Iemand hier toevallig bekend met metformine bij zwangerschapssuiker? Hoor graag ervaringen, ik moet straks terug bellen om daar mee te beginnen maar heb voorkeur naar insuline alleen hun willen metformine… ik lees verschillende verhalen dus ben benieuwd of er mensen bekend mee zijn
Dat is heel vreemd want dat is niet de richtlijn. Richtlijn is juist start insuline als dieet onvoldoende effectief is of waardes echt heel hoog zijn (een van die twee ga ik even vanuit bij jou). Metformine wordt in richtlijn beschreven als alternatief voor vrouwen die geen insuline willen gebruiken. Ook moet dat off label worden voorgeschreven (is dus geen officiële indicatie voor). Dus ik zou zeker vragen waarom ze niet volgens richtlijn willen behandelen en als jij insuline wilt moeten zij met goede argumenten komen waarom niet.
Hier heb je de richtlijn https://richtlijnendatabase.nl/richtlijn/diabetes_en_zwangerschap/startpagina_dm_en_zwangerschap.html nvog (beroepsvereniging gynaecologen) heeft er ook eentje maar voor medicatie verwijzen ze door naar deze ..
Ik neem metformine en spuit insuline maar er wordt mij elke keer gezegd dat ik met 12 weken echt moet stoppen met de metformine omdat ze niet weten wat het risico is op latere zwangerschapstermijn. Momenteel niet zwanger maar zeggen ze dit wel elke consultatie, dus vind het ook wel raar die metformine...