In een zwangerschapsnieuwsbrief las ik het volgende: De aanbevolen dagelijkse portie eiwitten bij zwangerschap is 60 à 100 gram. Om een idee te geven: een liter melk bevat ongeveer 30 gram eiwit. Elk van de onderstaande producten bevat ongeveer 15 gram eiwit: * 2 grote eieren * 1 portie van 60 à 90 gram vlees, vis of kip * 60 gram kaas * 75 gram pindakaas * 1 kopje gekookte bonen, linzen of erwten * 140 ml kwark * 200 gram noten Ik kom denk ik maar net aan de 60 gram. En dan moet ik mn best doen. Hoe zit dat met jullie? Halen jullie gemakkelijk voldoende eiwitten?
Met verbazing lees ik je lijstje. Wat is de reden dat je hier zo mee bezig bent? Hier gewoon 'normaal' gegeten, zoals voorheen. In ieder geval niet specifiek andere dingen of heel veel meer. Zit toch al aan het einde van m'n derde zwangerschap...
Het is niet 'mijn' lijstje. Zoals ik schreef las ik dit in een nieuwsbrief en dacht ik daardoor na over mijn eetpatroon. Vandaar.
Ah. Nou, ik denk niet dat ik aan die hoeveelheid kom. Weet ik eigenlijk wel zeker. Je ukkie pakt wat hij/zij nodig heeft. Desnoods uit je reserves. Maak me er dus niet druk om.
Ik denk ook niet dat ik daaraan kom, maar ik denk dat er wel meer dingen zijn waar ik niet genoeg van neem. En ja, de zwangere vrouwen die erg veel misselijk zijn en dus lang niet genoeg voedsel binnen krijgen zetten vaak toch ook een gezond kindje op de wereld? Ik maak me er dus ook niet zo druk om hoor
In diezelfde nieuwsbrief stond dat het met name in het derde trimester belangrijk is, omdat dan de hersenen het snelste groeien. Ik eet eigenlijk dagelijks een portie kwark met noten en ik eet ook regelmatig linzen, dus ik ga er maar vanuit dat dat genoeg is, samen met je normale melk/vlees/kaas etc. Maar, ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die niet vanzelfsprekend zoveel eiwit binnenkrijgt als hier staat aangegeven.
Bedenk dat je ook op andere manieren eiwitten binnen krijgt. Ook in normale groenten zit het. Natuurlijk wel in mindere mate, maar alles bij elkaar opgeteld... Daarbij is het 'eiwitrijk eten' op het moment ook wel weer een echte hype. Ineens mogen koolhydraten en vezels niet meer...
Toch vind ik het goed dat ze een brief erover sturen. Ik had het me nooit gerealiseerd tot ik op andere website ging zoeken (ook naar aanleiding van meerdere miskramen). In amerika is het minimum 80 mg en je moet het per dag nemen omdat je lijf het niet vasthoudt. Ik ben toen wel bewuster ernaartoe gaan eten. Ook voor de vorming van de placenta is het erg belangrijk. Proteine zijn belangrijk voor het opbouwen van cellen dus het is geen "hype" ivm dieet ofzo maar tijdens zwangerschap maakt het echt verschil.
Nou ja, daar ga ik geen discussie over voeren (hype of niet). Wel ben ik benieuwd wie die brief dan heeft gestuurd. Bedoel, ik heb niets gehad of zo. Is dat via de vk?
Nee, dit was gewoon een zwangerschapsnieuwsbrief van zo'n Amerikaanse website waar ik me op geabonneerd heb.
O, ok. Ik dacht, nav een van de laatste reacties, dat alle zwangeren (of zo) een brief hadden gekregen. Foute interpretatie van mij. 😉