Zwangerschapssuiker

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Susan, 9 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Susan

    Susan Lid

    18 aug 2005
    94
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Ridderkerk
    Ik moet even mijn verhaal kwijt. Zat. 31-12-2005 mijn suikers gemeten en die was iets te hoog. Maandag 2 jan. naar VK die stuurt me door naar de gyn. daar kan ik op 3 jan terecht die stuurt mij weer door naar de dietiste daar kon ik op 4 jan terecht. De dietiste vond dat er aan mijn eet patroon niets is te veranderen dus schakelt ze de diabetesverpleegkundige in en die besluit om gelijk te starten met insuline te spuiten. Nu spuit ik dus een paar dagen insuline en zijn mijn bloedwaarde goed. Het gevolg hiervan is dat ik in het ziekenguis moet bevallen en dat ze de kleine in de gaten houden dat ze niet te hard groeit want dan wordt ze eerder gehaald. Maar ja als met die kleine alles goed gaat prikken we gewoon 3x per da insuline en moet ik 5x per dag mijn bloedsuikers controlren. Dat heb je voor zo'n kleine over.

    Groetjes van Susan
     
  2. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Rot zeg, had je je er ook op verheugd om thuis te bevallen?
    Ik heb het ook gehad en krijg het waarschijnlijk weer, maar ik hoefde gelukkig niet te prikken.

    Succes
    Groetjes van Kiki
     
  3. Susan

    Susan Lid

    18 aug 2005
    94
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Ridderkerk
    Hoi Kiki,

    Bij de eerste had ik ook last van suiker maar hoefde ook niet te spuiten. Ik wilde toen ook thuis bevallen maar dat zat er niet in en nu dus ook niet. Wel jammer maar dat vind ik niet het ergste als de kleine maar gezond is. Is bij jouw de eerste eerder gehaald? Was het een groot kindje? Hoop jij nu thuis te bevallen?

    Groetjes van Susan
     
  4. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hoi Susan,

    mijn eerste was inderdaad een flinke meid van 4095 gram. Gedurende de laatste weken ben ik elke week bij de gyn op controle geweest waar ze de groei goed in de gaten hielden, ze vonden de (kleine) groeivoorsprong geen reden om niet gewoon de bevalling af te wachten, maar dan wel met indicatie in het ziekenhuis. Bij 40 weken en 2 dagen begon ik met spontane weeen. Vervolgens ging er vanalles mis en uiteindelijk ben ik met een spoedkeizersnede bevallen. zie ook: http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=461
    Dus nu van de 2e moet ik naar het ziekenhuis.
    Ivm de voorgeschiedenis en een grote angst van mijn kant is er besloten om ook het 2e kindje met een ks te halen. Voor mij is dat een hele zorg minder omdat ik nu precies weet wat me te wachten staat. Dus eigenlijk maakt het me niet eens zo gek veel uit of ik weer suiker krijg of niet. Zolang ons kindje maar gezond ter wereld komt.
    En ik hoop stiekem dat ik het niet krijg zodat de kans op spuiten weer kleiner is. (ja ik heb een giga-hekel aan naalden)

    En natuurlijk doe je er alles aan om er voor te zorgen dat je ukje gezond zal zijn. Ligt jou spruit nog goed op schema qua groei?
    Groetjes van Kiki.
     
  5. Jenny

    Jenny Fanatiek lid

    14 mei 2005
    1.432
    0
    0
    Begeleiding dagbesteding
    WW
    Ik heb juist een te lage bloedsuikerspiegel, nl 3,5. Eten helpt er niet tegen ook dextros en zo niet.
     
  6. Susan

    Susan Lid

    18 aug 2005
    94
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Ridderkerk
    Hoi Kiki,

    Volgens de laatste echo was alles volgens schema alleen haar buikje is iets groter en ze heeft grote voetjes maar dat is bijzaak.
    Het is wel lekker om te weten dat het een ks wordt dan weet je ook dat het voor de 40 weken komt. Wordt je nog wel regegelmatig gecontroleerd op je suiker? En groeit jouw kleine volgens schema? Ik ga voor je duimen dat je niet hoeft te spuiten (al valt het best mee hoor).

    Jenny dat is ook vervelend om een te laag suikergehalte te hebben. Wat kun je hier aan doen en voel je je wel goed met deze waarde?

    Groetjes van Susan
     
  7. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hoi Susan,

    nou ik kan me bij je aansluiten...
    Vanochtend eerst nuchter geprikt: 4,8 toen snel naar huis en een ontbijtje gehad, hierna weer geprikt: 8,2. Te hoog en dus wederom zwangerschapssuiker :(
    Meteen aansluitend even met de huisarts gebabbeld, hij zei dat 4,8 nuchter ook al aan de flinke kant was, maar die 8,2 daar moet ik zeker met de verloskundigen even over praten. Sinds 15-16 weken ben ik al bezig met een koolhydraten-spreidend dieet, maar toch is het in de war. De huisarts zei ook dat waarschijnlijk insuline injecties tot de mogelijkheid behoren... hiep hoi, nog meer prikken. Maar goed, wat je al zegt, voor een kleintje heb je dat graag over. Volgende week maar eens horen wat de verloskundige er van vind.

    Groetjes van Kiki
     
  8. Susan

    Susan Lid

    18 aug 2005
    94
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Ridderkerk
    Hoi Kiki,

    Wat vervelend nu. Dan zit het er ook in dat je niet meer naar de verloskundige gaat maar naar de gyn. Ik heb trouwens je bevalingsverhaal gelezen. Jeetje wat heb jij het zwaar gehad. Ik hoop dat het nu wat makkelijker gaat.
    Laat je weten hoe het bij de verloskundige was?

    Ik ben vandaag weer bij de gyn. geweest en ik krijg mijn suiker niet helemaal onder controle ik moet elke dag meer spuiten. Volgens de diabetesverpl. duurt dit ongeveer tot de 32 week en daarna is het wat stabieler.

    Groetjes van Susan
     
  9. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ik zie het volgende week wel. Toen met de eerste ben ik ook naar de gyn gestuurd en dat stond nu op de planning voor week 34 en verder. Wie weet moet ik nu wel eerder.

    We zullen zien en ik laat het wel horen.
    Groetjes van Kiki
     
  10. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Gister naar de vk geweest. Ik heb dus de suikerwaardes doorgegeven en het enige wat ze zegt: "Hm ja, inderdaad te hoog, volgende keer maar weer even prikken en dan nog maar eens zien." Vervolgens mocht ik nog even een paar tellen "zeuren" en is ze verder gegaan met de routine-dingetjes. Bloeddruk OK, stand baarmoeder OK, mevrouw verder als nummer behandelen OK...
    Vraagt ze me opeens: "Waar is dat litteken op je buik van?" Dus ik kijk haar aan om te zien of ze een grapje maakt, nee, echt een serieuze vraag. Dus ik vertel dat daar mijn eerste kindje uit is gekomen. Aha, ze had nog nooit een verticale snede in het echt gezien. En blijkbaar heeft ze mijn gegevens ook niet gelezen voor de controle...

    Over 3 weken maar weer laten prikken en zien wat er dan gezegd word. En hoe langer ik erover nadenk, hoe pissiger ik word. ruim 2 jaar geleden werd ik met lagere waarde direct doorgestuurd en nu moet ik nog maar 3 weekjes wachten. Ik heb bijna het gevoel dat deze "stagiaire" geen beslissingen mag/durft te nemen. Eigenlijk heb ik niets te zoeken bij de vk omdat ik toch in het ziekenhuis beval. Bloeddruk meten en baarmoeder voelen kan iedereen.

    Ok, genoeg gezeurd. 't lucht wel op zo.

    Groetjes van Kiki
     
  11. Susan

    Susan Lid

    18 aug 2005
    94
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Ridderkerk
    Hoi Kiki,

    Wat een vreemde vk is dat zeg. Als je het niet vertrouwd kun je dan niet eerder met de gyn. overleggen. Bij mij was de suiker net iets boven de 7 en ik werd gelijk doorgestuurd en kon gelijk spuiten.
    Het is wel zo dat je in deze periode je suiker juist kan gaan stijgen ik moet ook namelijk per dag meer spuiten. Nu wil ik je niet ongerust maken hoor want jij bent mij niet maar ik zou me niet zo maar laten afschepen. Je kunt het misschien beter een keer te veel navragen dan te laat zijn. Ik wens je veek succes en ik hoop dat je me op de hoogte lijft houden.
    Voel je je voor de rest wel goed? Vind je deze zwangeschap ook anders dan de eerst en hoe gaat jou meid ermee om dat ze een broertje of zusje krijgt?

    Groetjes van Susan
     
  12. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hoi Susan,

    ik ben net gebeld door de vk met de vraag waarom ik de verwijsbrief nog niet had opgehaald?!?!? Ze was vergeten me vorige week al te bellen dus was dat ook meteen de reden. Nou goed, er is besloten dat ik een GTT (= glucose tolerantie test) moet gaan doen. Ik word dan een ochtend lang gevoerd met suikerdrankjes en vervolgens lekgeprikt om de suikerwaardes te meten. Dat heb ik dan de eerste keer weer niet gehad. Maar goed ik ben benieuwd. Ik laat nog wel weten wanneer en wat de uitslag is.

    Verder gaat het best goed hoor, alleen de kwaaltjes beginnen nu voorzichtig te komen, zo heb ik al een week of 2 last van mijn onderrug en pijn bij zitten lopen staan en liggen. Volgens de huisarts lijkt het op het begin van bekkeninstabiliteit, nou daar schrok ik wel een beetje van. Ik zal wel zien hoe zich dat dan gaat ontwikkelen. Gewoon maar wat rustiger aan doen.

    Mijn meisje vind het allemaal reuze interessant dat er een baby komt, maar volgens mij heeft ze er geen idee van dat zo'n huilend aandachtvragertje ook werkelijk bij ons komt wonen, haha. Hoe reageert jou oudste er eigenlijk op, dat er een spruitje bij komt?

    Groetjes van Kiki.
     
  13. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Morgen GTT-dag.

    Ik moet zeggen dat ik er best tegenop zie. Ik denk dat de uitslag wel weer een te hoog suiker zal aangeven, maar wat erna gaat gebeuren???? geen idee nog, ik volg braaf mijn dieet en groei een stuk langzamer dan bij de eerste. Toch is de waarde te hoog. Ondertussen word ik al wekelijks geprikt met B12, straks moet ik misschien ook nog insuline spuiten.... Boehoe

    Ik weet dat ik nog even een nachtje moet slapen en dan morgen maar afwachten, maar op dit moment kan ik even niet meer zo positief meer denken :(

    Groetjes van Kiki
     
  14. Patrieske

    Patrieske Bekend lid

    9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Hoi Kiki en Susan,

    Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie tweede zwangerschap!
    Hopelijk hoef ik ook niet lang op een tweede zwangerschap te wachten.

    Ik heb bij mijn eerste zwangerschap ook zwangerschapssuiker gehad. Wat een drama was dat, moest een aantal keer per week naar zh voor bloed te laten prikken om te zien wat de waarden waren. Gelukkig hoefde ik geen insuline te spuiten, maar moest ik wel een dieet volgen. Daar was ik ook niet gelukkig mee. Ik ben absoluut geen snoeper, maar toen had ik echt zin in dingen waar suiker in zat. Het is net zoiets als dat iemand zegt dat je niet aan een rood zebrapaard moet denken hahaha.

    Uiteindelijk ben ik met 36 wkn en 6 dagen bevallen van mijn zoontje. De bevalling werd ingeleid omdat het te zwaar werd voor mij en mijn zoontje behoorlijk groot was. Gelukkig verliep de bevalling snel (vijf uur en achtenveertig min.). Maar daarna moest mijn zoontje toch nog naar de kinderafdeling. Vreselijk vond ik dat! Gelukkig is het allemaal goedgekomen.

    Ik begrijp dus een beetje van jullie dat je een reeele kans hebt om bij een tweede zwangerschap weer suiker te krijgen? Hoe is bij jullie de bevalling van je eerste verlopen? Moesten jullie ook worden ingeleid?
     
  15. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hoi Patrieske,

    Leuk zeg dat je ook gaat voor een 2e kindje. Veel succes!
    Wat betreft zwangeschapssuiker, daar heb je inderdaad bij de 2e weer kans op, ca 50%. In mijn geval werd me geadviseerd om direct maar met het dieet te beginnen, zodat de suikers zo gesprijd mogelijk over de dag opgenomen worden en je bloedsuiker niet teveel schommelt.
    Mijn eerste bevalling is alles behalve vlot verlopen, door en combinatie van tegenslagen is ons dochter uiteindelijk met een keizersnede ter wereld gekomen. Of de suiker er mee te maken had? geen idee, maar het zal vast bijgedragen hebben. (Ilse was 4095 gram)
    Ik ben niet ingeleid, maar spontaan met weeen begonnen 2 dagen na de uitgetelde datum. Ik weet ook niet of ze het anders hadden opgewekt. Nu bij de 2e krijg ik op voorhand een keizersnede, dus zal ik iets eerde bevallen dan uitgeteld.

    Groetjes van Kiki en succes met zwanger worden.
     
  16. Susan

    Susan Lid

    18 aug 2005
    94
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Ridderkerk
    Hoi Kiki,

    Wat kan het allemaal raar gaan he. Hoe is de GTT test afgelopen? Ik hoop voor je dat je niet hoeft te gaan spuiten alhoewel ik moet zeggen ook dat went weer. Hoe gaat het met je bekkeninstabilteit? Werk jij en zo ja hoelang van tevoren ben jij van plan om te stoppen? MAg ik zo vrij zijn om te vragen waarom je B12 krijgt toegedient?

    Ik krijg maandag een groeiecho en moet naar de gyn. Ze vinden mijn buik toch wel wat groot. Of ik heb veel vruchtwater of die kleine is nu al aan de grote kant. Ik zal het mandag wel horen. Met de suiker gaat het ook niet al te lekker moeilijk onder controle te krijgen. Ik spuit elke dag meer en meer en nog steeds niet onder controle. Volgens mijn internist hoort dat bij het "spel". Ook zijn mijn medicijnen voor mijn schildklier weer verhoogd i.v.m. de zwangerschap. Hi hi het houd niet op. Ik ben op het moment meer met het ziekenhuis bezig dan met die kleine. Ik krijg nu ook last van bekkeninstabiliteit mijn schaambeen doet heel erg zeer en straalt uit naar mijn billen en benen maar ja we zullen maar denken nog 10 weken en dan zijn we er hopelijk allemaal vanaf. Hi Hi we zullen weten dat we zwanger wilde worden.

    Onze kleine meid vind het echt geweldig. Als ik aan haar vraag wat zit er in mama's buik krijg ik als antw. een baby en als ik vraag wat voor een baby krijg ik als antw. Mandy's zusje. Elke avond als ze naar bed gaat krijgt mijn buik een kroel en een dikke kus. Sinds van de week geeft ze ook eten aan mijn buik. Is voor baby zegt ze dan. Voor de baby's in onze omgeving en op het kdv is ze heel erg lief dus ik ben benieuwd hoe ze erop reageert als haar kleine zus er is.

    Groetjes van Susan


    Hoi Patrieske,

    Ik hoop voor jullie dat je snel zwanger mag worden van de 2e en zoals Kiki al schreef bij de 2e zwangerschap heb je ook kans op zwangerschapssuiker. Hoe zwaar was jou kleine mannetje?
    Mijn eerste bevalling is ook ingeleid bij 38 weken en 1 dag. Onze kleine meid was 4150 gram. Op zich is de bevalling snel gegaan alleen last gehad van rugweeen en weeenstormen maar dat was ik gek genoeg ook weer snel vergeten.

    Groetjes van Susan en Succes
     
  17. Patrieske

    Patrieske Bekend lid

    9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Susan, ik ben zoals ik hiervoor al schreef ingeleid met 36 weken en 6 dagen. Ons mannetje woog bij de geboorte al 4105 gram!!!!! Dat is voor die zwangerschapsduur toch wel behoorlijk aan de zware kant!
    Het is idd waar dat je de weeen ed snel weer bent vergeten. Ik had ook veel rugweeen, oh vreselijk was net alsof mijn rug in tweeen brak. Volgens mij hebben veel vrouwen dat, als ze ingeleid worden ze in een weeenstorm belanden. Heel herkenbaar!
     
  18. Susan

    Susan Lid

    18 aug 2005
    94
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Ridderkerk
    Kiki heb jij al de uitslag van het oderzoek? Ben heel benieuwd!

    Ik heb maandag weer een groei echo gehad en nu blijkt dat die kleine aan de grote kant is. Op sommige punten loopt ze 4 weken voor ze schijnt nu al 2467 gram te wegen. Ik mag nu ook niet in het ziekenhuis bevallen waar ik eerst wilde maar moet naar een ander ziekenhuis in de buurt waar de kinderafdeling beter is. Zo als het er nu naar uitziet komt die kleine bij 38 weken anders wordt ze te groot. Dus nu nog maar 3 weken werken dat is wel lekker. Het enige nadeel is: ik heb 2 gyn. en ze spreken elkaar een beetje tegen dus ik zal er weer niet raar van opkijken als de ander een andere beslissing neemt.

    Groetjes van Susan
     
  19. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hoi hoi, ben ik weer.

    Ik ben de afgelopen week meer op bed geweest dan eraf: grrrrriep! Maar nu met het weekend voor de deur knapt het alweer goed op.
    Gister de uitslag van het GTT gekregen: Van de 7 waarden zaten er 3 boven de norm, 2 op de norm en 2 binnen de norm, conclusie: een ongestoord suikerbeeld. Goed nieuws dus.
    En toch ben ik niet helemaal tevreden, ik ben duidelijk een grensgeval en ipv voor de zekerheid een extra echo voor de groei, doen ze hier maar gewoon niks. Ik denk dat de verloskundige niet in de gaten heeft dat ik me wel zorgen maak en ik denk dat ik ze dat ook niet aan het verstand ga krijgen :( Over 4 weken ga ik toch over naar de gyn, en dan zal ik dan wel zien hoe groot ons kindje word.
    Nou ja, positief bekeken: het enige waar ik me nu nog beroerd over kan voelen is mijn griep.

    @Susan: B12 is een vitamine die helpt bij de aanleg van bloedvaten en zenuwstelsel bij jezelf en je kindje. Bij het eerste standaard bloedonderzoek bleek dat ik een te laag B12 had, in combinatie met laag hB en laag yzer kan dit moeheid, lusteloosheid, bloedarmoede etc... opleveren. Bij mij zijn de hB en yzer prima, maar het B12 niet. Dit is dmv voeding maar heel moeilijk aan te vullen dus vandaar die injecties. Voor die tijd had ik er nog nooit van gehoord en ook nu kan ik er weinig over vinden. Wel is het zo, dat als ik na de zwangerschap nog aan de lage kant zit, dan blijf ik voortaan B12 spuiten, al zal het dan zijn met langer tussenpozen.
    Wat betreft de bekkeninstabiliteit: de fysio heeft me nu een paar keer goed bekeken en onderzocht en daaruit is gelukkig naar voren gekomen dat het geen instabiliteit is. Volgens haar is het een beknelde zenuw doordat alles wat meer krijgt te verduren in de rug. Volgens haar een heel vervelend kwaaltje, wat heel lastig is te verlichten en wat eigenlijk alleen maar over gaat als de buik weer weg is. Nog eventjes geduld dus. En wat je al eerder zei: we zullen weten dat we weer zwanger wilden zijn!

    Groetjes van Kiki
     

Deel Deze Pagina