten.nl/uploaded/docs/Dreigende%20vroeggeboorte.pdf

5. Evia

Evia Bekend lid

11 mrt 2015
    595
    0
    16
    Wat fijn, dank voor al je meedenken en info!

Deel Deze Pagina