Spontane miskraam afwachten, tabletten of curretage? Voor een vriendin...

Discussie in 'Miskraam' gestart door Dora26, 17 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Dag dames,

Een vriendin van me wil bam worden en het was bij haar 1ste iui raak!

Op 5w4d was er nog geen duidelijk vruchtzakje te zien, op 5w6d was er wel een vruchtzakje te zien en waarschijnlijk een vruchtje... Een week nadien hadden ze duidelijk een vruchtje moeten zien, maar dat zat er dus niet...

Afgelopen donderdag (3 dagen na haar vorige echo) heeft ze er nog eentje laten doen om te checken (ze had nog steeds hoop op goed nieuws), maar dus nog altijd steeds niets te zien. Haar hcg was maandag niet gestegen, donderdag met 1000 gedaald. Het zit dus niet goed.

Nu zit ze te wachten op een miskraam, een curretage wil ze persé vermijden... Morgenavond gaat ze de tabletten halen om het in gang te zetten en komende woensdag wil ze 'schoon' zijn bij haar volgende echo in de fertiliteitskliniek, zodat ze snel terug zou kunnen starten... Is ze dan niet schoon is het donderdag sowieso een curretage...

Maar nu vroeg ik me af, kan je op 3 dagen al een volledige miskraam krijgen? Ze zal nu ongeveer 7 weken zwanger zijn. Ze verwachten precies dat het allemaal zo snel gaat.

En is er een verschil tussen een spontane miskraam (of met die tabletjes) en een curretage? Ze zou heel snel terug willen starten als haar cyclus op gang komt, maar is een curretage dan niet beter? Ik dacht dat bij een curretage je er sowieso zeker van kan zijn dat alles meteen weg is en alles terug op gang kan komen. Mijn vriendin denkt dat omdat het een operatie is, je langer zou moeten wachten...

Hoe zit dat nu na een miskraam of na een curretage? Kan je meteen weer starten als je cyclus op gang komt? Of moet je toch een bepaalde periode wachten? Of hangt het van vrouw tot vrouw af...

Ik wil haar ook wat meer ervaringen van jullie geven... Hoe ging het bij jullie met die tabletten? Kwam het snel op gang en heeft het lang geduurd? Veel pijn en bloedverlies gehad of zouden jullie liever een spontane miskraam afwachten of een curretage laten doen, moest het jullie nogmaals overkomen?

Ik hoop dat ze toch ook de tijd neemt om het een plekje te geven. En natuurlijk dat ze niet teveel pijn en bloedverlies heeft, dat haar cyclus snel terug op gang komt en dat ze ook weer snel verder kan.

Als jullie ervaringen willen delen, dan hoor ik ze graag... Ik wil haar ook kunnen steunen en juiste informatie kunnen geven.
    Heel erg bedankt!

2. haailena

haailena Actief lid

24 okt 2014
    458
    5
    18
    Ik ben gelijk met de tabletten begonnen toen ik hoorde dat het niet goed was. Er was ook geen vruchtje te zien bij mij. Ik ben op een vrijdagavond begonnen en moest om de 3 uur (dacht ik) een tablet inbrengen (vaginaal). Ik heb het heerlijk allemaal alleen beneden op de bank doorgemaakt. Lekker films gaan kijken, haha. Manlief heb ik naar bed gestuurd zodat hij de volgende dag gewoon voor ons zoontje kon zorgen. Uiteindelijk heb ik alle tabletten moeten gebruiken en kwam er een gewone menstruatie op gang. Op zondagmiddag verloor ik het vruchtzakje. Geen extra pijn gehad en ook geen ernstig bloedverlies. Ik zou het zo weer doen als het nodig zou zijn. (Natuurlijk ben je emotioneel wel een poos van slag!)

3. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Bedankt voor je verhaal!

4. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Heb alleen ervaringen met curretages. Bij ons doen ze niet aan die tabletten omdat blijkt dat t toch nog weleens misgaat.
    Curretage erg meegevallen. Cyclus kan bij een normale mk, tabletten en curetteren langer duren om op gang te komen. 1e duurde bij mij 3 maanden, 2e keer 6 weken. 2e curretage wel een baarmoederontsteking gehad ivm restweefsel. Aan alle drie hangen risico's echter bij een curretage de minste. Cyclus is bij iedereen verschillend.

5. Frummels

Frummels Fanatiek lid

31 mrt 2015
    4.475
    2.835
    113
    Vrouw
    Tabletten (cytotec) werken 70 procent van de tijd, als je het met een ander tablet (wat je 36-48 uur daarvoor moet innemen, heeft mifegyne) gebruikt is de kans 90 procent.
    Ik had gisterochtend de eerste tabletten cytotec en uiteindelijk (nadat ik nog twee keer extra tabletten heb gekregen) is 7 uur later alles eruit gekomen. Ik was ervoor opgenomen in het ziekenhuis, vond ik zelf erg fijn.
    Mijn gynaecoloog zei dat je nog drie weken kan bloeden. Maar dit kan na curretage ook het geval zijn.

Na hoe lang je weer een eisprong hebt hangt er vanaf, sommige vrouwen hebben na 2 weken al een eisprong, anderen pas na 2 maanden.
    Er zijn geen medische bezwaren om te wachten na een miskraam, alleen als je er emotioneel nog niet aan toe bent raden ze je af even te wachten.

6. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Bedankt om jullie ervaringen te delen...

Gisterenavond moest ze normaal de tabletten gebruiken, dewelke het zijn weet ik niet juist... Maar ze kon het mentaal niet aan en heeft het dus niet gedaan. Ze hoopt nu toch om een curretage te laten doen, normaal heeft ze woensdag een afspraak bij haar eigen fertiliteitsarts (ze ging bam worden), ze gaat morgen naar haar eigen gyn bellen om te vragen of ze daar niet eerder bij terecht kan, zodat ze hoopt tegen woensdag 'schoon' te zijn.

Ze heeft de voorbije week erg veel geweend, maar donderdag leek ze weer wat positiever. Ze was blij dat de natuur haar voor een ongezond kindje had behoedt en ze hoopt zo snel mogelijk weer zwanger te kunnen worden.

Ik hoop dat ze wel de tijd neemt om het een plekje te geven. Wat de curretage betreft, die wou ze eerst vermijden, maar ik geloof dat ze het nu gewoon moeilijk vind om het 'zelf' in gang te zetten... Misschien zou ze zich er schuldig door kunnen voelen en nu beslissen de artsen het dan voor haar.

Ik hoop dat ze snel ergens terecht kan, dat ze het een plaatsje kan geven en dat ze nadien ook weer snel een mooie cyclus krijgt... Moet je na een curretage lang recupereren? Of kan je daarna meteen weer aan het werk?

Sorry voor de vele vragen hoor :)

7. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Hier zijn de meningen dan toch wel echt over verdeeld.. Hier geven ze het een slagingspercentage van slechts 40%.. Het is of afwachten of curetteren. Bij hoge uitzondering heb ik een recept gekregen maar dag later toch tot curretage besloten..

8. Aquavis

Aquavis Actief lid

23 okt 2012
    224
    0
    16
    Ik zou niet zeggen dat er bij curretage de minste risico's aan vast zitten, want er is een (hele kleine ) kans op asherman (verklevingen) met alle gevolgen van dien. Ik heb zelf 25 juni een miskraam laten opwekken met cytotec. Verloor op de vierde dag een flink 'iets' maar bleef drie weken vloeien en net toen het bloeden bijna gestopt was het opeens weer heel veel in een halfuur tijd. Daarna alsnog curretage want er zat blijkbaar toch nog weefsel. (Ik wilde dat ook heel graag voorkomen) en dat is nu 5 dagen geleden en ik vloei nog steeds. De curretage viel me heel erg mee, de artsen waren erg lief en de narcose ging prima en heb eigenlijk geen pijn ofzo gehad. Had het achteraf gezien liever meteen gedaan (vloei nu al vier weken door eerst met cytotec te proberen) .
    Wel is er bij curretage ook nog steeds een kans dat er weefsel achterblijft.
    Ik wil alleen maar zeggen, je weet niet hoe het loopt, soms heb je helaas pech en dat overleef je ook wel, maar het kan haar misschien helpen om zich erop in te stellen dat het hele verhaal wel even kan duren. Anders valt zo enorm tegen. En zich er toch aan over geven.
    Sterkte en succes voor haar!

9. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Bedankt voor jullie verhaal meiden.
    Mijn vriendin is maandag terecht gekunnen bij een andere gyn en heeft een curretage laten doen.
    Ze voelt zich lichamelijk al wel terug wat beter en mentaal ook, omdat ze al lang met een zwanger gevoel rondliep, terwijl ze wel wist dat het niet goed zat door de laatste echo's. Ze is enkel nog heel erg moe en mentaal is ze niet zoals voordien, maar dat is normaal na zo'n ervaring.
    Ze verliest ook niet zoveel bloed, dus ik hoop dat ze snel weer de oude is! Ze voelt zich in ieder geval beter dan voor de curretage, toen ze zich zwanger voelde, maar ook besefte dat het niet goed zou gaan.
    Ze was meteen van haar 1ste iui zwanger, dus ik veronderstel dat het de volgende keer ook wel niet zo lang zal duren. Alhoewel je zoiets nooit op voorhand kan inschatten.

Deel Deze Pagina