zwangerschapssuiker

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Babystuf, 6 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babystuf

Babystuf Actief lid

18 apr 2013
    200
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

even een (misschien wat domme) vraag (ik zal me wel druk maken om niets, maar toch),
    Ik heb een verhoogd BMI daarom moet ik de ''suikertest'' toen in het ziekenhuis.
    Behalve dat je lang moet wachten, stelt de test allemaal niet zoveel voor.

Nu roepen diverse mensen in mijn omgeving dat ik toch al een behoorlijk buikje heb voor de duur van mijn zwangerschap, en al heb ik verder helemaal nergens last van, maakte me dit een klein beetje ongerust ivm evt zwangerschapssuiker.

Kan een grote buik een symtoom zijn van zwangerschapssuiker en zijn er nog andere symtomen, zo ja welke?

2. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Dat kan, maar hoeft natuurlijk helemaal niet! niet jezelf gek (laten) maken hoor! Andere klachten zijn volgens mij; heel veel dorst en ineens heel veel aankomen, maar daar heeft missch lang niet iedereen last van.

3. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Kan idd. Veel drinken,dorst,grote buik, veel vruchtwater, grote baby kunnen allemaal symtomen zijn van zwangschapssuiker. Maar je weet niets zeker tot de test.

Niet druk maken en gewoon de test afwachten.

4. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb een "bescheiden" buikje, maar a.s maandag moet ik ook voor zo'n glucose test i.v.m zwangerschapssuiker. Ik ben de laatste tijd heel veel aangekomen, maar ik voel me goed. De huisarts legde me uit dat hij altijd standaard een glucose test laat doen bij mensen met overgewicht, al is het maar voor de zekerheid:)

5. Brabantsmeisje

Brabantsmeisje Bekend lid

13 jul 2012
    923
    46
    28
    Vrouw
    honden gedragstherapeut
    Noord Brabant
    Ik had met 20 weken een verhoogde suikertest, ben direct op dieet gezet en heb het daarmee onder controle.
    Krijg nu om de 4 weken groeiecho's en bij de eerste 2 weken terug was er 'binnen in' niets te zien wat op suiker wees.

Ik had normaal vruchtwater en alle metingen waren binnen de curve.
    Mijn buik is trouwens al vanaf begin zwangerschap steeds huge!
    Probeer gewoon op je koolhydraten te letten, eet zo min mogelijk zoet op je brood en kies voor volkoren producten. Eet niet dubbel op, dus en fruit en peperkoek en glas vruchtensap en koekje enz enz. Verdeel je maaltijden over de dag en drink lekker veel water.

(Ik had overigens helemaal niet het gevoel dat ik het zo hebben, was toen pas 5 kilo aangekomen)

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb ook zwangerschapssuiker gehad... en nee, normale buik, normaal gewicht, geen mega vruchtwater... maar in Duitsland wordt de test standaard afgenomen tussen 24 en 28 weken... en daar kwam uit naar voren dat ik wel suiker had.
    Achteraf bleek bijv mijn zware "after-lunch-dip" wel te maken had met de suikerziekte... na aanpassingen in mn dieet, was het veel beter te handelen.
    Uiteindelijk alles in de hand kunnen houden met dieet en veel controles, maar ben ingeleid met 40+4.

Dus ja het hebben van bepaalde uiterlijke kenmerken wil niet zeggen dat je wel/niet zwangerschapssuiker hebt. Alleen de test kan dat uitwijzen.

7. LeennKen

LeennKen Bekend lid

12 apr 2012
    932
    0
    0
    Herentals
    kan maar hoeft niet..

ik was ook iets te zwaar aan het begin van mijn zwangerschap (bmi van 26) en had ook veel bang voor de suikertest.. zeker toen ze die ochtend teveel suiker in mijn urine vonden en mijn babytje 300gr teveel woog (2 weken voor op schema).. ondertussen is alles oke :)! U niet teveel zorgen maken :) Komt wel goed! Ben nu 32 weken en ben 11 kg bijgekomen... (niet veel, niet weinig)

8. lisa123

lisa123 Fanatiek lid

16 jul 2008
    1.410
    0
    0
    Dat kan een symptoom zijn maar het hoeft zeker niet.
    Mijn buik was ook heel groot maar ik heb nooit zwangerschapssuiker gehad. Ben er meermaals op getest geweest wel.. Bleek gewoon een grote jongen te zijn.
    Mijn zoontje heeft ook altijd 5 weken voor gelegen op groei!

Mensen geven wel héél snel commentaar op de grootte van een buik hoor. Ik zie hier soms mini buikjes waarvan andere mensen vinden dat die huge is!! Misschien een foto van je buik;)

Hier was ik trouwens 24 weken en begrijp waarom mensen vroegen waarom ik nog steeds niet bevallen was en of het er geen 3 waren haha:D

Deel Deze Pagina