Goede morgen allemaal, Vanavond gaan wij eten bij vrienden van ons. Mijn man en ik zijn helemaal gek op sushi net als onze vrienden. Hun halen vanmiddag dan ook verse zalm en tonijn bij de groothandel. En gaan daar sushi van rollen. Maakt het een verschil dat deze zalm (tonijn) zo vers is en.niet vacuüm verpakt dat ik een paar stukjes zou kunnen eten? Anders.moet ik wel een hele goede smoes verzinnen.... We willen namelijk de zw nog voor ons houden omdat het pas 8 wk is. Bedankt!
Ja, het schijnt dat je het wel mag eten als het vers is. Maarja, hoe zeker kun je dat weten en hoe goed gaan je vrienden om met de hygiëne. Ik zou het gewoon niet doen.
Ik heb gister ook sushi gegeten, maar de rauwe vis laten staan. Wil het risico niet lopen. Is er ook andere sushi? Dan die gewoon eten, hebben ze echt niet door. Als er alleen maar rauwe sushi is dan ga je er niet onderuit komen ben ik bang
Zalm kan als het echt vers is, dus van bijv. de visboer of een goed restaurants oid Het risico zit 'm ook niet in de vis, maar in de verpakkingswijze. Ik heb geen idee hoe ze dat bij de groothandel doen, maar ik ga er vanuit dat dat ook verse vis is en dat zou gewoon moeten kunnen
Bij die groothandel koop ik zelf ook altijd de vis, en hun leveren het aan de grote 2 sushi restaurants in Nijmegen. Ja lastig.... kan natuurlijk ook vragen of ze het leuk vind dat ik dr help en mee boodschappen doe.... Kan ik het daar voor de zekerheid nog vragen
Noorse zalm kom volgens mij diepgevroren binnen en niet verpakt.. In feite dus geen probleem om te eten.. Met mn zoon heb ik wel eens sushi gegeten.. Maar durf het nu ook niet aan haha.. Of naja ik kan wel even doen met de vegetarische sushi
Ik zou het risico niet willen nemen. stel je voor er zit wel iets in, hoe vers dan ook. Je weet het nooit zeker en vind het persoonlijk best een groot risico om te nemen als je bedenkt wat er met je kindje kan gebeuren.
zelfs bij de visboer is het lang niet altijd vers genoeg waardoor je het zou kunnen eten.. heb zelf eens een stukje gehaald en ik weet hoe verse zalm ruikt en die rook echt niet supervers.. ik zou het zelf laten staan want je weet niet hoe oud het is. geloof dat het met tonijn zo is dat er kwik in zit waardoor je het niet mag eten..
Als de zalm echt heel vers is mag het wel. De vraag is dus hoe vers is het? De tonijn mag zeker niet! Dat is een roofvis en heeft een te hoog kwik gehalte.
Nee ik zou het ook niet doen voor de zekerheid. Tonijn uit blik mag trouwens wel, die is heel goed gecontroleerd. Maar die is niet zo lekker he...
Ik wil geen risico's nemen voor onze 4e uk! Ik ga mee helpen met de sushi en maak wel wat andere varianten bedankt allemaal
Ondertussen 31 weken en eet nog steeds Sushi, ik vind met alles met mate eten, daarnaast vind ik persoonlijk dat je als zwangere straks nog 9 maand in een plastic bubbel moet gaan wonen omdat je niks mag. nederland is kwa kwaliteit op voedsel erg goed en er wordt goed gecontroleerd dus ja ik durf het risico wel aan. Maar goed je moet doen wat je wilt, voelt het goed dan eten, voelt het niet goed niet doen, laat je niet teveel leiden door wat andere zeggen. Maar goed zo doe ik dat met alles
Nope ik zou het er niet op wagen. Hoe gek ik ook ben op rauwe zalm en tonijn. Risico wil ik niet nemen.
Mijn insteek is: de kans op een listeria besmetting is maar heel klein, maar de gevolgen van listeriose kunnen enorm zijn als je het oploopt tijdens de zwangerschap. Ik eet dus geen rauwe vis. Ik ben bijna uitgerekend en stuur mijn man in de kraamweek op pad voor sushi, rosbief, filet americain, biefstuk, etc. Mijn boterhammen met rosbief toen mijn zoontje 1 dag oud was, waren zo lekker. Dit zijn allemaal etenswaren die ik maar afentoe eet, maar nu ze niet mogen, heb ik er extra zin in. Ts, als er geen vegetarische sushi bij zit, zou ik persoonlijk in vertrouwen vertellen zwanger te zijn, maar dat hoeft niet jouw keuze te zijn. Ik durf bijv ook niet te vertrouwen op het verhaal van de visboer of groothandel, want zij zijn zelf niet de vissers en moeten ook maar uitgaan van hun leveranciers. Dus laat ik tijdens de zwangerschap de dingen staan die potentieel listeria of toxoplasmose kunnen bevatten, aangezien beiden dodelijk kunnen zijn voor de baby. Dingen met mate eten verandert daar niets aan, met mate eet/drink ik dingen die in grote hoeveelheden schadelijk zijn, bijv caffeine. Ook In nederland komen listeria besmettingen regelmatig voor, deze zwangerschap is er al meerdere malen een waarschuwing in het nieuws geweest over besmette produkten.
Ik zou het niet doen. Het risico is klein, maar toch aanwezig. Je kunt prima sushi maken met ingredienten die wel mogen, helaas niet net zo lekker als met verse tonijn, maar alsnog wel érg lekker Daarnaast is tonijn een roofvis, zelf heb ik die vermeden tijdens de zwangerschap. Qua smoes; pasgeleden ben je ont-zet-tend ziek geweest van rauwe vis, zo ziek dat je er nu even écht niet aan moet denken.