Ijzer gehalte 6,9

Discussion in 'Zwangerschap' started by Friesland90, Sep 25, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,661
    5
    38
    Ik lees meerdere malen op dit forum dat als je ijzer onder de 7 is je staaltabletten krijgt voorgeschreven of iets vergelijkbaars om te zorgen dat je ijzer weer op pijl is.

Nu heb ik al vanaf het begin van de zwangerschap last van extreme vermoeidheid, af en toe plotselinge duizelingen en erge spierkrampen. (nu neem ik zelf magnesium suplementen op aanraden van de huisarts, wat in ieder geval iets helpt tegen de krampen).

Nu was mijn HB gehalte bij 12 weken zwangerschap 7,1 en de laatste keer dat ik ben geprikt was rond de 30 weken was het 6,9
    De verloskundige zegt tegen mij dat mijn klachten zoals het duizelig zijn en extreme vermoeidheid hier niet van kunnen komen en dat het helemaal niet laag is. Ik hoef me nergens zorgen om te maken, want als je zwanger bent is het normaal dat het wat lager is.
    Mijn bloeddruk is overigens meestal rond de 115/60. Met 12 weken was dit 100/50 (toen was ik wel erg duizelig overigens)

Zou de vermoeidheid en die duizelingen af en toe die door mijn hoofd gaan toch van het ijzergehalte komen??

2. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Denk eerder dat je klachten van de zwangerschapshormonen komen (mogelijk icm je bloeddruk). Een hb van 6.9 is voor tijdens de zwangerschap helemaal in orde. Dat moet je niet vergelijken met een hb gehalte buiten de zwangerschap!

3. annekevdz

annekevdz Fanatiek lid

Sep 25, 2009
    2,515
    0
    0
    Je kunt voor de zekerheid zelf ook even ijzertabletten halen bij de drogist. Als je er eentje per dag van slikt, kan dat al schelen. Het is niet verontrustend laag, maar in combinatie met lage bloeddruk kun je er echt wel moe van zijn hoor!

4. Bailief

Bailief Niet meer actief

Je kunt ook floradix kopen en daarbij vitamine C drinken. Dat bevordert de ijzeropname. Roosvicee Ferro is ook een goede. Het duurt wel even voordat je wat merkt. Ik heb wel ijzertabletten, maar had ook een hb van 5,6. Het duurt wel een week of 2 voordat je überhaupt iets gaat merken omdat het lang duurt voordat ijzer in je lichaam wordt opgenomen.

5. wolkia83

wolkia83 Lid

Jul 27, 2013
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn huisarts vertelde dat bij een zwangerschap het HB gehalte uit volbloed (dus niet uit vingerprik) 6,5 de grens is als je daaronder zit dan geven ze staaltabletten. Je HB bij zwangerschap is sowieso wat lager omdat je ook meer bloed hebt.

Grt

6. muppet83

muppet83 Bekend lid

Nov 2, 2011
    678
    0
    0
    je bloeddruk daalt tot 20 weken en loopt dan langzaam weer wat op. Ik slik nu van die Multi Zwanger zijn van de Etos, heb het nooit zo op pillen, maar ben zooooo moe en heb nog een ukje rondhupsen, dus ach toch maar een pilletje.
    Die floradix en ferro dronk ik bij mijn vorige zwangerschap ook, alles tegen de moeheid:D.
    Zonder kids kon ik de vorige keer nog weleens uitslapen of ff snel een tukje tussendoor doen. Dat zit er nu niet meer in natuurlijk

7. Mammamuis

Mammamuis Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    1,031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Mijn hb is vorige week gemeten uit een vingerprik en die was 6,6. Op zich niet te laag volgens de vlos, maar aangezien de bevalling eraan zit te komen zou het wel fijn zijn als het ietsje hoger was. Dus ik aan de roggebrood met appelstroop, en af en toe een lepeltje appeltroop extra. (Ik heb appelstroop met extra ijzer toegevoegd gekocht; baat het niet dan schaadt het ook niet :p) Ik ben verder niet erg vermoeid, wel af en toe een beetje duizelig maar dat is ook niet zo gek met zo'n enorme buik en een bloeddruk van 90/50. Ik denk niet dat je vermoeidheidsklachten door je lage ijzer komen, ik denk dat beide gewoon door de zwangerschap komen.

8. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,661
    5
    38
    Bedankt voor de geruststellende berichtjes!!!! Ik hoef mij geen zorgen te maken, dat is fijn.

Ik heb nog rosevicee ferro staan, neem wel 2 flinke glazen en een sinasappel erna. Aan de appel stroop ben ik al vanaf week 12, elke dag twee crackers met appel stroop, dat lepeltje extra is wel slim!!!!

Bedankt voor de tips

9. lessie

lessie Actief lid

Dec 3, 2012
    279
    0
    16
    NULL
    wat ik ook heb gehoord van mijn verloskundige dat zuivelproducten de opname van ijzer 'vertragen' of minder goed mogelijk maakt. Als ik producten eet/ drink voor mn ijzer dan zorg ik dat ik geen melk erbij drink maar iets met vitamine C (vitamine C is juist weer goed voor de opname van ijzer).
    Melk etc drink ik dan op een ander moment, maar niet meer bij de maaltijden. Had zelf 6,4.
    Succes

10. bonita

bonita Fanatiek lid

Jul 22, 2010
    1,155
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn HB was met 30 weken 6,3. Ik heb toen ijzerbruistabletten voorgeschreven gekregen (Losferron). De VK zei namelijk dat ze het HB tijdens de bevalling liever hoger zien. Als je dan namelijk veel bloed verliest en je hebt een laag HB, kan het zijn dat je van je sokken gaat of je heel erg slap voelt.

11. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Is netjes hoor de denk eerder dat je bloedruk evt de boosdoener is van je duizeligheid. Mijn bloedruk is ook wat laag soms wat duizeligheid.
    Mijn hb was bij 12 weken 8.4
    Bij zl was hij zelfs bij 36 weken nog 8.1 en toch duizelig puur lage bloeddruk.

12. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,661
    5
    38
    Bedankt voor de tip, maar dat weet ik, Ik werk ín de zorg;):D

Share This Page