Na een jaar aanmodderen en veel pijn heeft vandaag de mri een forse hernia laten zien. Over 2 weken krijg ik een operatie met de klassieke techniek. De week erna begint de zomervakantie en 5 weken erna vertrekken we inprincipe naar zuid frankrijk. Wat kan ik verwachten van mijn herstel? Ben ik al vrij snel weer mobiel of zal ik weken niks kunnen? Moet ik veel naar de fysio of is 1x per week voldoende? Ik was vanmiddag zo overrompelt en moest zoveel regelen dat ik eigenlijk niets over de periode na de operatie heb gevraagt
Het verschilt nogal per ziekenhuis wat de adviezen zijn, om het makkelijk te maken. Globaal kan je zeggen,6 weken niet tillen, niet werken, niet autorijden (als bijrijder alleen korte stukken, +/- 30 minuten) Maar nogmaals, de leefregels verschillen per ziekenhuis/chirurg. Hoeveel fysio je nodig hebt is voor een groot deel afhankelijk van hoe je herstel gaat. Heeft het ziekenhuis in kwestie geen folder oid op de site staan?
6 weken na operatie naar zuid frankrijk vind ik wel heel voorspoedig gedacht . Maar zeg nooit nooit. Ik zou sowieso niet verwachten dat je veel kan doen.
Ik heb te horen gekregen 6 weken volledig plat liggen. En dat het herstel 3 tot 6 maanden duurt. En kans op verlamming ook best groot was als de zenuw nog belneld wordt. Daarom ben ik er ook niet mee in verder gegaan.
Het primcipe van 6 weken plat en zo een lang herstel is allang achterhaalt. Het advies is nu juist bewegen. Ik heb helaas geen keus. Ik kan nu letterlijk niets meer door de vastzittende zenuw en niets doen betekend afsterven. Ik word geopererrd in een prive kliniek, helaas geen uitgebreide info op hun site
Geen advies, maar wil je wel heel veel sterkte wensen en een spoedig herstel! 🙂 En anders gewoon even bellen met de kliniek en vragen hoe en wat?
Ben in februari 2012 geopereerd, klassiek. 6 wk bedrust met een klein opbouw schema van hoelang per dag zitten. Na 6 wk een uitgebreider schema tot 12 wk. Pas 7 maanden na de operatie voelde ik me iets beter dan voor de operatie. Heb chronisch fysiotherapie gehad voor 1 jaar. Sport nog steeds 2x in de week. De pijn is niet over, dagelijks uitstralingspijn en soms nog tintelingen. Om de paar maanden ook uit het niks een terugval. Afgelopen nov recidief hernia, maar dat gaat nu wel weer wat beter. Mijn advies denk er goed over na. Niet bij iedereen is het zoals bij mij. Ik heb veel moeten inleveren aan dingen die ik niet meer kan en ook qua werk.
Ik weet hoe het voelt meid. Bij mij in 2013 geconstateerd liep al vanaf de bevalling op en af met pijn en werd steeds weggeschreven als ishias. 2013 de mri gehad nadat ik na dochter in bed leggen in 1 keer niet meer van de bank op kon staan. Totaal gevoelloze benen. Ik woog op dat moment 148 kilo dus operatie was risico. 2015 maagverkleining gehad 50 kilo afgevallen maar de pijn en zwakheid is er nu nog steeds. Ben vanaf april dit jaar voor 80 tot 100% afgekeurd. Heel veel succes meid
Mijn man is twee keer geopereerd aan een hernia. Op vakantie na zes weken zou ik uit je hoofd zetten, sowieso die lange rit ga je niet trekken. De laatste keer werd ons geadviseerd een bed op de begane grond zodat traplopen vermeden werd. De dag van thuiskomst was het herstel 3x per dag minstens een halfuur zitten en een halfuur lopen. Dat moet je uitbouwen en dan is de bedoeling dat je na zes weken volledig moet kunnen lopen. Mijn man zijn zenuw zat zo bekneld dat hij tot zeker 10 weken met krukken moest lopen. Sterkte, het is een rot herstel maar mijn man is nu (drie maanden verder) bijna volledig weer aan het werk en doet opzich alles weer. Op echt sporten na dan, dat moet opgepakt worden.
Ik heb vooral veel last van mijn bil en been. Mijn rug gaat nog wel redelijk. Ik kan absoluut niet meer stilstaan. Dagjes weg lukt niet meer en ergens een boodschap doen oid ook niet. Slapen doe ik ook al maanden niet meer. Ik vind het erg lastig maar heb het gevoel niet zoveel keus te hebben
Ja ik herken het echt. En geloof.me het wordt wel beter maar daar gaan dus maanden overheen. Het enige wat ik nundus heb is dat mijn rug zo zwak is geworden. En als ik dus een half uurtje stil sta het voelt alsof hij als een harmonica in elkaar zakt. Het zwalken en dagjes weg lukt hier ook niet meer. En mag van de fysio dus ook totaal niet sporten. Niet meer dan 5 kilo tillen. En niet langer dan half uur zitten en staan.
na 6 weken al zo een lange auto rit zou ik persoonlijk echt afraden. Andere kant naar nl was voor iemand al killing die zo een operatie heeft gehad en moest er tussenstop met een beetje lopen enz. en dat was 1,5 uur. Wij zijn wel eens naar disney geweest met de bus rit van 7 uur en dat vind ik al pfff en dat is nog voor parijs, en dan heb ik nog een gezonde rug! En als je er dan eenmaal bent moet je uiteindelijk ook nog dat hele stuk weer terug. Eerste paar weken kan je zoizo niet veel, je moet hoop afwisselen met beetje zitten wat lopen en liggen. Ga er maar vanuit dat je lange tijd niet veel kan. Je kan je arts natuurlijk gewoon vragen om een verklaring op te stellen dat je door het herstel van je operatie niet op vakantie kan. Dan krijg je het geld terug via je verzekering.
Ik ben er ook bang voor dat een rit zuid frankrijk 6 weken na de operatie vrij snel is. Zelf mag je pas na 6 weken weer rijden , dat zegt wel wat over de opbouw. Ik ben in 2010 ook geopereerd klassieke ingreep. Heb daar ook helaas restklachten over van gehouden mijn been is nooit meer hetzelfde geworden krachtverlies doof gevoel tintelingen. Helaas vanaf Pasen een terugval en verergering van klachten , morgen ga ik door de MRI. Sterkte en zal zeker nog even informatie proberen te krijgen via je eigen ziekenhuis over het te verwachten beleid na de operatie voor jou.
Lastig, ik zou denk ik niet op vakantie gaan. Lastige met annuleren is dat je waarschijnlijk niet op het laatste moment kan annuleren, bij ons stond er in de voorwaarden dat je binnen een week nadat je wist dat je niet op vakantie kon, het moest laten weten. Bij mijn man twijfelden we toen ook (6 weken plat ivm bacterie in zijn rug, pas ziekenhuis uit week voor de geplande vakantie), maar de arts zei toen dat hoogstwaarschijnlijk niet ging lukken. Had achteraf misschien toch wel gekund vond mijn man (ik vond van niet, want hij moest nog heel veel liggen), maar het gaf wel rust dat we geannuleerd hadden en ons geld terug zouden krijgen, hoe jammer het ook was dat we niet op vakantie konden. Heel veel sterkte in ieder geval, hoe dan ook zal het best pittig worden.
Ik ga zowieso eerst nog kijken wat de arts zegt. We gaan niet in 1x naar zuid frankrijk, eerst een weekje midden, dan door naar zuid en anders is vliegen ook nog een optie. Het is maar een vakantie maar blijft sneu voor de kindjes als het niet door kan gaan. We hebben in 4 jaar dan al 3x eeb vakantie moeten annuleren.Er komt nu gewoon even heel veel op me af, ok is over 2 weken dus moet een hoop regelen dan schiet ik in de stress. @babyhope de arts zegt dat de kans dat deze beknelling vanzelf oplost nihil is. En op deze wijze(geen dagjes uit meer, geen stukje lopen, altijd pijn etc) vind ik de kwaliteit van leven te minimaal worden dus die operatie komt er
Vrees ook dat je de vakantie aan je voorbij moet laten gaan, ik kreeg m'n eerste hernia op vakantie in Denemarken en de terugreis van 12 uur in de auto was vreselijk...maar ze hebben daar wel goeie pillen Bleek een dubbele hernia te zijn maar heb me niet laten opereren en na een vreselijk jaar is het onder controle, in de zin dat de uitstralingspijnen flink verminderd zijn. Ik was door versleten tussenwervelschijven al rugpatiënt en dat blijf ik, ga ook elke twee weken naar de fysio. M'n vader is twee keer geopereerd aan hernia's maar is ook altijd rugpatiënt gebleven mét een slepend been als gevolg van die operaties. Mijn arts zei ook dat een jaar na een hernia operatie of een jaar met een hernia zonder operatie in negen van de tien gevallen het eindresultaat hetzelfde is. Hoop natuurlijk voor jou dat de operatie slaagt, zonder bijwerkingen, sterkte!
Ik zou even de voorwaarden van je annuleringsverzekering checken en al even bellen naar de kliniek. Zou helemaal zuur zijn als je straks wil annuleren en ze zeggen dat je te laat bent. Je hebt sowieso een verklaring van de arts nodig dat je niet op vakantie kan. Niet leuk om zo snel al te regelen, maar liever op tijd dan dat de verzekering zegt dat je te laat bent.
Maar geven de zorgen over wel/niet op vakantie dan niet meer stress nu erbij? Ik zou 't er niet op gokken. Qua annuleringsverzekering is het veiliger het nu te annuleren en vervolgens kun jij je richten op de operatie en het herstel zonder je druk te maken over;'Ben ik over 6 weken wel mobiel genoeg om naar Frankrijk te gaan?' Natuurlijk niet leuk om wéér een vakantie te moeten annuleren, maar die operatie en het herstel moet je echt niet onderschatten...
Mag ik je vragen welke prive-kliniek / arts? Mag evt. via pm, kan je daar wrs wel meer over vertellen, ben zelf meerdere keren aan een hernia geopereerd en heb slechte ervaringen met een bep. arts / kliniek En 6 weken na je operatie naar frankrijk rijden, al dan niet in 1x is niet haalbaar, tenminste, je kan het wel doen, met het risico op complicaties, langer herstel en evt. terugkeer van de hernia, zou het je ten zeerste afraden De eerste weken ga je op geleide van klachten steeds iets meer mobiliseren, 5-6 weken na de operatie start je pas officieel met fysiotherapie, en dat zal de eerste periode 2x per week zijn.