Zwangerschapssuiker en de GTT (Glucose Tolerantie Test) - Welke waarden en welke gevolgen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Framboosjes, 5 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Framboosjes

    3 okt 2016
    97
    18
    8
    Zuid-Holland
    Oja! Dat dorst en veel plassen is wel herkenbaar eigenlijk. Ze dachten daarom dat ik blaasontsteking had. Dat is getest maar dat bleek ik niet te hebben. Misschien heeft het dan wel met de suiker te maken.

    Goede zwangerschap gewenst!

    Liefs Framboosjes
     
  2. Framboosjes

    3 okt 2016
    97
    18
    8
    Zuid-Holland
    Zo jeetje zeg! Dat is snel gegaan toen!
     
  3. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Met 27 weken heb ik de test moeten doen omdat mijn moeder type twee heeft. Bij de eerste zwangerschap had ik na de twee uur zes, deze keer 8.4 en kreeg dus de stempel 'zwangerschapsdiabetes'.
    Omdat mijn man diabetes type 1 heeft en wij dus een glucosemeter hebben, ik er het een en ander vanaf weet, ben ik gelijk begonnen met een dagcurve maken. Daaruit bleek dat ik met mijn voeding de suikers goed onder controle had (geen enkele uitschieter). Wel heb ik gelijk zelf een afspraak bij de dietist gemaakt, waar ik al snel terecht kon.

    Toevallig at ik al 2,5 jaar suikervrij (geen of nauwelijks geraffineerde suikers meer) omdat ik iets te dol op suikers was, diabetes in de familie heb en gezond wilde leven. Ik had sinds enkele jaren ook behoorlijk last van lage bloedsuikers, wat een voorteken van diabetes kan zijn.
    Ik at al veel salades of soep en dergelijke en moest er nu alleen om denken om de koolhydraten over de hele dag te verdelen en om zeer regelmatig te eten. Dat deed ik dus nooit (terwijl dat eigenlijk sowieso beter is voor je lichaam). Dat was even wennen, maar is mij zeer goed bevallen! Als ik een keer (per ongeluk) een maaltijd over sla, kom ik ook gelijk in de problemen doordat ik honger krijg en wil gaan inhalen. En dat is nu gewoon super slecht.

    Ik werd ook iets later pas gebeld voor een afspraak bij de verpleegkundige en internist. Pinksteren of pasen zat er toen tussen. Gelukkig waren beide positief over mijn dagcurves en voedingsschema. Volgens de internist had ik nu 50% meer kans om later diabetes type 2 te ontwikkelen, maar zolang ik slank blijf, gezond blijf leven, vooral geen buikvet ontwikkel, neemt die kans alweer af...

    Inmiddels ben ik 41 weken zwanger en blijven mijn suikers goed. Heb de afgelopen weken zelfs niet meer boven de 5.8 gezeten. Mag bij mijn verloskundige blijven en hoef niet eerder ingeleid te worden of dergelijke.
    Ik moet twee dagcurves in de week maken waarbij ik vier keer op een dag moet meten en mail dit door naar de diabetesverpleegkundige.

    Na de bevalling blijf ik deze voedingsstijl absoluut weer aanhouden, zal alleen af en toe een wijntje nemen zodra dat weer kan en een enkele cheat meal is echt geen probleem, maar ben echt geschrokken dat ik schijnbaar toch die diabetes in mijn genen heb zitten. Had het nl totaal niet verwacht aangezien ik gewoon slank ben.
    Meestal hoor je verhalen dat suikers aan het einde van de zwangerschap slechter worden, maar dat hoeft dus echt niet het geval te zijn! Hopelijk weet jij ze ook goed te houden met enkele aanpassingen!
     
  4. Stardust27

    Stardust27 Actief lid

    7 jan 2015
    462
    91
    28
    Rayonmanager
    In het koude noorden
    Ik heb met 30 weken een suikertest gedaan en deze was gewoon perfect laag.(dagvurve gedaan overiges, ga over mn nek van dat drankje) Maar ondanks dit blijft de baby volgens hun ruim 2 weken voorlopen op de groei. Nu willen ze dat ik alsnog een suikertest met drankje ga doen maar ik vindt het overdreven? Wat denken jullie hiervan? Voor de rest is alles goed, laaage bloeddruk 90/50 goed ijzer, geen blaasontsteking, alleen enorme buik maar ja ook veel vruchtwater zei ze dus baby kan mooi zwemmen. Ook nog niet ingedaald.
     
  5. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    796
    183
    43
    Vrouw
    Dit is mijn 4e zwangerschap.
    Bij de 2e en 3e heb ik zwangerschapssuiker gehad. De waardes weet ik niet meer zo goed.

    Beide kinderen liepen 2 weken voor op groei. De 2e was 4300 gram en 3e 4100 gram bij de geboorte. Dit werd ook wel geschat tijdens de groei echo.

    Bij de 2e werd ik ingeleid met 40 weken. Toen ik die ochtend naar ziekenhuis ging had ik gelukkig al ontsluiting en werden me vliezen gebroken. Hierna ging het erg vlot.

    Bij de 3e zwangerschap moest ik ingeleid worden met 38 weken en mocht ik absoluut niet verder lopen ivm groei van de baby.

    Bij deze zwangerschap ben ik begonnen met de GTT met 16 weken. Toen was deze netjes onder de normale waarde (waarde werd me niet verteld). Ik heb met 24 weken ook de GTT gehad. Nuchter was deze 4.9 en na het suikerdrankje 4.3.
    Tot nu toe mooie waardes gelukkig, maar toch loopt baby voor op groei.

    Ik moet met 30 weken weer opnieuw GTT doen.
     

Deel Deze Pagina