Ik ben 29 weken zwanger van een 2ling. Moest vanmorgen op controle bij gyn gaf ik aan dat ik al 1,5 week last heb van dorstaanvallen en veel moet plassen. Bij controle bleek dat beide kids teveel vruchtwater hebben. En 1 kindje was iets te groot voor de aantal weken zwangerschap. Nu moet ik aankomende maandag een dagcurve prikken. Maar moest wel rekening houden dat ik het had. Dus moet beginnen met een dieet. Maar ik kan nergens iets vinden wat ik nou wel of niet mag hebben!!!. Wel dat ik geen frisdranken, snoep of koekjes mocht. Maar wat mag ik wel eten en drinken!!!!! Alvast bedankt.
Bel je gyneacoloog op en vraag eventueel advies of dat ze een lijst hebben waar dat op staat en hoeveel je precies nou moet eten, want te weinig eten is ook niet goed. Dus eventjes bellen Maar ik denk dat je dan gewoon gezond moet eten he, en geen lekkernijen of fastfood. drinken: water, appelsap of iets in die richting eten: - gezonde boterham met vlees of kaas enz. - 's middags ook een boterham met vlees of kaas ( geen zoetigheid ) - 's avonds warm eten ( geen fastfood ofzo ) - probeer genoeg fruit, groente en melk binnen te krijgen. Maar je hebt dan denk ik een suikerziekte of wat dan ook? Alleen dan tijdens de zwangerschap... ik zal dan maar eens gaan zoeken op zwangerschapssuiker bij google en kijken wat eruit komt.
Je mag alles eten, maar bepaalde dingen met mate. Er is ip geen verbod. De richtlijn is: Richtlijnen Goede Voeding (www.voedingscentrum.nl) met daarbij een goede verdeling van de koolhydraten op een dag. Dat is wel een werk om uit te zoeken. Je kunt daarvoor het best bij een dietist langsgaan, die heeft verstand van zaken! Het wordt ook nog vergoed, dus kost niets. Misschien levert Googlen op koolhydraatvariatielijst je iets op.
Vreemd dat ze dat niet even voor je op een rijtje zetten. Een collega van mij heeft nu ook zwangerschapssuiker en die mag dus ook niet zomaar alles eten. Ze is ook sinds een maand of 2 op zo'n dieet. Fruit bijvoorbeeld: ze mag bijv. 1 kiwi en 1 appel op een dag, maar liever weer geen druiven. Op brood hartige dingen, in elk geval geen zoet en ook geen appelstroop. Tussendoor mag ze wel sla met tonijn en wat mayo bijvoorbeeld. Bij het avondeten een paar krieltjes of een kleine aardappel en verder veel groenten. Ook moet ze bijv. oppassen met dingen als Optimel en vruchtensappen, dus max. 1 glaasje per dag. Misschien dat het per persoon verschilt, maar ik stond nog te kijken wat er dan allemaal 'slecht' was voor haar, juist de dingen die ik nu eet omdat het gezond is (stapel volkorenbrood met appelstroop, glas optimel en dan een bakje aardbeien) is voor haar niet goed. Zou zeker even meer informatie vragen!
Krijg je ook een consult bij een dietist of diabetes verpleegkundige als blijkt dat je het hebt... Ik vind dat ze je wel met een kluitje in het riet sturen. Ga die curve maar prikken en vast op dieet... Alsof je zo even uit je mouw schud wat je dan wel en niet kan eten. Beetje raar van die gyn ook...
Hoi meiden Bedankt voor jullie reactie. Volgens gyn moest ik er gelijk er niet zo zwaar aan tillen. Het enige wat hij zei is van probeer met mate suikers binnen te krijgen. Op dit moment zekers niet suikerloos. Maar goed voor mij is het gevoel van nou laat ik er maar gelijk aan werken en niet afwachten. Maar idd als blijkt dat ik zwangerschapssuiker heb moet ik naar een dieetiste en die zou me uitleg voor geven. Maar omdat ik maandag (kon niet eerder ivm weekend) pas kan prikken voor curve en omdat ik volgende week op vakantie ga kunnen ze nu nog niet wat doen verder. Dus was ik benieuwd wat ik wel en niet mag. En dat ik alvast kan beginnen met zo min mogelijk suiker. En dat is voor mij niet zo makkelijk want ik ben een zoetkauw haha. Niet zozeer snoep en koekens maar meer suiker in koffie en thee hihi. Maar goed voor mij zijn de weken wel te overbruggen omdat de kleintjes toch eerder komen dan mijn uitgerekende datum. Maar meer tips omtrent wat wel en niet mag is altijd welkom.
het gaat vooral om de hoeveelheid koolhydraten en dan met name de snelle suikers. dus inderdaad geen of met mate koek, snoep en fruit zoals druiven. ook maar 2 tot 3 stuks fruit op een dag, dat is inclusief een glas vruchtensap! ook niet teveel melkproducten en dan het liefst halfvol. En ook niet zoveel kaas, max. 2 plakken op een dag. Ivm veel vet en koolhydraten. Liever dus vleeswaren. Mocht je toch wat zoets op brood willen dan dieetjam of vruchtenhagel. Probeer inderdaad wat meer groenten en rauwkost te eten. Dat vult lekker (geen croutons gebruiken in de sla). ga alsjeblieft geen zoetstoffen gebruiken, want dat is slecht voor je kindjes (en voor jezelf ook niet goed). Kun je hier wat mee?
Hoi PCJ Ja hier kan ik zeker wat mee!!!!. Niet niks wat je nu moet laten staan pffff. Ben namelijk totaal geen vleeswaren eter!!!!
Ik denk dat je als leek helemaal niet zo moet knutselen aan je eten. Een diabetesdieet is niet zomaar zelf in elkaar gezet. (Sorry, dit is mijn vak, vandaar dat ik zo reageer). Ik vind dat je gyn je heel beroerd heeft voorgelicht en ik kan ook heel weinig met het schema van de vriendin van valhalla.
Ik let een beetje op de koolhydraten.. Van mn schoonzus de tip gekregen om voor ontbijt, lunch en diner 40-50 gr. koolhydraat aan te houden en 2 keer tussendoor 20-25 1 snee bruin brood zit je al snel op een 15 gram.. Ik heb al t zoete beleg wat opzij geschoven.. en neem meer kaas en vlees erop. Light fris, thee, koffie.. Van het voedingscentrum hebben ze een gaaf boekje gemaakt ( eettabel) daar mee kan ik aardig uit de voeten... Ook met fruit is t best nog opletten.. een appel is ook al 16 gr. koolhydraat..
vruchtenhagel?? da's voor 15 gram ook 15 gram koolhydraat.. Zou ik niet voor kiezen.. kaas zit geen koolhydrat in.. wel vet.. Ohja.. had t net over een boekje.. t heet Eettabel van voedingscentrum. Heb t in hun webshop zien staan bestelnummer 806..
Ik heb zelf ook zwangerschapssuiker, en het dieet valt mij nog echt niet mee. Het gaat idd om dat je regelmaat in je voedingspatroon krijgt, en dat je telkens dezelfde hoeveelheden koolhydraten binnen krijgt. Dranken met suiker zijn helemaal uit den boze, zoals frisdranken (light mag wel)en vruchtensappen mogen helemaal niet, ook niet light. Dus qua drinken blijf je een beetje steken op light frisdrank, water, suikervrije ranja, koffie en thee zonder suiker. Qua fruit is het voor mij 2x per dag een portie... en dan heb ik een mooi lijstje wat een portie fruit dan precies is... zoals een 1 appel is een portie, maar ook 250 gram aardbijen is een protie... nog niet zo simpel dus. In brood en aardappelen zitten uiteraard veel koolhydraten, dus daar moet rustig aan mee worden gedaan. En koek en andere snacks ook. Wat ik dan gelukkig onbeperkt mag eten zijn dingen zoals kaas, noten en groente. Maar makkelijk is het niet, zeker voor mij niet omdat ik niet echt gewend was om met regelmaat te eten... En met het dieet wat ik nu heb, val ik ook nog eens af, wat natuurlijk niet helemaal de bedoeling is in een zwangerschap, dus er wordt bij mij ook weer aan gesleuteld.. maar een dieetiste is onmisbaar bij deze aandoening geloof ik! Succes!