zwangerschapssuiker

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Door1986, 23 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Quity

Quity Lid

20 jan 2014
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb vorige week ook te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Het is mijn 3e zwangerschap, ben nu 26,5 weken. 2 uur na het suikerdrankje had ik een waarde van 9.4, nuchter was goed! Bij mijn vorige zwangerschappen heb ik er geen last van gehad. Nou ja... ik merk er nu ook niets van!
    De baby schijnt nog iets onder het gemiddelde te liggen qua gewicht (741 gram bij 25,2 weken) en de hoeveelheid vruchtwater was ook normaal.
    Ik moet me nu ook idd aan een koolhydratenarm dieet houden. Ik houd er helemaal niet van om punten steeds te tellen, dus ik doe het maar een beetje op gevoel. Crackers of brood met kaas of vleeswaren en een beker optimel erbij was goed zei de diëtiste. Tussendoor 1 koekje en thee of light sap/frisdranken.
    Ik heb afgelopen maandag 3 keer moeten prikken, nuchter, 2 uur na ontbijt en 2 uur na lunch. Verder hoefde ik het niet in de gaten te houden, volgende week dinsdag belt de dietiste om te vragen hoe het gaat en wss met de bloeduitslagen.

2. Door1986

Door1986 Lid

18 sep 2013
    68
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Valkenswaard
    Ja, het is soms vrij lastig om je zo streng aan het dieet te houden. Het voordeel is wel dat ik sinds het vorige bezoek aan de verloskundige niks ben aangekomen :D:D:D
    Ik heb gisteren voor het eerst moeten prikken, om te controleren hoe mijn suikers nu waren.

Nuchter: 4.2
    1,5 na het ontbijt: ook 4.2
    1,5 na de lunch: 5.3
    En 1,5 uur na het avondeten: 4,4

Volgens mij zijn dat wel nette waardes.

Pff, maar soms heb ik zoveel zin in iets zoets. Dan wordt het gewoon echt lastig....

3. Door1986

Door1986 Lid

18 sep 2013
    68
    0
    0
    Valkenswaard
    Ja, dat is het nadeel dat je er zelf niks van merkt. Alleen tijdens de echo of verloskundige bezoekjes. Bij mij groeide het kindje ook erg hard.
    Ja, ik doe het ook op gevoel. Mijn diëtist heeft ook nog een menuutje voor mij geschreven. Daar probeer ik me aan te houden. Soms heb ik wel echt zin in wat zoets... Het enige wat ik nu niet zoveel doe is vruchtensapjes drinken en veel fruit eten. Volgens mij lag het bij mij daaraan. Ik dacht dat ik daarmee best gezond bezig was, maar dat was dus niet :$ Nu gewoon aan de light, veel rooibosthee en water. Ik drink wel gewoon wat melk 's ochtends met één boterhammetje.

Vanavond moet ik nog naar de verloskundige om de uitslagen te bespreken. Hopelijk dat het zo goed komt! :)

Sterkte in ieder geval met het dieet! Ik moet nog "maar" 5 weken.. dus denk dat ik het nog wel volhoud.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Waar je vooral mee moet oppassen qua je suikerspiegel: sinaasappels, witte (lees snelle) koolhydraten (witbrood, "witte" pasta, pannekoeken, teveel aardappelen) Vervang deze zoveel mogelijk door volkoren brood, volkoren pasta etc.
    Hiermee worden de koolhydraten minder snel omgezet in suikers, waardoor je suikerspiegel dus stabieler blijft.

En idd... je denkt dat je het super goed doet, door vooral veel fruit te eten... en dan mag je ineens nog maar een klein handje druiven of een halve appel per keer :$

5. danielle2911

danielle2911 Bekend lid

6 dec 2007
    511
    0
    16
    leerkracht basisonderwijs
    Hai meiden, ook ik heb deze week gehoord dat ik diabetes heb. Mijn waarde nuchter was 4,7 en 2 uur na glucosedrankje 8,3. Ben vandaag bij de diabetesverpleegkundige en dietiste geweest. Ben benieuwd of ik een beetje uit dat dieet kom... Ik eet op mijn vrije dagen heel anders dan wanneer ik moet werken. Kunnen jullie eens een paar voorbeelden van een dag beschrijven? Wat neem je als ontbijt, tussendoor enz?
    Ben wel erg geschrokken van de risico's die in het ergste geval kunnen voorkomen... Kindje dat door de bevalling een sleutelbeentje kan breken, zenuw die kan beschadigen, enz. En dan na de bevalling de dip die ze kunnen krijgen qua bloedsuikerspiegel... Moest later even flink uithuilen. Ik moet trouwens steeds 1 uur na de maaltijden prikken?

6. Door1986

Door1986 Lid

18 sep 2013
    68
    0
    0
    Valkenswaard
    Pfff..ook vervelend voor jou! Maar wat jij beschrijft over deze scenario's (sleutelbeentje breken e.d.) dat is bij mij niet gezegd! Het zou gewoon vervelend zijn bij de bevalling. Laat je niet bang maken. Als je het gewoon op tijd aanpakt dan is het gewoon goed. En 8.3 is idd. suiker, maar niet zo hoog!

Ik eet als ontbijt: 1 boterhammetje met halvajam met een kopje rooibosthee.
    Rond 10:30u: Eet ik of een cracker met smeerkaas of nog met halvajam.
    Rond 12:00u Een boterham met wat hartigs (smeerkaas met tomaatje ofzo) en een kopje rooibosthee.
    Rond 14:30u eet ik nog een cracker met iets hartigs.
    Dan rond 17:30 avondeten: twee aardappeltjes, groenten en vlees of vis. Vlees of vis scheen volgens mijn diëtiste geen invloed te hebben op je suikerspiegel.

Ow en mocht je echt heel veel zin hebben in iets zoets (zoals ik, soms) voel je dan niet meteen schuldig dat je toch een koekje hebt gepakt. Je moet gewoon wat meer opletten. Zo erg is het niet! Het is even balen en even wennen aan een nieuw dieet, maar die rampscenario's die ze aan jou hebben verteld dat komt bijna niet voor. Maak je niet druk!

7. Door1986

Door1986 Lid

18 sep 2013
    68
    0
    0
    Valkenswaard
    Nog even een update: Afgelopen donderdag zijn we (ik en mijn man) naar de verloskundige geweest.
    Daar voor het eerst een echo gehad (normaal had ik die bij diagnostisch centrum).
    Onze Uk weegt nu al 3100 gram (met 35 weken!). Ze gaven ook aan dat het beter was om in het ziekenhuis te bevallen en dat als ons kindje er niet bij 40 weken mocht zijn dat ze mij gingen inleiden (anders werd het te zwaar). We hebben onze groeilijn gezien en ons kindje en hij of zij zat inderdaad echt boven aan de lijn, maar groeide wel netjes met de lijn mee!

Het ziet er allemaal goed uit en ik hoop echt van harte dat mijn lichaam de bevalling zelf inzet rond de 38 a 39 weken...

8. Door1986

Door1986 Lid

18 sep 2013
    68
    0
    0
    Valkenswaard
    Bedankt voor jouw tips! ;) Dat zei mijn Diëtiste inderdaad ook.
    Ja.. het minder eten van fruit heb ik wel moeite mee! Dat vond ik ook altijd zo lekker. Nog wat zoets tussendoor.. maar helaas.. nou ja.. nog 4,5 week volhouden en dan is ie er! Daarna lekker genieten van de smoothies en het fruit. :D

9. Puma82

Puma82 Bekend lid

4 aug 2011
    840
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Door als ik t vergelijk met jouw dieet mag ik veel meer koolhydraten.
    Ik moest vertellen wat ik nu at en zij heeft daarmee n goed dieet samengesteld.
    Ik eet nu:
    'S ochtends een bakje kwark met muesli en thee.
    Tussendoor ontbijtkoek met minder suiker of 1 stuk fruit met thee.
    Tussen de middag 2 of 3 boterhammen met huttenkase met thee.
    Tussendoor ontbijtkoek of fruit met thee.
    S avonds net als jij.
    E dan tussendoor nog kwark of n kracker.

Gek dat t zo verschilt toch? Ik had afgelopen donderdag n goede lunchcurve. Hij was heel netjes zij de gynaecoloog.

10. Barbiie2091

18 apr 2014
    15
    0
    0
    Ik heb ongeveer hetzelfde als jou ! Mijn oma heeft ook suikerziekte, en mijn kindje loopt ook 3 weekjes voor op groei, ik moet volgende week terug naar de VK om nog een groei-echo, is het dan nog steeds zo dat ze 3 weken voorloopt moet ik ook gechecked worden op zwangerschapssuiker... Ik lees dus met je mee!:)

Ik ben trouwens 5 dagen na jou uitgerekend haha:D

11. Door1986

Door1986 Lid

18 sep 2013
    68
    0
    0
    Valkenswaard
    Ik zie het inderdaad dat jij meer koolhydraten mag! En inderdaad gek dat het zo verschilt. Gelukkig waren mijn curves ook super goed!
    Als ik jouw menuutje zo zie, dan zou ik ook een stukje peperkoek lusten ;)

Het nadeel van mijn menu is dat ik veel meer behoefte heb aan zoet en dat probeer ik echt te laten staan (dat doe ik ook wel ;)). Maar soms is het gewoon echt moeilijk...

12. Door1986

Door1986 Lid

18 sep 2013
    68
    0
    0
    Valkenswaard
    Ja, inderdaad vergelijkbare situatie ;) Ik baal er wel van dat ik nu nog meer moet opletten op mijn eten. Dat deed ik voorheen zeker ook wel.. maar nu komen er een reeks producten erbij die ik OOK niet mag hebben.. maar komt wel goed ;) We doen het voor een goed doel!

HAHA super leuk! 25 mei uitgerekend dan... Het enige voordeel is wel dat ik niet NOG twee weken moet wachten op Ukkie... Hopelijk gewoon een normale bevalling, maar mocht ik ingeleid worden (op een natuurlijke manier) dan is het ook geen probleem...

Heb jij het met je verloskundige al overgehad? Over de mogelijkheid om in te leiden? Niet dat dat per sé moet, maar is dat bij jou (ook) al aan de orde?

13. Barbiie2091

18 apr 2014
    15
    0
    0
    Nee ik krijg over 2 weken te horen of ze een keizersnee gaan plannen voor me... Mijn baby ligt in stuitligging, en mag als ze zelf niet meer draait geen gewone bevalling proberen (omdat haar hoofdje weer iets groter is als de rest van haar lichaam, en het de eerste zwangerschap is voor mij.) De VK schat de kans dat ze uit zichzelf nog draait klein, omdat mijn baby zoals je wss al begrepen had vrij groot is, en ik maar een kort lichaam heb (dus heeft ze wss niet genoeg ruimte om nog te keren).. Ben erg benieuwd wat er allemaal uit gaat komen. Heb je buiten dat dieet nog tips of adviezen gekregen? Heb voor ik zwanger was nog nooit van zwangerschapssuiker gehoord nl ! :$

14. Door1986

Door1986 Lid

18 sep 2013
    68
    0
    0
    Valkenswaard
    Hmmm.. pff balen.. een keizersnede. :( Dat is vast niet wat je voor ogen had. Heel veel sterkte in ieder geval...
    Dat maakt het nu zeker extra spannend.

Nou, waar ik nu achter ben gekomen is dat het extra fruit eten en fruitsapjes drinken echt de boosdoener was. Ik eet nu gewoon boterhammetjes (wel met halvajam), kan ook gewoon een tosti eten (wat ik 's middag nogal lekker vind)...
    Ik ben nu 3 weken op hetzelfde gewicht gebleven. Dus dat is gewoon super (ondanks dat ik af en toe een snoepje pak ;)).

Mijn tips zijn: Pas op met fruit en als je wat eet ben dan bewust van dat het slecht is voor je suiker. Dat heeft bij mij geholpen.

Ik hoop echt voor je dat je normaal kan bevallen. Mijn kindje zit nu ook al vast, maar gelukkig in de goede richting (hoofdje naar beneden). Ik heb de laatste maanden echt beetje gestrest.

Eerst controle placenta (of die goed lag, want dat lag die eerst niet), daarna blaasontsteking test (was gelukkig ook niks), helaas wel zwangerschapssuiker en daarna (enkele weken later) moeten prikken en dan is het nog spannend of je kindje al goed ligt. En dan nog kan het tijdens de bevalling anders lopen dan je had gepland.

Het is wel een heel gehannes zo.... Maar het is vast allemaal de moeite waard als we onze kleine Uk kunnen vasthouden! :D:D

Deel Deze Pagina