onze dochter is een ukje! Nu geschat op 1900 gram en ten tijde van de geboorte wordt ze 2600 gram geschat. Uiteraard weet ik dat de metingen niet altijd kloppen maar wordt al vanaf 28 weken in de gaten gehouden. Ook is de kans dat ze wat eerder gehaald moet worden. Valt dit onder dysmatuur? Hebben jullie problemen ondervonden met kindjes met een lager geboorte gewicht.
Zo ver ik weet is dat idd dysmatuur (2600 gram met 40 weken) hier was de oudste onverwachts dysmatuur (2545 gram bij 40+5) de eerste 12 uur moest ze in couvuse ivm haar temparatuur. Daar had ze moeite mee. Ook moest ze bijgevoed worden (protocol) al denk ik nog steeds dat dat niet erg noodzakelijk was aangezien de borstvoeding snel en goed op gang kwam en ze op dag 10 al boven het startgewicht zat.(bij haar heb ik op het begin wel een tepelhoedje gebruikt omdat ze moeite had met aanhappen) De volgende ochtend mochten we naar huis na de controle van de kinderarts. Wel is ze in de kraamweek terugopgenomen geworden omdat ze te geel werd en haar burbilinegehalte te hoog was. Dus moest ze 24 uur onder de lamp en dat 24 uur ter observatie blijven om te kijken of het goed bleef gaan. Ze kwam wel op het begin meer aan dan normaal maar dat trok ook weer bij toen ze haar lijntje eenmaal had gevonden. Nu is ze heel gemiddeld.zowel in lengte als gewicht.
Ja ik dacht ook dysmatuur maar er is verder niks over gezegd behalve dat ze klein is. Maar jij wist dit dus niet van tevoren? Ik krijg wel een keizersnede iets voor de 40 weken.
Nee wij wisten het niet. Waarschijnlijk is de placenta op het laatst slechter gaan werken ( die was ook verkalkt) en de laatste echo was met 36 weken. Toen schatte ze haar met 40 weken op 3 kg. Niet de grootste baby maar niet zo mager zoals ze is geboren. Bij de 2e en 3e ook veel beter in de gaten gehouden met extra echo's. Of een kleintje dysmatuur is of niet ligt ook meer aan de verhouding tussen de zwangerschapsduur en het uiteindelijke geboortegewicht. Ik denk dat ze daarom nu nog niets willen zeggen.zeker aangezien ze met een echo er nog behoorlijk naast kunnen zitten.
Hier nagevraagd bij de vk en zij zei dat het niet alleen op basis van gewicht een dysmatuur kindje is. Dat is afhankelijk van meerdere factoren. Het gaat over de groeipotentie. Ingewikkeld in ieder geval. Ik heb waarschijnlijk gewoon een kleintje in de buik. Vandaar dat ze er wellicht nu nog niks over kunnen zeggen?
Dat kan idd. Mijn oudste werd klein geschat maar bleek 7 pond. Bij mijn jongste heb ik tien (!!) groeiecho’s gehad en bleven ze mijn suiker maar controleren, want hij zou zeker 10 pond zijn. Omdat ik een makkelijke eerste bevalling had gehad wilde ik geen geplande ks en de vk vond dat prima. Zij twijfelde ook wel aan de echo’s trouwens. (die maakte het zkh) Hij bleek uiteindelijk bijna 8 pond te zijn met superlange benen dat dat vertekende beeld gaf. Hij is nu 6,5 jaar en nog steeds heel lang. Maar ja, aan dat ze ernaast kúnnen zitten heb jij ook niks, want voor hetzelfde geld klopt het wel..
Onze dochter was ook onverwachts dysmatuur met (40+4 en 2535gram). Ze had ook navelstreng om d’r halsje waardoor ze met vacuumpomp werd gehaald en ook de eerste nacht in couveuse moest doorbrengen. Haar temperatuur werd erg goed in de gaten gehouden maar kreeg vrij snel groen licht voor ontslag uit zkh vergeleken met mij (veel bloedverlies). Onze eerste wandeling buiten was ook pas na 2-3wkn en visite mocht haar ook niet dragen i.v.m haar temp en kans op daling daardoor. Dat is ook pas veel later gekomen. Ik heb de eerste 2mnd bv gegeven en daarna over op fles. Was geen probleem en ze kwam goed aan. Ze is nu een heel levendig meisje, sterk gebouwd lichaampje maar nog wel maat 86 (18mnd) en wordt volgende maand 2jr. Ik was overigens zelf 2510gram geen couveuse. Ik denk dat het in ons geval genetisch is? Bij deze zwschap zal ik extra echo’s krijgen richting 40wk om het toch in de gaten te houden.
Oh jeetje zeg! Kleintje inderdaad voor dat termijn. Moet zeggen dat mijn buik wel best groot is en ik weet dat dat niks zegt maar dat maar me wel dat ik wat twijfel of hun schatting wel klopt. Mijn dochter is 22 maanden heeft maar 74 en weegt 9,5 kilo. Die was overigens geen dysmatuur en liep telkens zelfs wat voor werd er gezegd.maar wij zijn zelf ook niet heel erg groot.
Ik denk dat het idd moeilijk in te schatten is want het kan misschien ook liggen aan hoe de baby in de bm ligt maar ik snap je twijfel. Onze dochter werd geschat op 6pond (de vk voelde nog aan mijn bm met 39wkn) die zat er ook naast. Is het ooit bewezen wat de reden zou kunnen zijn voor dysmatuur als je gezond zwanger word en bent (niet roken, drinken of drugs etc)? Ik heb me er eerlijk gezegd nooit in verdiept maar mijn gevoel neigt meer naar erfelijkheid? Ik denk dat sommige kindjes een wat langzamere start hebben maar als ze wat groter zijn gaan ze gewoon goed mee met de rest en voor je het weet zijn ze 1.80m
@Sherra Nee, naast roken ect is er nog maar heel weinig bekent over dysmatuur zijn zo ver ik weet . Wel ben ik ondertussen achter dat de placenta meestal slecht werkt.kan een aanlegfout zijn bijvoorbeeld. De kinderarts die bij mij aan het bed stond geloofde duidelijk niet dat ik niet rookte.nooit gedaan ook. Ben ik nog steeds boos om. Al weet ik nu dat er idd vrouwen zijn die er over liegen.een moeder op schoolplein kreeg zo veel medeleven omdat ze moest stoppen met werken omdat de kleine slecht groeide, maar dan daar niet bij vertellen dat ze stug door rookte. Had zo zin om elke keer dat ze zielig stond te doen dr keel dicht te knijpen. (zwangerschapshormonen) of op zn minst te zeggen dat ze maar die stomme dingen in de prullenbak moest gooien waar iedereen bij stond. (Ze had bij mij dr mond voorbij gepraat toen ik vroeg of het stoppen een beetje makkelijk ging.)
@Lieke1989 @Sherra Oh ja roken tijdens de zwangerschap! Ik ben direct gestopt toen ik een positieve test bleek te hebben. Gezond ben ik helaas niet helemaal (hoge bloeddruk) en dachten ze dat mijn placenta niet goed werkte. Krijg nu wekelijks een echo maar die navelstreng flow is perfect. Geen idee dus waar het aan ligt dat ze klein is. Ja erfelijke aanleg misschien? Ook nog deels chinees zit erin.
Hoi, hier even een een reactie van een dysmatuurtje zelf Ik ben geboren met 41,5 week en woog iets meer dan 2500 gram. Nu is iedereen bij ons in de fam redelijk klein, maar ik was bij de geboorte ook nog eens heel dun. Dat is zo gebleven tot de pubertijd In de jaren ‘80 maakte niemand zich er erg druk over, ik ben alleen 2 daagjes extra in het ziekenhuis gebleven. Echo’s bestonden overigens nog niet echt, laat staan groeiechos, dus het kwam een beetje als een verrassing. Aan de placenta lag het niet en mijn moeder rookte ook niet. Het is altijd een klein mysterie gebleven waarom ik zo’n ukkie was. Ik heb er overigens nooit iets aan over gehouden!!!
Van te voren verwachtte dysmatuur. Vanaf ca 20 weken groei achterstand. Nooit een reden voor gevonden. Geboren met 41 weken 46 cm en 2795 gram
Onze dochter is met 38.6 geboren en woog 2456 gram. Vanaf week 30 werd ze goed in de gaten gehouden omdat ze wat klein leek, en ze lag in stuit. Uiteindeljk achterstevoren geboren Ze hoefte niet in de couveuse maar we moesten haar wel wat helpen met warm blijven dmv kruikjes. We zijn 2 dagen in het ziekenhuis gebleven om dat haar bloedsuiker bij de geboorte niet goed was. Daarna eigenlijk meteen wel goed maar ze wilden zeker weten dat het stabiel was. Wel hebben we haar om de 3 uur moeten bij voeden. Nu nog steeds een mini maar groeit prima volgens haar lijntje. Ze is bijna een jaar, super blij en actief en draagt maat 68.