Waarom ovulatietesten?

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door gemini020, 5 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gemini020

    gemini020 Actief lid

    28 sep 2014
    444
    57
    28
    Hoihoi, ik ben nog heel nieuw in de zwangerschapspogingen dus nog veel te leren. Ik lees hier dat veel mensen ovulatietesten gebruiken maar ik vraag me beetje af waarom. Als je elke 2-3 dagen sex hebt mis je je eisprong toch sowieso niet?
     
  2. Smeetjuh1990

    Smeetjuh1990 Bekend lid

    11 mei 2014
    974
    0
    16
    Ja maar je moet het ook wel fijn vinden om elke 2-3 dagen seks te hebben ;) Dan erbij, niet bij elke man is het zaad even goed. Dan is het beter om minder seks te hebben zodat het sperma wat kan aansterken en dan seks te hebben op de momenten dat de eisprong is.
    En persoonlijk vind ik het ook erg prettig om te weten wanneer ik mijn menstruatie weer kan verwachten. Afgelopen keer voelde ik helemaal niets (geen pijn, niks) en ik sta voor de klas. Vorige cyclus was 27 dagen en deze cyclus zal uitkomen rond de 37, toch wel even een verschil als je maandverband gaat dragen voor de zekerheid ;)
     
  3. Beckje

    Beckje VIP lid

    12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    #3 Beckje, 5 okt 2014
    Laatst bewerkt: 5 okt 2014
    handig bij onregelmatige cyclussen. zo weet je ook wanneer je NOD is.
    gelukkig hebben we het probleem frequentie niet, maar velen helaas wel... ik had ze iig om mijn cyclus te volgen :) zeker gezien mijn ei rond dag 12-25 komt haha
     
  4. merelfox

    merelfox Actief lid

    4 dec 2013
    445
    0
    0
    Inderdaad. omdat niet elk stel het om de dag wil doen. Als je een drukke baan hebt of ander ritme of je hebt al kids dan is sex om de dag niet super realistisch meer.

    Zelf doe ik het deels daarom maar ook omdat mijn cyclus heel onregelmatig is (varieert van 28 tot 39) en ik vind het fijn om te weten wanneer we wat harder ons best moeten doen en ook wanneer ik dus over NOD zou zijn.
     
  5. Fee89

    Fee89 Fanatiek lid

    23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Ik gebruikte ze want mijn ene cyclus was 41 dagen, dan 29, 36, ... Met ovulatietesten wist ik precies wanneer mijn ei was & dan moest ik niet vanaf dag 25 de dagen aftellen en zien of ik ongesteld ging worden & wanneer. Dan wist ik welke dag het ongeveer zou zijn. Stelde mij geruster / minder ongeduldig :) Anders ging ik waarschijnlijk elke ronde wel 5 zwangerschapstesten doen vanaf dag 25 of zo haha
     
  6. LianneE

    LianneE Niet meer actief

    Ik gebruik ze niet omdat het ik denk dat het me stress oplevert en ik er teveel mee bezig ga zijn. Daarbij is op het juiste moment sex geen garantie voor zwangerschap. Nou moet ik erbij zeggen dat mijn cyclus wel iets schommelde maar het nog redelijk was. Ik ben zonder testen binnen 3 maanden zwanger geraakt (helaas niet goed afgelopen). Daarbij vond ik t een vrij prijzige investering. Het is voor iedereen persoonlijk wat je fijn vindt. Ik schrijf het op zodat je beide ervaringen kan lezen :)
     
  7. gemini020

    gemini020 Actief lid

    28 sep 2014
    444
    57
    28
    Haha mijn vriend om de dag (wil ook wel eens een in de drie dagen worden hoor) eigenlijk al te weinig. Fijn te weten dat ik niet de enige ben die dat meer dan genoeg vind. We hebben nog geen idee van kwaliteit van zn zaad maar voor de zekerheid beperkt hij zich wel tot deze momenten.

    Ik heb nog geen natuurlijke menstruatie gehad sinds ik gestopt ben met de pil dus heb absoluut geen idee van cyclus maar vind het nog wat ver gaan om elke dag op een stickje te plassen dus misschien dat we het nog even zo proberen maar is met mijn baan inderdaad soms wat veel.

    Bedankt voor alle reacties. Dus testen zijn vooral als je niet om de dag oid sex wilt hebben? Als je elke 2/3 dagen sex hebt, voegen de testen niks toe?
     
  8. LianneE

    LianneE Niet meer actief

    Dan zou het in theorie genoeg moeten zijn ja ;) het heeft bij mij gewerkt in ieder geval :D
     
  9. TJS

    TJS Actief lid

    19 aug 2014
    251
    2
    18
    Ik ben gewoon een enorme controlfreak. Voor mij is het loslaten rondom hele 'zwanger' worden dan ook erg moeilijk.
    Het geeft mij rust dat ik weet wanneer ik mijn ei-sprong heb gehad en dat ik dus ook bewust kan vrijen rondom die tijd. Anders maalt het constant door mijn hoofd, 'hebben we het wel vaak genoeg gedaan? Rond de juiste tijd?'.... Nu kan ik het beter loslaten, juist omdat ik het weet :).
    Ik probeer alles in mijn leven te plannen, te organiseren en te controleren. Bij zwangerworden gaat dit simpelweg niet :D
     
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Ik heb het eerste half jaar geen ovulatietesten gebruikt en nu voor de derde periode wel. Wou dat ik er direct mee begonnen was, want m'n ei was later dan ik dacht, wat betekent dat we niet lang genoeg zijn doorgegaan met om de dag klussen.
    Normaal gesproken klussen we ook regelmatig maar iets minder precies om de dag.
    En weet nu ook veel beter wanneer m'n NOD is, en begin niet meer vanaf 28 dagen al te denken dat ik overtijd ben, wat dus veel meer rust geeft.
     

Deel Deze Pagina