Alternatieven voor GTT

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Wij2018, 9 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wij2018

Wij2018 Actief lid

21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Ik weet dat het over een aantal weken de bedoeling is dat ik een GTT ga doen. Dit heb ik in mijn vorige zwangerschap ook gehad.

Alleen is het zo dat ik in de ochtend moet eten, omdat ik anders niks kan. Met een lege maag blijf ik continu kokhalzen en als het te lang duurt overgeven (heb al een keer nuchter moeten prikken en dat ging al niet eigenlijk maar dat duurde maar kort natuurlijk).

Mijn vraag is dan ook of iemand weet of er alternatieven zijn voor deze test? Is er op een andere manier aan te tonen of je zwangerschapsdiabetes hebt?

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

In plaats van de provocatie test is er ook een test die je thuis kan doen.

Je kunt gewoon eten zoals altijd. Maar je prikt vaker. Voor en na elke maaltijd en misschien nog wat vaker. Net als een 'normale' suikerpatient meer zeg maar.

Alleen ik weet wel, dat ze hier minder happig op zijn. De een zegt dat het te duur is, de ander dat het minder betrouwbaar is.

Ik weet echter wel, als ik dat rot ding óóit weer moet doen, ik hem thuis met die vingerprikjes doe. Die provocatie test was echt vreselijk.

Dus even vragen zou ik zeggen!

3. Wij2018

Wij2018 Actief lid

21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Ohh thanks, dat wist ik niet. Ik moet over 1,5 week weer naar de verloskundige en dan ga ik dit zeker vragen!!

Ik vond de vorige keer die test ook vreselijk, maar nu zou het ook gewoon echt niet gaan.

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Nee ik vond t ook heel erg.
    Ik dacht, neus dicht en in 1 keer. Nou ging prima, tot ik adem haalde en in 1 keer dat bekertje weer vol kotste.
    Vervolgens zit je 2.5 /3 uur hondsberoerd tussen 100en zieke mensen te wachten. Gruwelijk.

Zeker vragen! En anders je huisars. Mijn vk had er namelijk nog nooit van gehoord.

Wij2018 vindt dit leuk.
  5. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Je kunt inderdaad gewoon een dagcurve prikken zoals diabetici ook doen, vingerprikjes. Je meet dan je waarden tijdens je gewone eetpatroon dus ik zou ook eigenlijk niet weten waarom dat niet betrouwbaar zou zijn... ik heb die test geweigerd en een aantal dagen dagcurves geprikt. Je moet de eerste keer nuchter prikken, daarna 2 uur na het ontbijt en daarna 2 uur na lunch en dat een paar dagen lang.

Bubblez en Wij2018 vinden dit leuk.
  6. Flowerr

Flowerr Bekend lid

20 feb 2014
    670
    124
    43
    Vrouw
    Hier kan er ook een ontbijtcurve worden afgenomen ipv de gtt. Je moet dan nuchter heen en daarna ontbijten en dan een uur en anderhalf uur na het ontbijt weer bloedprikken. Bloedprikken doen ze dan wel via arm ipv vingerprik.

Helaas moet ik aankomende week mijn eerste gtt doen, mijn verloskundige vind dat betrouwbaarder dan de ontbijtcurve. En als ik mazzel heb mag ik met 24 weken weero_O

Wij2018 vindt dit leuk.
  7. sweetdreams

sweetdreams Fanatiek lid

25 jan 2012
    3.497
    2.220
    113
    Hier mag je idd een dagcurve prikken als je niet zonder eten kan of moet overgeven. Dit mag alleen niet thuis. Je moet dan volgens mij 4x op dag(nuchter, uur na ontbijt, vlak voor lunch en uur na lunch) naar het zkh of prikpoli om bloed te prikken. Liever geen vingerprikjes.

Wij2018 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina