Erg bezorgd zijn, hoe ga je daarmee om?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Elleke, 3 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Dag meiden, ik merk dat ik, sinds ik zwanger ben, erg bezorgd ben over de kleine. Ik wil er volgende week met de VK over praten; ze dachten pas al dat ik psychisch een harde klap heb gehad van het moeten opwekken van de miskraam vorig jaar.. Ik merk dat mijn overbezorgdheid steeds meer toeneemt en wil er met hun over in gesprek.

Maandag bijvoorbeeld had ik buikkrampen. Ik had een kersenpittenzak in de oven gelegd voor op mn buik. Alleen, ging dit niet helemaal goed en rook ik na even een flinke brandlucht. Toen ik de oven opentrok kwam me vlaag rook tegemoet. Ik was helemaal in de stress, de geur bleef namelijk nog wel even thuis hangen. Ben dan die hele tijd aan het malen over de gevolgen voor ons kindje, of ik hem/haar onbewust schade heb aangebracht. Ik kan er niets aan doen, het overkomt me nu sinds ik zwanger ben..

Heb daarom een gesprek bij de VK aan gevraagd, want het staat mezelf behoorlijk in de weg.
    Hebben jullie misschien tips voor me?

2. Suzi98

Suzi98 Fanatiek lid

30 mei 2022
    4.337
    4.001
    113
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ja, de pop poli en inderdaad iets van therapie bij een psycholoog. Dit klinkt als een angststoornis.

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik heb ern afspraak bij de psycholoog staan om mij te helpen met stress en ik krijg paniekaanvallen. Niet gerelateerd aan de zwangerschap, wel versterkt door de hormonen. Onverwachte verlies van mijn vader 4 maamd geleden was de trigger. Ik wil niet de kraamweek ingaan op deze manier.

4. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.710
    7.188
    113
    Vrouw
    Het is herkenbaar on de zin dat ik het minst mentaal stabiel ben tijdens zwangerschappen. Mijn tip is om weg te blijven van Google en inderdaad bij je vk aankaarten. Ik ben het met @Suzi98 eens dat het lijkt op een angststoornis. Sterkte, hopelijk verbetert het nog wat wanneer de zwangerschap vordert!

Suzi98 vindt dit leuk.
  5. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Dank jullie wel! Ik ben blij dat ik een afspraak bij de VK heb staan, kan zo ook niet genieten, en dat wil ik zo graag!

Suzi98 vindt dit leuk.
  6. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Herkenbaar. Ik heb ook buiten zwangerschappen last van angstklachten. Tijdens mijn zwangerschappen extreem bezorgd geweest over dingen als toxoplasmose en listeria. Helaas geen tips voor tijdens. Bij mij gaat het sinds de geboortes veel beter, ik denk omdat je je kind dan ziet, dat stelt mij erg gerust. Zo’n baby in je buik is zo ongrijpbaar vond ik.
    Sterkte, hopelijk heeft iemand goede tips!

7. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Vervelend hè! Ik maak mij vooral zorgen om dingen die ik doe; bijvoorbeeld hand alcohol op (mag dat wel vraag ik me dan af en zoek ik op), mag ik dat of dat wel eten, zoek dat op?, zoals van de week met het rook inademen.. Ik word echt gek van mn eigen gedachten soms, en zal blij zijn als ik gesprek heb gehad..

Suzi98 vindt dit leuk.
  8. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Goed dat je met je verloskundige gaat praten! Maar ik lees ook gewoon hele normale dingen. Je hormonen stijgen hard en dat je je afvraagt of bepaalde dingen mogen is ook goed. En dat je je zorgen maakt of alles wel goed gaat, is ook heel normaal, zeker na een miskraam.

Zeker het eerste trimester is ook super onzeker, ontzettend hormonaal en ik vond er alle.keren weinig genieten aan. Leg jezelf dat ook niet op he.

Installeer bv een app als zwangerhap , dan kun je super makkelijk zoeken wat qua eten wel en niet mag. Wat opzoeken wat mag en niet en of rook kwaad kan, is gewoon heel normaal. Laat jezelf niet direct een angststoornis aanpraten omdat je bezorgd bent.

RosyBrown vindt dit leuk.
  9. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Elleke, ik herken je naam omdat ik destijds tegelijk met jou zwanger was. In 2013/2014 was dat (toen was ik actief onder een andere naam). Ik had toen een zorgelijke zwangerschap en jij had ook angst, ik geloof omdat je bloedverlies had. Daarom is je naam mij bijgebleven. Sinds die tijd zie ik met enige regelmaat topics van jou met één gemeenschappelijk factor: alles overheersende angsten mbt lichamelijke zaken. Ik denk echt dat je hier wat mee moet. Dit is niet alleen iets van deze zwangerschap.
    Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe! En hoop dat je (met hulp) een manier kan vinden om hier mee om te gaan.

Suzi98 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina