Zijn er meer vrouwen op dit forum met smalle bekken en wat voor gevolgen heeft dat voor jou tijdens zwangerschap en planning van de bevalling ?
Ik weet het nog niet.. Hoofdje van ons meisje loopt 2 weekjes voor op groei, dus op 36 weken wordt er een scan gemaakt van mijn bekken om te zien of het past. Ben benieuwd.. Hebben ze bij jou ook een scan gemaakt?
Hoi hoi, Ik heb het ook en ben ook bang eerlijk gezegd voor de bevalling of het überhaupt natuurlijk kan of beter keizersnede kan laten doen. Heb jij ook nu al last en af en toe hevige pijn? Ben ook wel benieuwd hoe andere dat hebben gedaan Groetjes, Noa
Ja heb ook last van krampen en pijntjes van achter / onder ik denk nu dat het mijn bekken zijn. Ik heb vroeger een scan gehad na ongelukje paardrijden en toen hoorde ik dat ik smalle bekken heb. Ik moet sowieso in het ziekenhuis bevallen zodat ze kunnen ingrijpen met keizersnee als nodig is maar ik heb liever geplande keizersnee
Dan zou ik dat gewoon bespreken met je vk volgende keer. Als je bekken inderdaad te smal is en je ziet het niet zitten kan dat misschien wel geregeld worden en hoef jij je geen zorgen meer te maken Ik wil wel liefst eerst natuurlijk proberen. Pas als blijkt dat dat echt niet kan wil ik een ks. Maar dat moet ieder voor zichzelf beslissen
Hoe kom je erbij dat je een smal bekken hebt? Heeft een arts je dit verteld en zo ja gebaseerd waarop? Het is zelfs voor een ervaren gyn heel lastig om vast te stellen dat een bekken te smal zou zijn, omdat je bekken tijdens je zwangerschap en vlak voor en tijdens je bevalling veel weker wordt en enigzins van vorm veranderd. Daarnaast maakt de vorm van je bekken vaak meer uit voor hoe makkelijk je bevallingen zijn dan de absolute breedte. Ik weet niet of ik een smal bekken heb of niet, maar ik heb in ieder geval heel erg smalle (zeg maar geen ) heupen (omvang 82 cm). Ik heb hierdoor altijd gedacht dat bevallen lastig zou zijn voor mij, maar niets was minder waar. Ik heb relatief moeiteloos twee gezonde kinderen op de wereld gezet, waarvan de laatste richting de 4 kilo. Bij de eerste een miniscule hechting gehad, bij de laatste helemaal niets. Bij de eerste duurde het persen een dik kwartier, bij de tweede twee minuten. Kortom, hele smalle heupen hoeven helemaal niet te betekenen dat je bevalling lastig zal zijn!
Smalle heupen is niet altijd smalle bekken .. Ik heb na een ongeluk Eem scan gehad toen zeiden ze al dat ik smalle bekken heb ; ik denk omdat ik mijn hele leven al volop paardrijd en echt veel ; beroepsmatig Een vriendin van mij heeft hetzelfde.. Haar eerste kindje is tijdens bevalling overleden daardoor ben ik voorstander voor keizersnee voor vrouwen met smalle bekken , jammergenoeg mag je dat in Nderland niet kiezen , in andere landen zoals Duitsland bijv wel
Weet je wel zeker of je daadwerkelijk smalle bekken hebt? Volgens mij kun je dat aan de buitenkant niet zien namelijk.. De fabel dat je met brede heupen makkelijk kan baren gaat hier niet op. Tegen mij zei iedereen: goh, dat gaat voor jou een zware bevallig worden met die smalle heupjes! Nou.. Mijn dochter floepte er zo uit hoor Ik zal waarschijnlijk een vrij breed bekken hebben want ik heb ook nooit "gewaggeld" tegen het einde van mijn zwangerschap, terwijl mijn dochter gewoon goed ingedaald was. Mijn moeder daarin tegen heeft brede heupen en heeft 3 zware bevallingen gehad omdat haar bekken dus te smal waren.
Ze heeft al 2x verteld dat er al eens een scan gemaakt is waarop te zien was dat ze een smal bekken heeft.. Kan me heel goed voorstellen dat je het moeilijk vindt door wat er gebeurd is bij je vriendin. Heftig zeg! Maar wat ze hierboven zeggen klopt ook, tijdens je zwangerschap verweekt je bekken en in de weken voor de bevalling kan het zich ook nog 'zetten'. Dat is de reden waarom mijn gyn pas bij 36 weken een scan wil laten maken. Eerder heeft geen zin zeg maar.. In jou geval zou ik het echt bespreekbaar maken. Het is ook niet goed om je steeds zorgen te blijven maken.
Ja ze heeft al gezegd dat ik in Ziekenhuis moet bevallen zodat ze kunnen ingrijpen wanneer nodig maar zo een extra scan lijkt me ook wel fijn.
Mijn moeder bleek achteraf te smalle bekken te hebben om mijn broer en ik er ooit doorheen te krijgen. Gevolg... 36 uur weeën. Paar uur persweeen maar niet mogen persen en uiteindelijk keizersnede. Bij haar 2e keer (van mij) ander ziekenhuis. Hoewel het vorige ziekenhuis alle informatie had bewaard wilde het nieuwe zk er niets van horen met als gevolg weer ruim 30 uur weeën en persweeen en keizersnede. Aangezien ik als 2 druppels water op mijn moeder lijk was ik er van overtuigd dat het bij mij ook niet zou passen, maar gyn doet geen onderzoeken, nooit niet. Zoiets zou volgens hem niet bestaan. Okay.... Uiteindelijk na ruim 42 weken nooit geen wee gehad dus ook keizersnede, maar dan zonder alle weeen ellende vooraf.
Oeps.. slim dat ik niet eerst even het topic doorlees voordat ik reageer TO: wat heftig wat er is gebeurt bij je vriendin! Als er echt een smal bekken bij je is geconstateerd dat zou ik er toch wel op aandringen een extra scan te maken. Bij mijn vriendin is er op het laatste moment ook een spoedkeizersnede gedaan (ook ivm te smal bekken voor de grootte van haar baby) en die heeft dat als traumatisch ervaren. Ik vind toch dat ze hier in Nederland slap zijn met dit soort dingen.. Waarom niet gewoon uit voorzorg een geplande keizersnede, dat scheelt toch een hoop zorgen/stress.
Dat is dus ook waar ik mee zit ; Ik wil geen extra risico lopen voor mijn kindje; dan liever een KS en weten dat ze gezond te wereld komt. En dan liever een geplande keizersnee als spoed. Maar in Nederland kan dat niet. Maar in Duitsland wel. Maar dat vergoed de verzekering niet. Ik twijfel dus heel erg. Natuurlijk is een gewone bevalling veel fijner en daar zou ik in eerste instantie voor kiezen, maar ik wil geen extra risico lopen voor mijn kindje. Gaat een gewone bevalling gemakkelijk en goed dan ga ik daar voor, maar dat weet ik natuurlijk nu niet, dus is moeilijke beslissing