Hallo dames, Woensdag heb ik een test gehad in het ziekenhuis voor zwangerschapssuiker. ( was echt goor) daaruit is gebleken dat na 120 min mijn suiker nog 12.7 was. ik moet maandag naar de GYNO. Nu was mijn vraag hoe jullie hier mee om zijn gegaan en wat jullie allemaal hebben gehad ( dietiste en diabetis). Toen ik het nieuws hoorde voelde ik me zwaar beroerd. er ging van alles door mijn hoofd heen. vandaag toevallig weer mijn suiker geprikt ( mijn opa is diabetis) en nu was hij 8.9. Alvast bedant.
Ik ben toen in het ziekenhuis meteen naar diëtist geweest (werd ik naar doorverwezen). Ik heb het in mijn vorige zwangerschap gewoon met een dieet onder controle kunnen houden. Het gaat om de koolhydraten tellen. Ik kon ongeveer 30a40 koolhydraten per keer hebben. En dan 1,5 uur wachten voor de volgende portie. Dat betekende dat ik in principe gewoon alles kon hebben alleen in kleinere porties de hele dag door. Mocht je het niet goed met een dieet onder controle kunnen houden moet je insuline spuiten. Het is voor jezelf even kijken waar je lichaam erg op reageerd dat is bij iedereen anders. Als diabetes in de familie voorkomt heb je meer kans. Voor mij betekende het dat ik 90%kans had op zwangerschapsdiabetes bij de volgende zwangerschap (moet ik dus met 16 weken weer testen) en ik geloof 50% kans op ouderdomssuiker. Eigenlijk het enige wat je kan doen om die kans te verkleinen is zorgen dat je een gezond gewicht hebt.
Oke, Ik heb wel een forse overwicht omdat ik maar 160cm ben. Daarnaast ook nog pcos en dan zit het in de familie. verder ben ik nog maar 3 kilo aangekomen. ik hoop in iedere geval dat de kleine er verder niets aan gaat overhouden. laat je er altijd maar 1.5 tussen zitten en dan 6x maal per dag kleine portie eten?
Ik heb bij beide zwangerschappen diabetes gehad. Bij beide zwangerschappen moest ik op een gegeven moment toch insuline spuiten, dat viel me reuze mee. Leuk is dat natuurlijk niet, maar was goed te doen. Ik kwam per direct onder controle van de gynaecoloog, dus niet meer bij de verloskundige. En beide bevallingen zijn met 38 weken ingeleid. De eerste eindigde in een keizersnee, maar dat had niet met de diabetes te maken. Het is vervelend, omdat alles rondom je zwangerschap zo medisch wordt gemaakt. Aan de andere kant houden ze jou en je kindje extra goed in de gaten. Ik kreeg extra veel echo's om de groei van mijn zoons in de gaten te houden. Laat je goed voorlichten en als je nog vragen hebt, mag je ze me altijd stellen. Sterkte!
Hoi! Er is al een topic over zwangerschapsdiabetes: http://www.zwangerschapspagina.nl/onderzoeken-echos/542338-help-zwangerschapssuiker.html Je bent van harte welkom om daar met ons mee te kletsen. Ik moest rond 13w de OGTT doen, dat is die speciale suikertest. Ik had na 2 uur een waarde van 8.2. 1 afwijkende waarde bij een OGTT is voldoende om de diagnose 'zwangerschapsdiabetes' te krijgen. Bij mij betekende dit dat ik langs een aantal deskundigen moest: de diabetesverpleegkundige, de diëtiste, de oogarts en de internist. Dit is in het ziekenhuis waar ik loop het 'standaard-protocol' voor zwangerschapsdiabetes. Met de diabetes-verpleegkundige bespreek je het thuis controleren van je bloedsuiker en eventueel wat insuline inhoudt. Met de diëtiste kijk je naar je eetpatroon. De oogarts checkt je ogen op mogelijke schade. Met de internist praat je over zwangerschapsdiabetes in het algemeen en de uitkomsten van de gesprekken met de anderen die je bezocht hebt. Daarnaast moet je waarschijnlijk urine inleveren en bloed laten prikken. Ze kijken dan onder andere naar je Hba1c, dat is een waarde in je bloed die je gemiddelde bloedsuikerspiegel over de laatste 2 maanden weergeeft. Na alle gesprekken en controles was bij mij de uitkomst dat ik een week lang thuis 'dagcurves' moest prikken. Dit betekent dat je thuis 7x per dag je bloedsuiker prikt (in je vinger, met een diabetesmeter). Je test: nuchter, na ontbijt, voor lunch, na lunch, voor diner, na diner en voor het slapen. Na elke maaltijd test je na anderhalf uur. Nuchter moet je waarde onder de 5.5 zijn en anderhalf uur na het eten onder de 7. Ben je structureel te hoog, dan krijg je insuline om te spuiten. Van 13 weken tot 25 weken heb ik goede waardes gehad. 2x per week controleren en steeds prima. Nu zit ik af en toe te hoog en heb ik een insuline pen in huis om zo'n 'uitschieter' te kunnen corrigeren. Jouw waarde is wel erg hoog. En ook je waarde van vandaag (8.9) is ruim te hoog. Ik ben bang dat de kans dus groot is dat jij insuline nodig gaat hebben.
Dankjewel voor je uitleg hilly1980 ik ga meteen even in dat topic kijken. ik moet zeggen dat ik nu vooral onzeker ben.