zwangerschapssuiker

Discussie in 'Gezondheid' gestart door romin, 8 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amaryllis1986

amaryllis1986 Actief lid

30 jul 2011
    145
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik drink ook wel limonade 0% suiker met bijvoorbeeld spa. Erg lekker, zeker met dit weer en er zit weinig in.

Heb van mijn diabetesverpleegkundige begrepen dat je af en toe best iets lekkers mag hebben hoor. Het is alleen of/of. Het is of een koekje bij de koffie of een ijsje na het eten.

Eet tussendoor ook wel fruit, een cracker of beschuitje met kaas maar ik zondig zo nu en dan ook wel eens hoor. Heb nog een kleintje van 2 om me heen huppelen de hele dag en we hebben een eigen bedrijf waarvoor ik vanuit huis werk. De kleine, het bedrijf en het huishouden is af en toe al een lastige combi, dus heb niet de hele dag de tijd om me strikt aan het dieet en patroon te houden.

2. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    schiet me nu te binnen.
    We drinken hier ook wel suiker vrije aanmaak limonoda.
    Kijk anders even op de site van bolerolimonadewinkel = geschikt voor gebruik bij diabetes

3. romin

romin Lid

15 mrt 2014
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ga ik zeker kijken jolanda! Merk wel dat mijn waarde hoog blijft op de dagen dat ik werk....merken jullie dat ook? Krijg weinig binnen en toch hoge waarde. Geen idee hoe ik dat vol ga houden

4. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    Bedoel je de waardes na de maaltijden of heb je nuchter een hoge waarde als je op staat?

En misschien ben je in de weekenden/vrije dagen toch nog wat actiever, waardoor je de koolhydraten toch nog wat beter verbrand.

Verder kan het nog wel eens helpen om even goed de verpakkingen te lezen. Soms zitten er namelijk toch nog veel koolhydraten/suikers in producten waar je het niet echt van verwacht.

5. romin

romin Lid

15 mrt 2014
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op het werk eet ik hetzelfde als thuis...zou het door stress kunnen komen? Let geel goed op wat ik binnenkrijg namelijk. Ben altijd even actief en krijg per moment maar 20 gram koolhydraten binnen. Nuchter weer 7 nu en na eten ook. Als ik niet werk ia het wel goed allemaal

6. Esme1979

Esme1979 Lid

20 jan 2014
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik lees vol interesse mee met jullie ervaringen... Ik ben 33 weken zwanger en bij 30.5 is er zwangerschapsdiabetes vastgesteld nadat uit de groei echo een enorme voorsprong in groei was vastgesteld.
    Allebei mijn ouders hebben diabetes, is ook ter sprake gekomen in intake bij de verloskundige maar daarna ben ik overgegaan naar de gynaecologe en bij de overdracht is er aardig wat misgegaan en dus ben ik niet getest met 24-26 weken.

Bij de test in het ziekenhuis had ik nuchter 7.2 en heb ik het glucose drankje niet eens gekregen. Omdat het laat ontdekt is meteen door naar diëtiste en diabetesverpleegkundige. Eetpatroon was al zo goed dat er nauwelijks winst te behalen viel en dus paar dagen steeds prikken. Daaruit bleek dat mijn waardes overdag prima zijn, constant tussen 5.9 en 6.8 waar het maximaal 7.8 mag zijn na de maaltijd.

Nuchter is een ander verhaal, kwam niet onder de 5.3, meestal is het rond de 5.9. 10 dagen geleden dus gestart met insuline voor het slapen gaan: 4 eenheden. Inmiddels zit ik op 20 eenheden en het werkt niet, waarden zijn nuchter al dagen constant 5.9.

Iedere morgen weer frustratie als het weer niet verbeterd is... Zou het kunnen dat het zo lang duurt voor er verbetering is? Ondertussen groeit de kleine man vrolijk verder, hij loopt qua buikomtrek en gewicht ruim 3 weken voor...

Begin me aardig zorgen te maken over de bevalling, aangezien de insuline niet werkt en hij gestaag op de curve richting 10 pond gaat...

7. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    romin stress is inderdaad een hele belangrijke factor waardoor je waardes zo verschillen en zo moeilijk te beinvloeden zijn.

esmee je kan wel zeggen dat er in de overdracht aardig wat mis gegaan is.
    Beide ouders diabetes is wel een grote indicatie voor testen.

Fijn dat je waardes goed blijven overdag... Je nuchtere waarde willen ze wel aardig scherp hebben....

Ik lees wel dat er aardig verschillende waardes gehanteerd worden in diverse ziekenhuizen.

Mijn waardes blijven gelukkig goed. Hoeft niet aan de insuline.

8. Esme1979

Esme1979 Lid

20 jan 2014
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is fijn Jolanda! Het insuline spuiten op zich valt me niet tegen, alleen is het gewoon balen dat er zo weinig effect te zien is.

Het valt inderdaad op dat verschillende ziekenhuizen andere waarden hanteren, volgens mij zijn ze hier best streng...

Maar ik ben ook al wat verder in de zwangerschap natuurlijk en ondertussen is kleine Pruts al aardig wat voor op groeischema... en hij moet er ook nog uit! Hoe zit dat bij jullie? Ook een grote baby?

9. romin

romin Lid

15 mrt 2014
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben benieuwd wat ze ervan zullen zeggen dan volgende week. Steeds op de dagen dat ik werk eet ik weinig en toch uitschieters. Ik moet nuchter tussen 5 en 6 blijven. Dat lukt niet hoor! De baby is nog niet te groot maar ben nog niet zo ver. Met 38 weken geplande keizersnede

10. amaryllis1986

amaryllis1986 Actief lid

30 jul 2011
    145
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lichamelijke (als je bijvoorbeeld ziek bent) of geestelijke stress hebben veel invloed op je waardes. Daarnaast zou ik toch even met je diëtiste overleggen over je eetpatroon. Het is namelijk niet de bedoeling dat je weinig eet en honger hebt. Het is alleen erg belangrijk wat je eet.

Inderdaad erg grote verschillen in waardes die ziekenhuizen hanteren. Vind 5.9 eigenlijk niet eens zo hoog. Zit al een week nuchter tussen de 6 en 7 met insuline. Morgen me waardes weer even naar het ziekenhuis mailen. Kijken wat ze ervan zeggen.

Is je geplande keizersnede trouwens vanwege de diabetes?

11. romin

romin Lid

15 mrt 2014
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Keizersnede komt door de vorige bevalling. Vind het wel spannend maar goed. Nu af en toe huilbuien omdat ik aan de insuline zit. Wat hormonen al niet doen...ik zit zelf meestal ook tussen 6 en 7 nuchter. Pas.over vier weken groeiecho. Ben erg benieuwd

12. amaryllis1986

amaryllis1986 Actief lid

30 jul 2011
    145
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoeveel weken ben je zwanger? Ik kreeg vanaf het begin om de 4 weken een groeiecho bij de gyn en vanaf 23 weken nu om de 3 weken. Hoe verder ik in de zwangerschap kom, hoe vaker ik naar de gyn moet.

Niet verdrietig om de insuline zijn. Straks ben je er weer vanaf en het is alleen maar om je kindje niet teveel suikers binnen te laten krijgen. Wees blij dat ze de diabetes geconstateerd hebben en dat je er wat aan kan doen. Er zijn nog altijd erg veel vrouwen die er pas bij de bevalling achterkomen doordat het kindje veel te groot is

13. romin

romin Lid

15 mrt 2014
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben nu 24 weken. Met 17 weken had ik al aan de bel getrokken dat er iets niet lekker zat. In het ziekenhuis beland en toen was alles goed. Daarna vk gebeld dat het me niet lekker zat en de gtt test wilde doen. Toen bleek het nuchter al veel te hoog te zijn en is zo het balletje gaan rollen. Wel blij dat we er op tijd bij zijn maar af en toe huilbuien. Gaat wel weer over...
    Ik krijg mij eerste groeiecho pas eind juni. Is dat niet wat laat dan?

Ligt jouw kindje wel op schema? Of toch wat aan de grote kant?

Vanavond eet de rest wraps. Ikzelf wel de vulling maar dan een wrap van gebakken ei. Zo vang ik de koolhydraten op. Lasagne maak ik ook zo nu. Maar 1 laag echte bladen ertussen en verder gebakken ei. Dan blijft mn waarde ook goed.

14. amaryllis1986

amaryllis1986 Actief lid

30 jul 2011
    145
    0
    0
    NULL
    NULL
    De eerste groeiecho pas eind juni vind ik wel laat inderdaad. Bij mijn vorige zwangerschap kwamen we er ook pas met 27 weken achter dat ik zwangerschapsdiabetes had, dus ook toen pas rond de 28 weken een eerste groeiecho gehad. Wat dat betreft scheelt het dan niet zoveel met jou.

Zoals het er nu naar uitziet groeit mijn kleintje op schema. Volgende week mag ik weer naar de gyn, hopen dat het nog steeds zo is.

Denk dat ik iets laconieker met de diabetes om ga. Heb gister namelijk gewoon lasagne gegeten, zonder aanpassingen o.i.d. Spuit dan gewoon een eenheid insuline meer dan ik zou moeten. Neem dan geen toetje, maar zat ook al behoorlijk vol van de lasagne :).
    Neem ook af en toe gewoon vlokken of ander zoetigheid op mijn brood als ik daar trek in heb.

Zometeen naar een verjaardag, maar ik sla dat stukje taart toch echt niet over haha! Neem gewoon mijn insuline spuit mee en heb vanmiddag verder nog niet veel gegeten. Zo compenseer ik het een beetje

15. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.797
    497
    83
    Vraagje: hebben sommige van jullie ook eerst een negatieve test gehad op suiker, die later toch positief bleek te zijn?

Ik zit al vanaf de 20 weken echo tegen de bovenlijn, en met 25 weken laten testen op suiker. Was helemaal prima in orde. Afgelopen zaterdag toch een extra groei echo gehad, omdat die kleine wel heel hard gaat (wordt nu rond de 1800 gram geschat). Alleen is vriend ook ruim 2 meter en was ook een behoorlijke baby :D Ik bel morgen sowieso de vk even om te vragen of ik opnieuw moet testen, maar ben benieuwd wat jullie ervaringen hier in zijn :)

16. romin

romin Lid

15 mrt 2014
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Durf nog steeds niet zelf te spuiten en zodra ik maar een beetje extra neem zoals brood of aardappelen ed schiet de waarde omhoog. Overdag dus bij ontbijt en lunch crackers en het diner pas ik aan. Tussendoor komkommer en kaas. Spuit nu 2-0-3-8.
    Bij de lunch dus nog niks. Moet volgende week op controle en ben erg benieuwd.

Als je het niet vertrouwt gewoon weer aan de bel trekken hoor noelle. Heb je wel de glucosetolerantietest gehad of alleen bloedprikken? Bij mij kwam het er eerst ook niet uit maar omdat ik doordramde hebben ze toch gelijk verder gekeken en bleek toch suiker te zijn.

17. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.797
    497
    83
    Ik heb die test gehad met dat vieze drankje, en dan 2 uur wachten (weet niet welke van de twee dat is?). Zit alleen net te bedenken dat het telefoontje maar even tot vrijdag moet wachten, morgen natuurlijk Hemelvaartsdag ;) Vruchtwater was wel gewoon netjes binnen de grenzen, dus hoop dat het toch gewoon een grote baby is. Ik ben als de dood voor naalden, dus zelf moeten spuiten lijkt me echt heel moeilijk :$

18. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    Noeille:

Als je het niet vertrouwt vragen om verder onderzoek.

19. romin

romin Lid

15 mrt 2014
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat kan ook gewoon hoor. Baby's kunnen ook van zichzelf groter zijn. Spuiten vind ik ook eng. Niet voor de pijn maar wel om het zelf te doen. Laat het nog steeds iemand anders doen

20. strik

strik Nieuw lid

31 mei 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen dames,
    Wilde eventjes mijn ervaring met jullie delen en ben benieuwd naar jullie meningen/reacties.

Bij de 32weken-echo gaf de vk aan dat ons kindje een weekje voor ligt op schema qua groei en was ze van mening dat bovengemiddeld vruchtwater was. Ze dacht aan zwangerschapsdiabetes en heeft me naar het ziekenhuis gestuurd voor een ogtt (die met dat vieze drankje) De volgende ochtend had ik hiervoor een afspraak en de dag erna kon ik bellen met de vk voor de uitslagen. De assistente van de vk gaf aan dat alles in orde was, uitslag lag net binnen de gestelde grenzen, een hele opluchting want ik was behoorlijk geschrokken. Diezelfde dag belde de vk zelf naar mij, ze wilde toch dat ik even naar de gynaecoloog ging zodat hij e.e.a. ook een kon kijken want ze was toch niet helemaal zeker....flinke domper op vrijdagmiddag 4 uur! De gynaecoloog gaf aan dat hij zag dat het kindje nu 3 dagen voor lag op schema, de hoeveelheid vruchtwater vond hij prima. Hij wilde graag over 2 weken weer even kijken naar de groei. Om geen risico's te nemen vond hij het toch verstandig om me naar de diëtiste, diabetesverpleegkundige en internist te sturen. Bij de eerste twee ben ik inmiddels langs geweest. De diëtiste had mij niet veel te melden, ik heb haar verteld wat ik eet op een dag en ze was erg tevreden, ik eigenlijk niets te veranderen in mijn eetpatroon mag alleen geen tussendoortjes overslaan. Bij de diabetesverpleegkundige kreeg ik meetapparatuur voor mijn bloedsuikers. Met hem afgesproken direct te beginnen, 5x per dag en na 4 dagen de resultaten aan hem te mailen. Hij zou dan per mail reageren. Woensdag heb ik een afspraak bij de internist maar volgens de diabetesverpleegkundige moest ik me daar niet zoveel bij voorstellen, dat hoorde er nu eenmaal bij verzekeringstechnisch. Ik heb nu dus 2 dagen volledig geprikt en volgens mij ziet het er prima uit en ik vraag me dan ook af of er wel echt iets aan de hand is? Willen jullie eens met me meekijken:
    Do 29/5: N: 4.9 N.O.: 5.8 N.L.: 5.5 N.A.: 6.1 V.S.: 4.4
    Vr 30/5: N: 4.6 N.O.: 5.1 N.L.:: 5.8 N.A.: 5.6 V.S.: 5.3

Wat zeggen jullie hiervan? Ik ben benieuwd!

Deel Deze Pagina