Hallo allemaal, Bij mij is zwangerschapssuiker geconstateerd. Ik ben deze week begonnen met het dieet. Nou moet ik 17 april een lunchcurve laten prikken, dus prikken, lunchen en daarna nog 2 keer prikken. Aan de hand van die uitslag wordt dan bekeken of ik gewoon verder kan met dit dieet en dan mag ik ook terug naar de vk. De gynaecoloog legde uit dat ik dan om de week weer zo'n lunchcurve moet laten prikken om in de gaten te houden of het goed gaat. Ik hoop natuurlijk dat de uitslag van 17 april goed is. Maar ik zie er dan erg tegenop om elke keer weer te moeten laten prikken. Zo'n fan ben ik daar niet van. Naar mijn idee zou het veel nuttiger zijn om thuis zelf te prikken zodat je ook direct effect ziet als je iets hebt gegeten. Ik heb dit al wel met de diëtiste besproken maar zij kon hier niks over zeggen. Hoe wordt dit bij jullie gecontroleerd?
Apart dat het bij jou weer heel anders gaat. Hopen dat de uitslag goed is. Ik zelf ben bij de diëtist geweest. Die heeft mij wel een pakketje mee gegeven met een prik apparaatje zodat ik thuis alles kan bij houden in een boekje. Maar ik moet mezelf dan elke dag 3x en soms 4x (1x nuchter) op een dag prikken. 1x in de week wordt ik dan door een diabetes verpleegkundige gebeld voor de uitslagen en op basis daarvan zegt ze dan of het goed is of niet.
Ik heb een curve gehad in het ziekenhuis. Was een dagcurve. Naar aanleiding daarvan ben ik bij de dietiste, diabetisch verpleegkundige en de internist geweest. Ik kreeg toen inderdaad een apparaatje om zelf 4 x daags de waarde te meten. Nat 2 dagen bleek dat te hoog (mijn dieet was prima hoefde niet te worden aangepast) en nu spuit ik insuline 3x daags, maar ook dat geeft nog niet het gewenste resultaat. Mag ik vragen wat jouw waardes waren?
Vreemd dat het bij jou zo gaat. Ik heb ook zwangerschapssuiker en mag gewoon zelf thuis prikken. Heb zo'n apparaatje meegekregen. Ik heb een suikerdrankje moeten drinken in het ziekenhuis, kreeg meteen de uitslag en ging meteen door naar de diabetesverpleegkundige. Daarna een afspraak gemaakt bij de dietiste (mocht de volgende dag al komen) en contact met de internist had ik sowieso al ivm schildklier. Omdat mijn waardes goed zijn (moet daarbij wel erg oppassen met wat ik eet) mag ik 2 x per week een dagcurve prikken en moet zo'n 1 x in de 2 weken de diabetesverpleegkundige bellen om mijn waardes door te geven. Misschien toch maar eens aan je vk vragen of je zelf thuis mag prikken? Is echt veeeeel fijner!
Ja dat leek mij dus ook veel fijner. Die prikken gaan allemaal in je arm, blegh! Mijn waardes waren 4.6 nuchter en 8.6 na 2 uur en suikerdrankje.
4,6 is keurig!! *.6 is wel hoog. Ik mag nuchter niet boven de 5,5 zitten en 1,5 uur na het eten niet hoger dan 6.8 Dat red ik nog niet dus zal waarschijnlijk wel moeten bij spuiten straks. Hoop dat het dieet aanslaat! Als je thuis wilt meten heb ik een apparaat van Bosman gehad. Deze leveren ze "gratis" via het ziekenhuis aan zwangerschapsdiabeten. Ik weet niet of jouw ziekenhuis afspraken heeft met Bosman. Het gaat alleen wel van je eigen risico af. Ik zou er gewoon om vragen als je suikers na het dieet nog niet helemaal top zijn.
Dat is nog redelijk netjes vind ik Ik zat nuchter op 4.0 en na het drankje op 9.2 Maar op het moment met het dieet moet ik na het eten onder de 7.8 zitten. En nuchter niet hoger dan 5. Ik blijf gemiddeld tussen de 5 en de 6 zitten na de maaltijd en nuchter gemiddeld 4.0 Ik heb inderdaad ook een apparaatje van Bosman via het ziekenhuis gekregen. Gaat zoals al gezegd is wel van eigen risico af. Test stripjes en naaldjes nabestellen kost niks. Dat vind ik echt ideaal. Je hoeft alleen een telefoontje te plegen je krijgt een mail met een track en trace code en de volgende dag is het thuis bezorgd!
Vreemd dat er zelfs andere worden geaccepteerd. Ik moet bijvoorbeeld nuchter onder de 6 zitten en na het eten onder de 7..
Ik vind het idd heel raar dat er zo verschillend wordt gehandeld. Had ik misschien toch beter na moeten denken welk ziekenhuis ik koos. Ik ben voor degene gegaan waar ik de vorige keer ben bevallen. @ jnathaliec 8.6 dat was dus na het glucosedrankje hè. Volgens mij is dat niet extreem hoog. Ik weet dus nu helemaal niet wat mijn waarden zijn voor en na het eten. Want ik heb niks om het te testen... Alhoewel ik wel minder moe ben de afgelopen dagen. Ik heb toch ook het idee dat dat te maken heeft met m'n dieet.
Afgelopen donderdag heb ik de lunchcurve laten prikken. Die was gelukkig helemaal goed en de groeiecho ook! Dat betekend dat ik nu weer terug mag naar de vk. Maar nu moet ik dus wel om de week een lunchcurve laten prikken :S En ik heb dus zelf geen idee hoe m'n suiker voor de rest tussendoor is...
Het was mij ook al opgevallen dat er in diverse ziekenhuizen een verschillend beleid is. Heb tijdens mijn eerste zwangerschap bar weinig informatie gekregen in het ziekenhuis. Wel direct de mededeling dat als de waardes niet goed waren ik insuline moest gaan spuiten. Moest het vooral zelf uitzoeken wat ik wel en niet verdroeg. Weet wel dat ik nu ik zwanger ben van de tweede ik dat onderzoek met dat suikerdrankje niet weer doen. Ben de vorige keer zowat van mijn stokje gegaan. Bloedsuiker klapte namelijk na een uur giga onder uit. Dit werd bij de diabetesverpleegkundige weggewuifd. Zwangerschapsdiabetes was volgens haar anders als gewone diabetes??? Op onze vraag wat er dan anders was kreeg ik geen antwoord. Naar mijn idee is er niet zo heel veel anders en is het principe het zelfde. Nou had ze aan mij misschien ook wel een hele lastige patient, omdat ik zelf wijkziekenverzorgende ben en mijn man zelf diabetes heeft. maar goed nu heb ik mijn suikers nog goed onder controle. maar weet wel dat er heel veel meer dingen van belang zijn om de boel onder controle te houden. Beweging en veel water drinken zijn bij mij ook van invloed. En stress doet bij mij ook heel veel. Dan word er vaak gezegd maak je niet druk, maar dat is gemakkelijker gezegd als gedaan. groetjes jolanda
Volgens mijn verloskundige wordt het gewoon veel meer in de gaten gehouden dan een tijdje terug. Daardoor wordt het ook bij meer zwangeren ontdekt. En ze zijn er nog niet uit hoe je dat nu het beste kan bijhouden. Dus daarom loop ik nu met een blauwe arm :S Volgens mij is het verschil met gewone diabetes dat het nu wordt veroorzaakt door hormonen en daardoor is het na de zwangerschap ook meteen weer weg. Maar dat is wat ik van het hele verhaal van de diëtiste en de gynaecoloog begreep.
klopt de oorzaak is iets anders maar in principe werkt het niet anders. Bij mij zit tussen de eerste en tweede zwangerschap niet zo heel veel tijd. maar goed ik merkte in het zelfde ziekenhuis al verschillende informatie qua behandeling/meningen van bloedsuiker prikken. Ik vroeg aan de diabetes verpleegkundige moet ik niet in een keer voor een maaltijd prikken. Nee, want alleen na de maaltijd was belangrijk. Mij is altijd geleerd meten is weten. of wel als je niet voor een maaltijd een keer prikt weet je niet hoe sterk je op iets reageert. later bij de groepsvoorlichting zegt de internist doodleuk meten = weten. Zegt ie als je het effect van iets wilt weten moet je voor en na die tijd prikken. maar goed dat ik er zelf behoorlijk wat van weet. Want ik heb het helaas in mijn omgeving bij een zwangere ook giga mis zien gaan. Was voor het bloedsuiker prikken ook mijn handen alleen met warm water. Bepaalde geparfumeerde zeep soorten zie je terug in je bloedsuiker. Gelezen in het diabets blad. Maar goed ik heb het momenteel best onder controle. En als ik wel een keer wat geks meet wat ik niet kan herleiden ga ik een extra blokje lopen en drink ik een paar glazen water. rolt de bloedsuiker zo weer onderuit .
Ja dat merk ik ook dat bewegen werkt. T gekke is dat ik met die lunchcurve elke keer heen en weer fietste v ziekenhuis naar huis. Terwijl ik met de gt test niet eens de deur uit mocht.
klinkt me helemaal bekend in de oren. heb vorig jaar augustus die test ook gedaan en moest in het ziekenhuis in de wachtkamer zitten een uur. vind het dan ook niet gek dat hoog zat daarna. maar nadat ik met mijn man heen en weer gewandeld was naar de diabetespoli viel ik zowat van mijn stokkie omdat mijn bloedsuiker in een uur tijd ruim 2 punten onder uit rolde. Kreeg er hypo verschynselen van. Is niet echt prettig, maar daarnaast ook niet echt gezond. Werd zo weg gewuifd door de diabetes verpleegkundige. Dat ik niet tegen veel suiker kan is dus wel duidelijk, maar dat wist ik ook allang. Ik doe die test dus ook niet weer. Ga als het nodig is liever dagelijks curves prikken. Wat bij hier toch de gebruikelijke stap is. maar goed ik heb inmiddels al aardig in de peiling wat ik wel/niet kan hebben en ook de hoeveel heden. Groetjes Jolanda