Zwangerschapstest bij huisarts?

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door Olyfje, 28 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

gefeliciteerd :)

2. Olyfje

Olyfje Lid

21 feb 2008
    51
    0
    0
    dank je wel mymiracle!

en jij ook met je miracle: je kleine meid!

liefs.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Gefeliciteerd!

Maar hoe ver ben je nu? Dat moeten ze wel hebben kunnen vaststellen aan de hand van een meting?

4. Olyfje

Olyfje Lid

21 feb 2008
    51
    0
    0
    Nee ze hebben geen meting gedaan?

Het enige wat de gyneaucoloog kon vertellen was dat het errug pril was,.. Maar als ik zelf uitreken dan zou ik nu zo in mijn 6e week zitten want ik denk dat ik rond 14-15 januari de innesteling heb gehad?
    Met die echo dus eind 5r begin 6e denk ik...

Ze konden geen hartje horen en er werd gezegd dat het daar nog te vroeg voor was vandaar dat ik volgende week terug moet komen.

De HCG waarde in mijn bloed was wel goed zei de assistente, was niets raars mee,..

Maar de gyn. zei wel ivm de eerdere MK'en dat daar een kans op was,.. maar omdat ik nog niet bloed (dat zei ze ook!) hoefde ik me niet druk te maken en was er een goede kans,..

Of toch niet? HCG was rond 565 die dag...

Wat denken jullie?

Want zou het vruchtje toch te langzaam groeien?

5. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

ik vind het het helemaal niet vreemd hoor..
    mij is altijd gezegd, dat een Huisarts een vertrouwens persoon is, en dat je met alles bij hem/haar terecht kunt..
    en dus ook voor een zwangerschaps test..

al voor ik het 2e berichtje van de ts had gelezen vond ik het een normale vraag, en belachelijk dat ze zo lang had moeten doorzeuren voor ze terecht kon..

en wat annemarie zegt.. ""gewoon bij drogist of via internet een test aanschaffen me logischer dan de werkdruk van de huisarts verder op te schroeven..""

dit vind ik al helemaal belachelijk.. 'de werkdruk van de huisarts verder op te schroeven'
    Hoe kom je erbij in godsnaam.. ?

huisartsen zijn er om naar toe te gaan als je ziek bent, of je wilt dingen weten. en natuurlijk ook voor een test om te kijken of je zwanger bent...
    (en t maakt niet uit of je een miskraam hebt gehad of niet, hij hoort dit gewoon voor jou te doen)

en als dokters hier nu in 2009 zo'n probleem van maken.. nou dan is het dus niet de schuld van de ts.. maar de schuld van de dokters als ze nergens meer tijd voor hebben, en alleen maar denken aan hoe ze zo snel mogelijk maar geld kunnen verdienen..

6. Olyfje, ik je topic verplaatst naar het juiste forumonderdeel.

Het is helemaal niet gek volgens mij, om je huisarts om een test te vragen, ik zou alleen wel wachten tot je overtijd bent.

7. Aylin16

Aylin16 Fanatiek lid

19 jul 2008
    3.660
    0
    0
    Ik was bij de zwangerschap van mijn dochter wel naar de huisarts gegaan. Omdat de gyn bij mijn vorige ma zei dat zw testen bij de drogist soms niet zo betrouwbaar zijn. Dus ik wou voor de zekerheid de ha nog een test laten doen toen ik positief had getest. Wist ik veel dat de ha dezelfde testen gebruikt hihi....De assistente vroeg mij toen ochtendurine mee te nemen en zei deed de test.

8. zogelukkig

hCG waarde in weken vanaf bevruchting* :

3 na bevruchting: 5 - 50 mIU/ml
    4 na bevruchting: 5 - 426 mIU/ml
    5 na bevruchting: 18 - 7,340 mIU/ml
    6 na bevruchting: 1,080 - 56,500 mIU/ml
    7 - 8 na bevruchting: 7, 650 - 229,000 mIU/ml
    9 - 12 na bevruchting: 25,700 - 288,000 mIU/ml
    13 - 16 na bevruchting: 13,300 - 254,000 mIU/ml
    17 - 24 na bevruchting: 4,060 - 165,400 mIU/ml
    25 - 40 na bevruchting: 3,640 - 117,000 mIU/ml
    Niet-zwangere vrouwen: <5.0 mIU/ml
    Vrouwen in de overgang: <9.5 mIU/ml

* Deze waarden zijn puur bedoeld als leidraad - de hCH waarden verschillen per vrouw en de hCG waarden stijgen in verschillende snelheden. Een lage hCG waarde hoeft niet meteen te betekenen dat er iets mis zou zijn. Een tweede test kan daar duidelijkheid over geven.

Een waarde van 565 is dus 5 weken na bevruchting, dus 7 weken zwangerschap.

Meestal wordt bij de eerste echo bij gyn of vk de termijn vastgesteld aan de hand van een meting.

Wanneer moet je weer terugkomen?

9. Olyfje

Olyfje Lid

21 feb 2008
    51
    0
    0
    mmm zogelukkig, als ik je bericht lees, dan begin ik me toch een beetje zorgen te maken...

Want de gyn zei nl dat het erg pril was en dat ze daarom het hartje nog niet kon horen kloppen...
    Een meting? Daar heeft ze het niet eens over gehad!

Zelf heb ik ongeveer uitgerekend dat ik vorige week in mijn 6e week zat, want op 15/1 of 16/1 heb ik op 1 van die dagen innesteling gehad (lichte bloeding), want dat was ong 14 dagen na laatste ongesteldheid...

Wel moet ik zeggen, weet niet of het uitmaakt, zowel bij mijn moeder als mijn zus dachten de doktoren dat ze allebei minder lang zwanger waren omdat het vruchtje/ foetus erg klein was! Mijn moeder moest ons kleding aandoen van poppen omdat we niet eens in gewone babykleding pastten (die maat bestond toen niet) en mijn zus haar kindje was ook een ontiegelijk klein poppetje, zelfs de kleinste babymaat daar verzoop ze nog in! Echt een mini wurmpje... nu is ze ook nog klein, ze zit onderaan alle gemiddelden bij het consultatiebureau...

Kan het misschien daaraan liggen?

Ik moet aanstaande donderdag terug voor de 2e echo en dan hoop ik zeker meer te horen!

Voel me goed, ben 's ochtends wat misselijk, soms heel erg (niet overgeven, soms bijna), mijn borsten doen zeer/ gevoelig (niet de gehele tijd maar wel zeer regelmatig, kan niet op mijn buik liggen hihi), heb krampjes in mijn buik, en last van me stoelgang, moet veel plassen,... geloof dat dit zo ongeveer het rijtje wel is hahahaha...

En belangrijk: ik bloed niet! De gyn zei, zolang je niet bloed, hoef je je geen zorgen te maken,.. Maar als ik toch in mijn 7e week zou zitten (vorige week tijdens de echo) had ze wel een hartje moeten horen, toch?
    Alhoewel ik denk dat ik in mijn 6e week zat.

Of kan het er, zoals eerder gevraagd eraan liggen, dat in onze familie mini-kindjes worden geboren?

Wil zo dolgraag dat mijn grote kleine wondertje in mijn armen komt te liggen! Wens dit al zo lang en nu eindelijk is het zover, ik hoop echt dat het niet mis zal gaan,..
    Want dan zou het mijn 4e miskraam zijn,...

10. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Als je de 15/16 een innesteling hebt gehad, ( normaal ongeveer 5 dagen na je ei, dus zal je je ei rond 10-01 gehad hebben) zou toch rond 24-1 ( 14 dagen na je ei) je nod zijn geweest? Op je nod zou je dan toch pas 4 weken zijn? En dan zou je nu 14 dagen na je nod zijn (07-02)Dan zou je nu pas 6 weken zijn..

Dat is nog te vroeg om een hartje te horen ( vaak dan) dus denk dat het wel goed zit meid!

Liefs daantje

11. zogelukkig

Dat is misschien wel bij iedere gyn/vlos anders, maar ik dacht dat als je de eerste echo krijgt, dat je "termijnecho" was, dus om de termijn hoe lang je zwanger bent vast te stellen. Dat gebeurt tussen de 6 en 12 weken. Bij mij konden ze het hartje met 8,5 week ook nog niet horen, dat hoorde ik pas 4 weken later (maar had het al wel zien kloppen).

14 dagen na je menstruatie heb je je eisprong, niet je innesteling! Die vindt plaats zo'n 7 a 8 dagen na bevruchting en je kan (maar hoeft niet!) daarbij bloed verliezen tot 14 weken daarna nog! Dat is oud/bruin bloed.
    14 dagen voor 15/1 was 1/1, dus zou je nu idd ruim 5 weken zwanger zijn en zou je idd in je 6e week kunnen zitten!

Iedere embryo groeit de eerste weken even hard. Hoe zwaar het geboortegewicht zal zijn, daar kan je in het begin nog niks van zeggen!

Succes!

12. Trees

Trees Niet meer actief

Olyfje ik heb ook veel ervaring met hele vroege echo's en in het stadium waarin jij een echo hebt gehad, meten ze nog helemaal niks. Het is nog zo klein dat een meetfoutje van een milimeter al een groot verschil geeft. Het heeft dus helemaal geen zin, dus gynaecologen wagen zich er niet eens aan. Een termijnecho doen ze pas over een paar weken als je al wat verder zwanger bent. Dan pas kunnen ze goed meten.
    Daarnaast is het het ook nog te pril om een hartje te zien kloppen. Het hartje moeten ze pas zien kloppen als je minimaal 6,5 week zwanger bent. Als ik jouw verhaal lees, klinkt het goed! Succes met de echo donderdag. Als alles goed is, zie je waarschijnlijk het hartje kloppen!

13. Olyfje

Olyfje Lid

21 feb 2008
    51
    0
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden!
    Ik had ook nog geen termijn echo, ik had een echo omdat ik vreselijke buikpijn kreeg en niet kon lopen, staan, liggen ging zelfs moeilijk, daarom ben ik toen het weer wat beter ging naar het ziekenhuis gegaan omdat ik echt dacht aan een MK of buitenbaarmoederlijke zw ofzo..

's ochtends had ik nl afspraak gemaakt voor afgelopen donderdag maar die is komen te vervallen doordat ik dus eerder ben gegaan...

Heb de test ook foutief gelezen, er staat namelijk dat ik op dit moment in mijn 6e week zou zijn,..

De eisprong zou op 10/1 geweest zijn en de innesteling op 15/1 (nav
    mijn laatste menstruatie). Daantje je hebt het errug goed berekend!

Ik hoop dat het snel donderdag is want wil zo graag weer mijn lieve kleine grote wondertje zien!

Soms gaan de dagen snel maar nu tergend langzaam hahahaha...

Ik hou jullie op de hoogte wat er donderdag uitkomt.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden, ze stellen me echt gerust!

14. zogelukkig

Nav deze tekst:

"want op 15/1 of 16/1 heb ik op 1 van die dagen innesteling gehad (lichte bloeding), want dat was ong 14 dagen na laatste ongesteldheid..."

Kom ik tot de conclusie dat je eerste dag van je laatste menstruatie dus 1/1 was, dan kan je nooit op 15/1 al een innesteling gehad hebben hoor!

Maar goed; je zal het donderdag wel horen! Ik ben benieuwd! ;)

15. SeaShell

ligt eraan of ze der ei bijv op dag 10 al heeft gehad.. dan zou het theoretisch kunnen..al is een eisprong op CD 10 wel erg vroeg..

16. Trees

Trees Niet meer actief

zou inderdaad ook kunnen. Ze heeft drie miskramen gehad en ik weet uit ervaring dat je daardoor hele vreemde cyclussen kan krijgen. Zowel heel kort als heel lang :(

Ik hoop voor Olyfje dat alles goed zit! Laat je het ons nog weten?

17. zogelukkig

Vind ik ook vroeg, vandaar! ;)
    En 5 dagen na je ei een innesteling is helemaal vroeg! Vaker komt voor: 7 tot 10 dagen!
    Ik dacht ook mijn ei gevoeld te hebben en ben toch echt later bevrucht!

18. SeaShell

gemiddeld is het toch 5-7 dagen, als je op alle calculators kijkt op verschillende sites, en boeken..

maar later kan natuurlijk ook :)

19. zogelukkig

Tuurlijk; geen vrouwenlichaam zo verschillend! ;)
    Ik heb trouwens niks gemerkt van de innesteling!

20. Olyfje

Olyfje Lid

21 feb 2008
    51
    0
    0
    Hey meiden,
    Bedankt voor jullie antwoorden, leuk om terug te lezen!

Hieronder heb ik even de gegevens gekopieerd.
    Ik heb deze test op 4/2/09 gedaan....

Alle belangrijke zwangerschapsdata op een rij!
    1e dag laatste menstruatie:
    27 december 2008

Gemiddelde duur cyclus:
    28 dagen

Vruchtbaarste dag:
    9 januari 2009

Datum van eisprong (ovulatie):
    10 januari 2009
    Dit is ongeveer 2 weken voor jouw volgende verwachte menstruatie.

Innesteldag:
    15 januari 2009

Bloedtest mogelijk vanaf:
    20 januari 2009

Thuistest mogelijk vanaf:
    22 januari 2009

Niet ongidag (Red Devil Day):
    24 januari 2009
    De datum dat je normaal ongesteld had moeten worden

Periode waarin de meeste
    geboorte afwijkingen onstaan:
    31 januari 2009
    t/m
    7 maart 2009
    Dit is een periode om extra op je gezondheid te letten en
    een aantal wenken in acht te nemen, hier lees je er meer over.

Begin aanleg belangrijkste organen:
    31 januari 2009

Belangrijkste organen gevormd op:
    7 maart 2009

Het risico van een miskraam neemt af op: 21 maart 2009
    Hier begint jouw tweede trimester

Je bent uitgerekend op zaterdag :
    3 oktober 2009

Je bent nu in de:
    6e week
    Dat betekent dat je dus 5 weken zwanger bent.
    Dit is gerekend vanaf de 1e dag van de laatste menstruatie.
    Gerekend vanaf jouw ovulatie ben je 3 weken zwanger

Aantal dagen te gaan:
    241

Ik geloof dat ik nog errug weinig begrijp qua berekening innesteling etc., hihi... Ga zo even surfen om wat info hierover te zoeken..

Nog 1 dagje en een paar uurtjes en ik weet meer,...
    Ben zo zenuwachtig...maar gelukkig komt het steeds dichterbij!

Nog 1 vraagje:
    Heb vreselijke last van me darmen, eerst had ik obstipatie en toen weer diarre en nu weer obstipatie. Dit gaat allemaal helaas wel gepaard met soms vreselijke buikkrampen! Je hoort het dan rommelen in mijn darmen,... Na een tijdje trekt het weer weg... Echt irritant!

Ook vervelend omdat ik telkens weer bang ben voor een MK! Maar het voelt zo niet aan maar toch soms twijfel ik wel, dan ga ik naar het toilet maar gelukkig: geen bloed tot nu toe...

Pfoeff ben geloof ik een beetje een zenuwpees hahahaha!

Jullie horen van mij morgen! Enne duimen asjeblieft voor me: wil zo dolgraag het hartje zien kloppen van mijn kleine grote wondertje!

Liefs.

Deel Deze Pagina