zwangerschapssuiker ervaringen???

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door chantal02, 22 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal02

chantal02 Bekend lid

19 sep 2011
    635
    9
    18
    hallo,

Morgen moet ik naar de gyn, omdat ik bloed heb laten prikken en daaruit kwamen 2 keer verhoogde suikerwaardes.

op het werk heb ik zelf nog ff gecheckt en daar waren ze keurig?

heeft iemand dit gehad en hoe is het verder afgelopen? ik ben benieuwd of de kindjes echt te groot waren en hoe een dieet er ongeveer uitziet?

2. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier zijn de suikerwaardes ook verstoord / verhoogd, terwijl toen ik op mijn werk teste ze ook "normaal" waren.
    Ik heb nu een dieet, vorige week moest ik een lunch tolerantie test laten prikken en a.s donderdag moet ik weer terug komen bij de gyn. Mijn kindje zit is ietsje te groot maar niet schikbarend zoals je wel eens hoort bij zwangerschapssuiker.
    Mijn dieet is geen pretje, zeker niet met dit weer:(
    Ijsjes en milkshakes e.d is uit den boze. Ik mag ook geen sapjes of smooties drinken, alleen maar koffie, thee, water of light frisdrank...maar light frisdrank bevat aspertaam dus dat is heel slecht hoorde ik...nu dus ice thee zero en crystal clear, en suikervrije limonade. Ontbijt 2 sneetjes bruin met 30+ kaas + beker melk. Tussendoor 1 stuk fruit. Lunch 3 sneetjes bruin met 30+ kaas en of niet al te vet beleg + 1 glas melk. Tussendoor 1 stuk fruit. Avondeten: 3 kleine aardappels ter grootte van een ei ( vind ik erg weinig voor een zwangere ) 2 a 3 opschep lepels groente en 75 a 100 gr mager vlees of magere vis ( ik eet vette vis want dat is echt beter voor baby's hersenontwikkeling ) s'avonds mag je nog een stuk fruit of 3 maria bisqui's en dat is het. Je mag wel water drinken tussedoor de gehele dag.
    Ik vind dit meer op een calorie arm dieet lijken, maar het is voorgeschreven door een dietiste.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb bij mijn tweede zwangerschap suiker gehad en moest daarvoor op "dieet", daarmee hebben we mn suikerspiegel goed onder controle weten te houden. Daarnaast extra echo's ivm de groei van onze dochter. Doorgelopen tot controle met 39+6 en toen werd ze ingeschat op 3800 gram..... met een marge van 500 minder of 500 meer :D Uiteindelijk ben ik met 40+4 ingeleid geworden en met 40+5 bevallen van een gezonde dochter van uiteindelijk 4120 gram.

Ik snap wat je bedoelt, maar het gaat er vooral om dat je juist volkoren produkten gaat eten, met "trage" koolhydraten... dus oppassen met aardappelen, "witte" pasta's etc, maar juist volkoren pasta enzo gaat gebruiken. De trage koolhydraten zorgen voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel.

4. chantal02

chantal02 Bekend lid

19 sep 2011
    635
    9
    18
    bedankt voor jullie reacties!

eigenlijk eet ik al niet eens zoveel. Maar ik neem wel suiker e.d. in de yoghurt en veel sap. Hiermee ben ik meteen gestopt toen ik hoorde dat de suikerwaardes schommelden

ik drink nu bijna de hele dag water. Vind het idd erg jammer met het ijs etc maarjah, het is voor een goed doel!

verder ben ik ook wel benieuwd hoe jullie in de gaten werden gehouden. moesten jullie dagcurves prikken of kreeg je zelf zo´n apparaatje?

5. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Omdat mijn waardes verstoord / verhoogd waren, dus niet schikbarend hoog, ben ik op zo'n speciaal dieet gezet. Met 35 weken ( dus vorige week ) keken ze hoe mijn waardes waren voor en na de lunch, zal donderdag de uitslag wel horen maar ik maak me niet druk hier om, als de waardes veel te hoog waren had de gyn me allang gebeld:)
    Dagcurves hoef ik zelf niet te prikken. Ja echt onwijs jammer van het ijs, ik maak nu zelf van suikervrije limonade ijsjes, heb ik toch nog iets:)

6. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    ik kreeg vandaag te horen dat waarden te hoog was. 6,3 maar uk had gegeten van te voren.... vergeten nuchter te blijven :(
    volgens mij is het dan helemaal niet te hoog, maar goed. moet nu een test doen in ziekenhuis. denk zelf dus dat er niets aan de hand is.

7. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ik zat gemiddeld op 10. Maar het zijn juist de koolhydraten die je moet minderen he! Ontbijt mag zoveel, lunch zoveel e.d. tussendoortjes mogen! Om de 2/3uur mag je iets nemen. Ik kreeg een hele lijst mee van voeding met de waardes er achter. Suikers mogen maar met mate.

Ik heb vanaf wk 30 tot 37 zo gegeten en de waardes bleven goed! Ben bevallen met 37,0 van een gezonde dochter van 3140gram. Ze was de laatste 3wk wel 700gram gegroeid! Ging erg snel toch wel. gelukkig kwam ze wat vroeger.

8. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Ik moet een dagcurve gaan prikken en krijg een groei echo, omdat de baby aan de grote kant is. Dus even checken of het echt zo is, en zo ja waardoor.
    Hopelijk is het niet mijn suiker, heb echt geen zin in een dieet. ;) Als het nodig is dan moet ik wel natuurlijk.

9. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Ik lees even mee. Hier ook te hoog. Moet donderdag na de gyn om te bespreken hoe en wat. Hou je op de hoogte

10. penske

penske Lid

8 aug 2009
    49
    0
    0
    Thuiszorg
    Groningen
    Ik heb al direct vanaf de eerste weken suiker. Door mijn dieet, zoals hierboven beschreven blijven mijn curves op een brede lijn.Dat houdt in tussen de 4.0 en 8,5. Gaat hele zwangerschap al goed. Wel is de kleine kleiner dan gemiddeld, wat inderdaad meestal niet zo is.
    Ik prik zeven tot negen keer per dag, en spuit drie keer per dag dertien eenheden insuline en voor het slapen gaan een langwerkende en dan zeven eenheden.
    Met dit weer daalt mijn suiker wel erg snel, en kom ik soms (terwijl ik het haast niet verneem uit op 3,8. Dit probeer ik te voorkomen om 1 glas sap leeg te drinken verspreid over de hele middag, en tot nu toe heeft dit gewerkt!
    Misschien hebben jullie wat aan mijn verhaal. Ik wens jullie veel succes en hoop dat jullie het ook goed op orde kunnen houden.

11. Annette123

Annette123 Niet meer actief

Ik had ook zwangerschapssuiker. Heb me keurig aan het dieet gehouden en moest 3 x per dag mijn waardes controleren en dat was goed. Ik zag het wel terug als ik een flink portie patat met mayo en een kroktet had gegeten, maar je mag best weleens wat lekkers. Mijn kindje werd extra in de gaten gehouden met echo's. Maar ze is goed op gewicht gebleven. Ze was 3150 gram en 51 cm bij 40 weken.

12. ananas83

ananas83 Actief lid

13 jun 2011
    197
    0
    0
    Ik had bij mijn 1e zwangerschap ook suiker. Heb het met een dieet aardig onder controle kunnen houden (met her en der een uitschieter als ik snakte naar zoetigheid ;))
    Tot de 30 weken bleef de baby voor liggen qua groei en had ik veel vruchtwater, hierna (toen ik op dieet was) was de groei gemiddeld.
    Uiteindelijk woog mijn zoon bij de geboorte 3260 gram bij 52 cm. (40 wk en 2 dagen zwangerschap)

13. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Kreeg met 24 weken te horen dat k moest beginnen met insuline, kwam op 4 maal daags insuline.
    Zoontje zou met 30 weken 4 weken voor lopen met de groei van het buikje. Geboren met 7,5 pond et 38.1 weken.

Niets vreemds.

Nu wel al grote knul, lang vooral!

14. kipje87

kipje87 Bekend lid

24 aug 2012
    624
    0
    0
    werkzaam in de kinderopvang
    Andijk
    Hier had ik ook verhoogde waardes. Maar met mijn dieet erg goed onder controle gehouden. Ik vond het dieet echt heel erg meevallen :)
    En afentoe eens wat ongezonds kan best, ook snoepte ik wel eens een paaseitje :) Ik moest per week 3 dagen maar 3x mijn waardes bepalen dan 1 dag 5x en dan de andere dagen niet :) Viel ook mee, al is in je eigen vinger prikken best even gek. Heb gelukkig geen insuline hoeven te gebruiken :)
    Ook ik kreeg extra groeiecho's met 30+2 weken en 35+2 weken (vond ik wel een leuke bijkomstigheid hihi) Uiteindelijk ben ik met 35+5 bevallen van een gezonde jongen van 2890 gram :)

15. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Voor de mensen die zichzelf moesten gaan controleren.
    Kregen jullie dan een apparaatje? Lenen jullie dat of moest je dat zelf aanschaffen?

Ik moet nog gaan prikken, dus weet niet hoe het bij mij zit. En krijg nog een groei echo omdat de baby dus te groot voelt (daarom moet ik ook een 3 punts curve laten prikken).
    Ben benieuwd of er iets uit komt. Moet alleen nog ruim een week wachten voor de echo, en even kijken wanneer ik ga prikken. Met die warmte vind ik het ook niets. Maar goed. Misschien morgen even kijken.

16. kipje87

kipje87 Bekend lid

24 aug 2012
    624
    0
    0
    werkzaam in de kinderopvang
    Andijk
    Ik kreeg het apparaatje te leen van het ziekenhuis vanuit de diabetespoli. De naaldjes en teststrips kreeg ik ook mee maar gaan van je eigen risico af van je zorgverzekering :)
    Succes!

17. ananas83

ananas83 Actief lid

13 jun 2011
    197
    0
    0
    Ik kreeg het apparaatje idd ook van de diabetespoli, lenen kon niet ik heb hem gelijk aan moeten schaffen. (Ging ook van mijn eigen risico af)
    Naadjes e.d. kon ik heel makkelijk bijbestellen via internet.

18. chantal02

chantal02 Bekend lid

19 sep 2011
    635
    9
    18
    heeej dames

bedankt voor alle reacties. Stelt me enigszins gerust!

ben vandaag naar de dietist geweest. Ik moet veel meer boterhammen eten dan ik deed. voor de rest ging het best oke, alleen wat andere verdeling. over 2 weken moet ik een dagcurve prikken van de gyn en daarna gesprek met high risk team (zit internist bij) om te bepalen hoe nu verder.

ik hoop dat mijn waardes dan gewoon redelijk goed zijn, zodat ik niet hoef te spuiten. Als het dan toch zo is heb ik er iig alles aan gedaan.

vind het een heel eng idee om te moeten spuiten

heb maandag een echo en dan zal ik wel horen of ze voorloopt en zo ja hoelang. ze liep met 20 weken al 1 week voor, maar toen had ik nog geen problemen met de suiker. ook die waarde die ze prikken om te kijken hoe de gemiddelde suiker de laatste maanden is geweest was prima.

ik ga iig mijn best doen en dan zien we het wel. wel ff slikken om het dieet te moeten doen. Hoop dan iig zo min mogelijk aan te komen (had al overgewicht)

19. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Bijzonder, ik moest namelijk koolhydraten vermijden. Zo koolhydraatarm mogelijk eten. Wat niet hielp dus ik zat al snel aan de insuline.

Spuiten is niet eng. Is een pen die je op je buik zet en op een knopje duwt. Voel je ook niets van.

Je bloedsuiker bij houden, moest ik ook 4 maal daags doen om adv die uitslag de insuline hoeveelheid te bepalen, dat prikken deed wel gemeen pijn en mijn vingers zagen na mijn bevalling zwart van het puntjes prikken ;)

20. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Vandaag te horen gekregen dat de lunch tolerantie test een beetje te hoog uit was gevallen, maar omdat ik al bijna 37 weken ben hoef ik geen insuline meer te spuiten. Mijn dieet word iets strenger en ik word waarschijnlijk ingeleid:(

Deel Deze Pagina