Dag dames Ik weet sinds 7 weken dat ik zwanger ben en ben nu 17 weken ver. Sinds ik weet dat ik zwanger ben ben ik onmiddelijk geminderd met roken (van een pakje naar 3) maar helemaal stoppen lukte me niet. Had meerdere pogingen gedaan maar verviel toch steeds weer. Nu heb ik gister een geslachtsbepaling echo gehad, daar hebben we het hartje gehoord en gezien dat we een zoontje verwachten. En heel raar maar sinds die echo is er bij mij een knop omgegaan en ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik geen peuk meer aanraak zolang ik zwanger ben. En ik walg van mezelf dat ik dat niet direct gedaan heb. Maar goed, nu heb ik meerdere keren al gehoord dat als je direct stopt met roken dat de baby daar afkickverschijnselen van krijgt. Is dat echt waar? Of zijn dat gewoon smoesjes? En NEE ik vraag dit niet omdat ik dan weer wil gaan roken!
Geen idee of een baby met 17 weken ver al verslaafd kan zijn aan nicotine. Overleg anders eens met je verloskundige. Maar het roken kan meer kwaad, dus heel goed dat je nu helemaal gestopt bent. En gefeliciteerd, het wordt een jongen !
Nee ik denk niet dat de baby afkickverschijnselen krijgt als je stopt met roken. Weet wel zeker dat hij meer schade zal ondervinden van iedere sigaret die je wel rookt. Niet om te veroordelen hoor, heb zelf ook straf gerookt maar ben toen ik mijn vorige zwangerschap bevestigd kreeg op ruim 11 weken ineens gestopt Het is nooit te laat om te stoppen maar hoe eerder hoe beter.
Heel goed van je! Ga zo door! Vraag het anders even aan je VK. Ik rookte ook voor mn zwangerschap en ben na de positieve test gestopt, klinkt heel gek maar ik heb er totaal geen moeite mee gehad en ben super trots op me zelf! ons kindje bleek tijdens de 20 weken echo een SUA te hebben ( 2 aders ipv 3 in navelstreng ) verder is ze gelukkig helemaal gezond maar wel wat onder het gemiddelde kwa gewicht, dus had het me zelf super kwalijk genomen als ik nu nog gerookt had! Om nog maar te zwijgen over de andere complicaties die het met zich mee brengen kan! Jij kan er mede voor zorgen dat je kindje gezond is door de sigaretten de deur uit te houden! Succes
Ik zal morgen even de verloskundige bellen, ben dan hele dag vrij van werk dus kan ik de hele dag wachten tot er terug gebeld word. Ik vind het echt erg dat ik niet eerder gelijk gestopt ben, tuurlijk wist ik dat het slecht is maar sinds gisteren voel ik me zo anders! En ik ben nu pas sinds gister gestopt, dus het zware zal nog komen maar ik heb nu echt dat gevoel van ik stop NU en ook echt vastberaden. Dat had ik eerder niet.
Elke keer als je een moeilijk momentje hebt, gewoon even je echo foto erbij pakken. Een betere reden om te stoppen bestaat er niet! Heel veel succes en volhouden hoor!
Ik heb in het begin ook gerookt, eerst toen ik het nog niet wist rookte ik bijna een pakje per dag toen ik het eenmaal wist ben ik gaan afbouwen naar een paar sigaretten per dag, en toen ik 8 weken zwanger was ben ik er helemaal mee gestopt. Ik kreeg de termijn echo met 9 weken en moest ook naar een gynaecoloog, daar heb ik verteld dat ik flink gerookt had. Zij vertelde dat "het vruchtje" toen nog van het vruchtzakje leefde dus dat was een opluchting voor me. Maar sowieso is roken niet goed voor de kleine, maar het slecht zou zijn volgens de gyn in het laatste trimester. Er zijn genoeg vrouwen die stug door blijven roken, mijn schoonzus was er één van, en ik heb een rokende zwangere collega...maar jij bent gestopt omdat je het belang voor je kindje voorop zet! En de baby heeft nu echt nog geen afkickverschijnselen hoor, dat is een fabeltje....jij bent degene met afkickverschijnselen ( had ik ook ) pas als je stug door blijft roken dan zal de baby na de geboorte "verslaafd" zijn aan de nicotine die hij / zij dagelijks binnen kreeg.
Houd vol meid! Lees je eigen motivatie hier nog even na op moeilijke momenten. Ik denk niet dat de babay afkickverschijnselen krijgt. En mocht dat zo zijn, dan zijn die zeker minder schadelijk dan de sigaretten die hij eerst kreeg.
Elke keer dat jij een hijs neemt van een sigaret, knijpen je bloedvaten samen. Dus ook de bloedvaten in de navelstreng. En uit die navelstreng komen oa zuurstof en voeding voor de baby. En elke keer wordt die zuurstof en voeding even afgekneld, omdat de moeder rookt. Dat is vele malen schadelijker dan de eventuele stress die jij ondervindt van het stoppen met roken. Dus ik zeg: goed dat je bent gestopt met roken, het beste dat je voor je kindje kunt doen! Mocht je ooit weer trek krijgen of stress voelen, denk dan aan je kindje en die samengeknepen navelstreng. Het is niet voor niets zo dat kindjes van rokende moeders vaak kleiner zijn, ze krijgen gewoon minder binnen. Hou die gedachte vast! (En jaja dames, er zijn heus uitzonderingen bladiebla jouw moeder heeft gerookt en jij bent er ook prima uitgekomen als 8 ponder en dat soort gezwets).
Bedankt voor de reacties. En inderdaad het idee dat mij baby eronder lijd vind ik een vreselijk idee. En ik ga echt volhouden, zal nog wel moeilijker worden vrees ik, maar op dit moment is mijn baby belangrijker dan een sigaretje. En dat ik gister het hartje hoorde kloppen heeft mij echt wakker geschud. Elke keer als ik aan dat moment terugdenk krijg ik tranen in m'n ogen. Haha ben nogal emotioneel labiel nu met de zwangerschap.
mee eens, ik denk dat het nog vrij vroeg is om van "afkicken" te spreken maar echt super dat je gestopt bent, hou vol meid!!!
Nee hoor hoeft je baby niet van af te kicken. Ik heb gerookt tijdens de zwangerschap net als jij max 5 per dag. En ons meisje heeft na de geboorte nergens last van gehad. 42weken door gelopen en een hardstikke gezonde dochter gekregen. Placenta was hardstikke schoon weinig bloed verlies gehad. En gewoon alles super gegaan. Tuurlijk kan het anders gaan dat hoor je mij ook niet zeggen. Maar het gaat meer goed dan slecht. En over afkicken gesproken gaat het alleen over de junk's (harddrugs) en alcoholisten.
Nou ik ben echt zo trots op mezelf! Heb nog steeds geen peuk aangeraakt en heb nu ook met m'n man afgesproken dat hij ook niet in mijn bijzijn rookt (dus ook niet op balkon) want dat trek ik denk ik niet. Maar tot nu toe nog geen lastige situaties (waar bijv. Veel mensen roken) en dat zal vast wel gebeuren, maar ik geloof wel dat de eerste 3 dagen het moeilijkst zijn. Maar ik hou vol!
Ik rookte ook nog toen ik voor de eerste echo ging... Vorige zwangerschap meteen gestopt, en kreeg 3 dagen erna een miskraam... Dus ergens in mijn hoofd ging deze fabel ook rond, en ik dacht dus, als ik nu in eens stop, dan krijg ik straks weer een MK door die verslaafde baby Maar de VK heeft me verzekerd dat dat echt NIET waar is. Ook het minderen voor je stopt is niet nodig! Heel knap hoor, dat je nu vol houdt! Helemaal als je man ook rookt! (weet ik uit ervaring )
Als een baby afkickverschijnselen kan krijgen door te stoppen met roken, dan zou ik persoonlijk liever hebben dat hij die krijgt met 17 weken Zwangschap dan na de geboorte... Maar dat is gewoon mijn "boerenverstand" wat hier nu spreekt hoor. Gewoon even bellen met je verloskundige die heeft er vast meer verstand van
Ik heb zelf tot mijn 18e week gerookt. Wilde erg graag stoppen maar lukte me niet om het voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk na een ruzie met vriendlief over het stoppen met roken zijn we samen gestopt met roken. Van een pakje per dag naar helemaal niets meer en heb er niets van gemerkt aan de kleine! Inmiddels 37 week zwanger en nog steeds gestopt en eerlijk is eerlijk ik voel me een stuk beter!
Superknap van je dat je gestopt bent! En volhouden he meis! Ook als de kleine geboren is. Want ook dan ademt het nog veel schadelijke dampen in. (ook al rook je buiten, het zit in je kleding, haar, mond e.d.). Maar waarschijnlijk nu je zelf gestopt bent ruik je hoe erg je vriend/man stinkt. Hier rookt mijn man ook nog Hoop nog steeds dat hij gaat stoppen als de kleine er is, of anders desnoods elektrisch gaat roken.