Hallo, Even een vraagje. Een aantal weken geleden trof de verloskundige glucose aan in mijn urine (ik was toen 26 weken zwanger) Heb toen een glucose-dagcurve moeten laten maken en de hoogste waarde was 7,8. Dit vond mijn verloskundige te hoog en zei dat ik meteen al het snoep moest laten staan. Nu heb ik met 27 weken met premature weeën in het ziekenhuis gelegen en blijkbaar hebben ze daar in het ziekenhuis ook op mijn suiker geprikt en die waarde was 9,3 ook na het eten. Gisteren heb ik weer zo'n glucose dagcurve moeten laten maken en de hoogste waarde was 6,7. Volgens mijn verloskundige moet ik dus al het snoep enzo laten staan, maar ze heeft me niet doorgestuurd naar een dietiste. Ik wil graag weten wat de waardes zijn bij zwangerschapssuiker, want volgens mijn verloskundige zijn die NIET GELIJK aan de gewone waardes wanneer je niet zwanger bent... Wie kan mij hierbij helpen?
Ik had zwangerschapsuiker toen ik 28 weken zwanger was. Ik hoefde geen insuline in te nemen maar moest om de dag mijn suikergehalte meten, gewoon zelf doen thuis met een dagcurve aparaat. De toegestane waarde tijdens de zwangerschaps ligt tussen 4 en 7. Dus boven 7 moet je uitkijken. Eigenlijk tussen 4 - 8 maar nieuwe voorschriften zijn strenger geworden. Niet te veel eten waar veel koolhydraten in zitten. Zoals: rijst, pasta, zeker suiker, niet te veel brood. Geen druiven.....zit veel suiker in. Frisdrank moet je vermijden, je kan wel light frisdrank drinken als je wil (geloof niet dat je de hele fles per dag drinkt). Met fruit is ook lastig, per dag maksimaal 2 stukjes mandarijn of kiwi. De waarde 6,7 na het lunchen of ontbijt is niet te hoog maar wel hoog als je nuchter was. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
nou, gisteren bij de verloskundige alleen maar goed over mijn suiker, dus het gaat goed! Dankjewel voor het vragen!
Hoi, qua fruit even de volgende tips: druif, banaan en peer zijn vruchten met veel fruitsuikers die je beter kunt mijden. Citrusvruchten, (sinaasappel, kiwi, citroen, limoen enz) en pruimen, perziken en abrikozen kun je wel lekker eten: die zijn vezelrijker en bevatten minder vruchtensuikers...
correctie : sinasappels en pruimen moet je ook wel degelijk voor oppassen ! ik reageer heel heftig op fruit na een peer eten prik ik al 7,8 had laatst 5 pruimen gegeten en een 9,0 geprikt ! dus fruit is echt wel oppassen , net als melk bijv. als je meer wil weten laat het me dan maar horen ! ik moet dinsdag naar de internist toe waarschijnlijk ga ik dan aan de insuline omdat ik de waardes niet goed krijg !
Als ik zo lees hebben jullie wel allemaal een lage meeting... ik heb net te horen gekregen na een dagcurve dat ik meeting heb van 12,9 ! maak me ernstig zorgen..... ik wacht nu op een tel van de vk die zou me gelijk terug bellen omdat ze contact zou opnemen met het zk.