Lieve dames, Heb vandaag te horen gekregen dat ik zwangerschapssuiker. Gynaecoloog wilde mij vandaag nog zien. Nou moet ik op dieet en prikken elke maaltijd. Ik word zo gebeld wanneer ik terrecht kan bij de diëtist. Iemand ervaring hoe hebben jullie het ervaren en zijn jullie daarna ingeleid? En wat aten jullie allemaal?
Ik heb zes weken geleden de uitslag zwangerschapsdiabetes gekregen na de gtt. Ik ben zelf meteen opzoek gegaan naar een dietist waar ik direct al terecht kon, vond nl dat het te lang duurde voor het ziekenhuis iets liet horen. Omdat mijn man diabetes heeft, heb ik toen zelf al dagcurves gemaakt met een eetdagboek. Voor je afspraak met de dietist zul je ook vast een eetdagboek moeten maken. Denk alleen dat elk geval van zwangerschapsdiabetes weer anders is.. De een kan de suikerwaardes met een dieet goed houden, de ander moet insuline spuiten en ook heeft elk ziekenhuis een eigen protocol. Zelf weet ik het al zes weken met een "dieet" laag te houden en mag dan ook bij mijn eigen verloskundigepraktijk blijven. Twee keer per week moet ik een dagcurve maken waarbij ik twee uur na elke maaltijd mijn suiker moet checken en moet deze naar de diabetesverpleegkundige mailen. Nuchter moeten de waardes onder de 5.3 zijn en na de maaltijd 6.7 maar ook dit is geloof ik overal weer anders... Qua eten veranderde er voor mij weinig. Ik at al drie jaar geen geraffineerde suikers meer en dat is nu helemaal aan te bevelen. Van geraffineerde suikers schiet je bloedsuiker omhoog, waardoor je snel schommelingen krijgt en die zijn juist niet goed voor jezelf en je baby. Verder is het belangrijk om je koolhydraten over de dag te verdelen. Ik neem nu bv als ontbijt een bak yoghurt met noten en zaden en een broodje of cracker erbij (met hartig en onbewerkt beleg), twee uur later een stuk fruit met eiwitrijke voeding, met de lunch een salade of gebakken champignons, groente omelet met een snee brood of cracker, dan wat rauwkost met cracker of fruit, avondeten en daarna soms ook nog wat yoghurt of rijstewafels. Qua drinken is het nu alleen water en thee (of koffie zonder suiker en melk), al het andere drinken zit gewoon teveel troep in en beinvloeden je suikers. En veel water drinken is sowieso goed voor je waardes! Ik probeer nu sowieso veel voeding te nemen die een goede invloed hebben op je bloedsuiker en insuline. Bij mijn vorige zwangerschap had ik geen diabetes (toen ook de test gehad), dus heb geen ervaring met inleiden etc. Bij mij is er iig nu nog geen sprake van, maar dat ligt dan ook aan mijn suiker en de grootte van de baby. Het hoeft dus niet. Het dieet (zie het als super gezonde levensstijl) is best goed vol te houden. Vind zelf alleen de vaste tijden om te eten lastig (voornamelijk in het weekend), maar het is gelukkig maar tijdelijk. Om even te relativeren: er zijn mensen die de rest van hun leven aan een dieet en ziekenhuis vast zitten.. Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring en succes verder!
Mijn waarde na de ogtt was 1,5 week geleden 8.1. Niet ernstig maar wel iets te hoog. Ik moet het ook onder controle houden met een dieet. Het enige wat er voor mij is veranderd, is dat ik de koolhydraten beter over de dag verdeel. Ik at gezond en gevarieerd maar teveel in 1x. Ik vind het dieet goed te doen! Al is het soms moeilijk om de nutella te laten staan Maar er zijn genoeg andere hele lekkere dingen! Ik ontbijt meestal met magere yoghurt met cruesli of noten. Tussendoor een stuk fruit of cracker ofzo. Ik ben op het moment verslaafd aan aardbeien! De dietiste zei gisteren dat 1 appel gelijk staat aan 17 aardbeien Ik heb ook een koolhydratentabel van haar gekregen zodat ik makkelijk zelf kan kijken hoeveel koolhydraten waarin zitten en zo makkelijk maaltijden kan samenstellen! Bij het avondeten pak ik nu meer groente en minder tot geen aardappels. Ook ik moet 2x per week een dagcurve meten en mailen. Ik krijg vandaag of morgen de glucosemeter dus ik heb nog niet kunnen meten en weet dus nog niet of het dieet iets doet. Ik word sowieso ingeleid met 38 weken dus ik weet niet of ze dat nu ook hadden gedaan. Succes!
Ik heb het gehad met mijn eerste zwangerschap en "mag" volgende week weer getest worden hierop. Ik kreeg ook een dieet en moest dagcurves prikken. Ik had het zo prima onder controle en ben nooit ingeleid geweest. Mijn baby woog 3850 gram bij precies 40 weken. Wel een flinke baby maar de gynaecoloog en verpleegkundigen vonden het allemaal nog wel meevallen. Ik mocht diezelfde dag (ongeveer 10 uurtjes na de bevalling, ben 's nachts bevallen) weer naar huis. Veel groente eten, water drinken of light frisdrank als je daar zin in hebt. Vlees en kaas zitten ook (zo goed als) geen koolhydraten in. Bruine boterhammen. Niet veel rijst en aardappels en let op fruit. Eet dat beperkt. Ik denk dat je zo een heel eind komt.
Hoi Mariam, Ook ik heb zwangerschapsdiabetes helaas! Hier zijn ze met 26 weken achter gekomen. Nuchter zat ik op 4,4 dat is heel goed, maar na het suikerdrankje was die 8,8 wat dus veel te hoog is. Ik werd gelijk doorverwezen naar de verpleegkundigediabetes die bij een mooie presentatie liet zien over wat zwangerschapsdiabetes is. Vervolgens kreeg ik zo'n bloedglucosemeter mee en werd er netjes verteld hoe ik deze moet gebruiken. De volgende dag had ik een afspraak met de diëtiste in het ziekenhuis. Die samen met mij ging kijken naar mijn voeding en wat ik hier aan kon doen. Samen een dieetlijstje gemaakt en daar moest ik mijn aanhouden. Zo hoefde ik dus geen insuline te spuiten. Ik moest 4 keer per dag mijn bloedglucose testen en dit noteren, dus nuchter en vervolgens na elke maaltijd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vrij moeilijk vond. Het ging mij niet om de snoep, frisdrank of andere zoetigheid, maar puur het eten. Pasta, rijst, aardappelen en brood zijn producten waar veel koolhydraten inzitten. Dus hier moet je mee oppassen. Je kan natuurlijk altijd producten in huis nemen waar minder koolydraten in zitten zoals koolhydraten arm brood.. dan zit je tenminste lekker vol. Verder krijg je wel extra controles en echo's. Ik werd om de 2 weken gebeld door de verpleegkundigediabetes. Hier en daar stijgen de waardes soms maar niet dramatisch en de baby doet het goed. Geen grote baby! Op moment ben ik 37 weken en 5 dagen zwanger. En heb ik morgen weer een afspraak bij de gynaecoloog waar ik sinds 2 weken geleden loop. Dus over 2 dagen precies 38 weken. Als je insuline spuit wordt je met 38 weken ingeleid. Ookal spuit je niet laten ze het max tot 40 weken lopen en niet verder. Ik ben benieuwd wat ze nu tegen mij gaan zeggen. Als je vragen hebt hoor ik het graag.
@Parel90 Als ik jouw verhaal lees denk ik toch dat elk ziekenhuis weer een ander beleid heeft. Zo krijg ik bv helemaal geen extra controle's, krijg alleen extra groeiecho's nu. Ook zal ik niet hoeven worden ingeleid -als mijn suikers tenminste zo mooi blijven- en mag ik wel over de 40 weken lopen, tenzij de baby straks te groot blijkt te zijn.. Loop je nu bij de gynaecoloog door je diabetes?
Ik wordt al met 39 weken ingeleid waarschijnlijk. Zoals ik heb begrepen willen ze die risico niet nemen om het over de 40 weken te laten gaan. Bij mij schommelt het soms, maar niet zo dramatisch dat het heel gevaarlijk is voor mij of de baby. Baby doet het prima maar er komen nog andere zaken bij kijken als hij geboren wordt. Hij moet gelijk bloedprikken en extra controles voor ze longen enz. Ik ben nog vandaag gebeld door de verpleegkundigediabetes en maandag wordt ik ook weer gebeld. Nu ik tegen het einde zitten controleren ze gewoon meer. Het ziekenhuis vond het ook beter dat ik verder geholpen werd door de gynaecoloog.. mocht ook gewoon bij mijn eigen verloskundige blijven. De 36 weken echo werd door de gynaecoloog gedaan en de week daarop hebben ze dat besloten dat ik nu onder hun val. Dus extra zorg krijg ik gewoon. Ze willen gewoon zeker zijn en niet dat het dalijk mis gaat. Vandaag ben ik precies 38 weken zwanger. Hopelijk beslist hij nog zelf voor vrijdag om eruit te komen.
@Parel90 Oke. Als jij er ook een beter gevoel bij hebt, dan is het natuurlijk ook fijn zo! Misschien dat ik er ook anders over ga denken als mijn suikers gaan schommelen of als de bevalling dichterbij komt. Succes alvast volgende week! Hopelijk besluit hij idd eerder te komen
Ik ben niet ingeleid. En ben bij m'n dochtertje pas na 40 weken bevallen. Mijn suiker was wel onder controle met het dieet, dus geen insuline. En de groeiecho's waren goed. Succes! Het dieet is niet altijd makkelijk de eerste dagen (echt ff afkicken van suiker) maar daarna wen je er redelijk aan.
Het is niet zo zeer gevaarlijk bij mij. Het is altijd wel goed. Alleen heel soms net boven de norm. Gevaarlijk zou het zijn als je boven de 10 of 11 komt. Maar ik zit altijd onder de 7 en soms schiet ik net erboven. Dat komt 2 keer in de week voor of 1 keer maar. Zoals je zei denk dat elke ziekenhuis een andere beleid heeft. En persoonlijk of je nou altijd goed zit met je suikers of niet. Ze moeten je extra zorg bieden daar betaal je ook voor.
Bij mij was het niet zo zeer de snoep of koek. Maar echt de maaltijden wat soms lastig was. Dank je wel. Wens iedereen veel succes en nog even geduld.