Bij ons in het ziekenhuis (venlo) wordt iedereen die insuline spuit en zw suiker heeft uiterlijk met 38 weken ingeleid. Vreemd dat andere ziekenhuizen dit niet doen, heeft namelijk te maken met de gezondheid van de baby
@krokus : mij hebben ze nooit verteld wat de evt gevolgen voor het kindje zijn , alleen dat het wat groter is en misschien even 1of 2 dagen aan een glucose infuusje moet ....
Hier nog een diabeet (sinds een jaar of acht). Inderdaad moet je je suiker in je zwangerschap tussen de vier en zeven houden. Als je vaak wat hoger zit, heb je kans op een te grote baby. Inderdaad laten ze je zelden langer dan 38 weken lopen. Bij veel diabeten is de placenta wat eerder 'op', en dus is het beter voor je kindje om het te halen wanneer hij zich nog steeds goed voelt. Het wil trouwens niet zeggen dat diabeten altijd zware baby's krijgen hoor. Jesse woog maar 2720 gram bij 38,2 weken. Ik heb wel steeds m'n suiker onder de zeven kunnen houden, en vier keer per dag spuiten. Maar nooit hypo's of hypers gehad. En verder voelde ik me supergoed, en Jesse is ook heel gezond gelukkig. Oja, meteen na de bevalling kon ik stoppen met spuiten en weer terug naar de pilletjes die ik al jaren had. Veel succes ermee.
Helin woog met 38/1 week 3700 gram en Mert de oudste woog bij 39/4 4380 gram, dus grote kindjes. Hoogstwaarschijnlijk had ik bij Mert ook zw suiker maar dat is toen nooit onderzocht ofzo.
jeetje ik ga me nu toch wel steeds meer zorgen maken ..... ik krijg het 9 van de 10 keer niet voor elkaar om mijn suikers tussen de 4 en de 7 te houden zit vaak te hoog en schiet dan weer door naar te laag ... de hoeveelheid eenheden die ik spuit zijn al een aantal keer aangepast .... sinds afgelopen vrijdag spuit ik nu ook een langwerkende insuline voor de nacht ..... ik spuit nu 10-6-9-6 beebje weegt nu 2744 gram ......ben 34 weken maar volgens de echo kwam het kindje al uit op 37 weken ... maar ik zelf vind het kindje niet echt eng zwaar geloof ik....
ik zit ook ene keer te hoog andere keer te laag. Jij spuit volgens mij een hele andere insuline, want jij hebt echt totaal andere eenheden (ik zit nu rond de 40 eenheden per keer!). Ik moest nu spuiten wat ik van de arts te horen kreeg, maar nu ik ook over ben gegaan van ziekenhuis regel ik het zelf, en moet ik zeggen dat ik nu wel telkens tussen de 4 en 6 zit. Maar wat trouwens ook belangrijk is, is vooral je hba1c. Weet jij ook wat die bij jou is? Bij mij was dat laatst 5.1, dus echt prima
weet je ook waar veel en weinig koolhydraten inzitten dan? kijk maar es op www.koolhydraten.nl Op deze site staan alle voedingsmiddelen en ook hun aantal koolhydraten, heel interessant als je op je suiker moet letten. Het heeft mij heel veel geholpen. Wat ik bijvoorbeeld niet wist, dat er in vlees en vis, kaas, geen koolhydraten zitten, dus die mag je lekker veel eten! En hou je van fruit, eet dan meloen, frambozen, aardbeien, daar zit veel minder in dan ander fruit. En in pistachenoten en amandelen zit ook heel weinig, als je van iets hartigs te knabbelen houd. Echt: er is heel goed zwanger te zijn met een koolhydraat arm dieet. Succes ermee!
@kisbaba : kijk dat is handig ...was wel al bezig met de koolhydraten maar kon niet echt wat vinden zonder koolhydraten en aan de dietiste heb je ook niks .... @ocean soul ik spuit overdag novorapid en voor de nacht insulatard
die heb ik ook gespoten. bij mij werd bijna drie keer per week de insuline eenheden verhoogd. Ik zat op het laatst op 24 per keer en ik moest vijf keer spuiten.
@krokus : pppff zo dan .... heb vandaag voor het eerst een hele dag mijn suikers onder de 7 weten te houden ! jeeehh ik is blij .... morgenochtend moet ik weeer naar de gyn/internist ben benieuwd ...en hoop een datum te horen over het inleiden !
Ja, ik had ook diezelfde insuline. Ook vier keer per dag. Maar ik ben nooit hoger gekomen dan 8 eenheden per maaltijd, en 4 voor de nacht. En de laatste vier weken kon ik de snelle insuline verminderen naar 3 of 4 en de nachtinsuline zelfs helemaal stopgezet. Bij mij hebben de zwangerschapshormonen niet voor schommelingen gezorgd gelukkig. Als ik me goed aan m'n eten hield (lees: koolhydraten) dan kwam ik ook niet te hoog. Ik heb ook ontzettend veel aan die website gehad, ik vond het echt een openbaring om uit te vinden waar wel en niet veel kh inzitten. En nu Jesse is geboren is het nog steeds handig om te weten, want diabetes heb ik nog steeds. Inderdaad heeft een dietiste het altijd maar over kaloriën, maar over koolhydraten hebben ze het niet (tenminste, die van mij niet) bij de diabetesverpleegkundige ben ik heel wat wijzer geworden!
Ik ook Ik spuit novorapid: ochtend 35 middag 32 avond 40 om 20.00 spuit ik altijd de insulatard: nu 34 eenheden Mijn internist zei al dat na week 20 ik meer moest spuiten, dat ik dan idd 40, misschien zelf 60 eenheden nodig had. Aan het begin en voor de zwangerschap spoot ik al 16-12-24 en 22. Mijn internist zei wel dat ik wel imuum lijk voor insuline. Ik heb meer nodig om hetzelfde te bereiken. Blijkbaar is mijn lichaam nogal vaag Ik let ook heel erg op koolhydraten, maar van mijn dietiste hoefde ik mijn 'normale' eetpatroon niet eens veel aan te passen, omdat ik al heel goed en gezond eet... 8)
ooh jeetje dan heb ik nog steeds geluk ...maar heb zo'n voorgevoel dat hij het morgen weer ophoogt ..... doet het spuiten somsbij jou ook zo zeer ? de ene keer voel ik er niks can en de andere keer doet het echt zeer ... spuit wel op wisselende plekken ....buik en bovenbenen....
ik moest de insuline met de maaltijden altijd in mijn buik spuiten (nu wat meer aan de zijkant ivm zwangerschap), en de novorapid in mijn bovenbeen. In mijn buik voel ik eigenlijk nooit iets van, maar in mijn been is soms idd best wel irritant. Soms heb ik ook blauwe plekken door het spuiten in mijn benen... Maar ik kan goed tegen pijn gelukkig
ja idd in de buik is minder pijnlijk dan in de benen .... benen zijn hier ook behoorlijk blauw ..... nou ja het zei zo ....hopelijk ben ik er over 3 weken vanaf ...
jij wel ja.. ik heb 'gewone' diabetes, dus zit er mijn leven lang aanvast. Maar er is goed mee te leven. Ik mag eigenlijk gewoon alles eten enzo, als ik maar mijn insuline erop aanpas. En verder natuurlijk wel steeds spuiten, maar dat vind ik niet zo'n probleem
ja dat zelf de inslunie op eten aanpassen werd tegen mij ook gezegd en ondanks dat ik in de zorg werk durf ik dat stomweg niet ...vind dat doodeng ...gek he
mmhh dan heb ik nog geen klagen geloof ik .... maar hij heeft de insuline gisteren weer wat opgehoogd ....hopelijk werkt het nu wel (gisteren nog niet daar in tegen )