Hallo meiden, Ik ben benieuwd of hier ook dames zijn die zwanger willen worden, of zwanger zijn geworden met een laag BMI, ondergewicht. Ik heb op dit moment een BMI van 17 en lees overal op internet dat dit veel te laag is om zwanger mee te worden. Wat voor ervaringen hebben jullie met zwanger (willen) worden met ondergewicht?
Hoeveel mijn bmi is (geweest) weet ik niet, maar ik heb een periode 51 kg gewogen bij een lengte van 1.67 m. In mijn geval stopte dan mijn menstruatie, of ik had alleen maar een keer een tussentijdse bloeding van een halve dag. Mijn cyclussen raken daar dus inderdaad door van slag. Pas toen ik weer op de 54/55 kg zat kwam de menstruatie en dus ook de cyclus weer op gang.
Ik weeg op dit moment 52,5 kilo bij een lengte van 1.75. Best weinig dus. Ben al meer dan een jaar bezig om een aantal kilootjes aan te komen. Tot nu toe zonder succes.
Wordt je nog wel ongesteld dan? En ik ken het probleem, deed ik een jaar mijn best om naar de 53 kg te komen, kreeg ik griep en was binnen 1 week de kilo's weer kwijt Ik zou eens met de ha om de tafel gaan, er zijn poeders die je ipv suiker gebruikt om aan te komen.
Ik ben 1.60 en weeg nu 50kg. Toen ik zwanger wilde worden van mijn eerste 10 jaar geleden woog ik 46 kg. Ik was binnen 1 maand zwanger. Bij de 2de woog ik 47kg en was de 3de maand zwanger.VK heeft hier nooit iets over gezegd laag bmi en zwangerworden.
Ik ben eind juli gestopt met de pil en na 35 dagen ongesteld geworden, zit nu in ronde 2. Maar als ik mamabri haar verhaal lees dan hield haar menstruatie al op bij een hogere BMI dus lijkt het mij dat ik nu ook in de gevarenzone zit.
@mamabri, weet je ook hoe die poeders heten? Ik ben van plan om voor morgen een afspraak te maken bij de HA, kan ik het daar ook even met hem over hebben.
Ik heb vroeger bij de tuinen poeder gekocht dat gewichtstoename heet zijn voor shakes te maken in verschillende smaken hielp wel bij mij om op gewicht te blijven.
Mijn huisarts zei me ook dat het een probleem zou worden om met mijn BMI zwanger te worden. (51 kg met 1m72). Ronde 4 was het raak... jammer genoeg werd dit een miskraam, maar dat heeft niets te maken met mijn BMI. Ik ben wel een klein beetje onregelmatig, cyclussen varieren tussen de 31 à 37 dagen...
Ik heb ook een laag bmi. Nu 17,7 maar voor de zwangerschap 18,7 (dus net over de grens van gezond gewicht). Ik heb gewoon een zeer regelmatige cyclus en ben (gebleken) erg vruchtbaar. Eerste ronde raak. Je BMI kan invloed hebben, maar als je cyclus regelmatig is zou ik me niet te veel zorgen maken.
Mijn cyclus was 35 dagen, of dat nou komt door een kaag BMI of ontpillen weet ik niet. Ben benieuwd hoelang mijn cyclus deze keer duurt. De tuinen is hier niet in de buurt dus daar kan ik helaas niet naar toe. Iemand anders nog ervaringen?
Mijn vriendinnetje zit ook al jaren met t probleem van een te laag Bmi wat ze ook doet... 2e ronde was ze zwanger en nu al bijna op de helft!! Alles gaat supergoed! Tuurlijk heb je een verhoogde kans...net zoals met alles...met wil niet zeggen dat het iet kan
Kennisje van mij had anorexia (opgenomen ed), maar werd toen zwanger hoe onvoorstelbaar ook, want ze had nauwelijks een cyclus meer Was echt enorm mager, met heel flink ondergewicht en na de zwangerschap ook weer een enorme terugval gehad.. Maar nu vier jaar later drie keer gewoon zwanger geworden zonder problemen (zwangerschappen alleen niet tot 37 weken voldragen, maar weet niet in hoeverre dat van invloed kan zijn).
Fijn zo'n positief verhaal! Blijkt dat veel verhalen op internet toch erg overdreven zijn en dat het dus niet altijd het geval is dat je niet zwanger kan raken met een laag BMI.
Als je gezond leeft en jezelf goed voelt, lijkt het mij geen probleem. En je cyclus is op gang gekomen, dat is ook positief. Als de menstruatie uit zou blijven, of een cyclus maandenlang duurt, is het een ander verhaal. Producten om in gewicht aan te komen kun je kopen bij de apotheek. Ze verkopen daar flesjes Nutridrink, op basis van melk of fruitsap. Deze kun je dagelijks drinken en eventueel ophogen tot een aantal keren per dag. In de zorg worden deze vaak voorgeschreven bij ondervoeding. Er zit alles in wat je lichaam nodig heeft. Het is geen vervanging van voeding, maar een aanvulling van wat iemand op dat moment eet. Eenzelfde product bestaat ook in poedervorm, en kun je oplossen in koffie, thee of andere dranken. Maar de naam van het poeder ben ik kwijt. Je kunt eventueel met de huisarts of diëtiste overleggen of het in jouw geval nodig is. Ik weet het niet zeker, maar als je een verwijzing hebt, wordt het vergoed door de verzekering. Kijk maar of je iets met de informatie kunt... maar zoals ik al zei: als je gezond leeft & je goed voelt hoef je je geen zorgen te maken
Heb ook in de zorg gewerkt, de poeder die wij gebruiken heet fantomalt maar weet niet of je dat ook kunt kopen in de winkel. Ga het zeker even aan geven bij de huisarts. Ik eet wel redelijk goed denk ik. 'S morgens 3x brood met dubbel beleg 'S middags idem 'S avonds 2 grote aardappelen 2 schep groente en vlees Daarnaast nog tussendoortjes, koekjes fruit, chips 4 glazen melk/ goedemorgen fruit ontbijt
BMI van 17 is inderdaad laag, ikzelf heb ook geen hoog gewicht en ben wel zwanger geworden, het werd alleen een miskraam, destijds was ik 48 kilo bij 1.67 en ik kreeg niet iedere maand een goede eisprong, wel een menstruatie. Nu ben ik wat aangekomen en weeg ik 52.5 kilo en gast het ook beter met mijn Eisprong, ik merk wel degelijk resultaat, als ik jou was zou ik proberen een paar kilo aan te komen, een beetje reserve is zo en zo niet verkeerd voor als je de eerste 3 maanden moet overgeven etc.
Ja idd aankomen is beter, ben sinds een jaar bezig om er wat extra kilootjes bij te krijgen maar dat wil nog niet echt lukken. Mijn huisarts wil pas iets ondernemen als ik onder de 50 kilo kom, daar ben ik nog niet maar ik hoef maar 1x de griep te hebben dan zit ik er al onder. Ik ben toch wel een klein beetje bang dat mijn ondergewicht invloed zal hebben op het zwanger worden vandaar dat ik toch maar weer eens bij de huisarts langs ga. En als ik idd de eerste 3 maanden van een eventuele zwangerschap misselijk zou zijn dan kan ik beter maar wat reserves opbouwen. @pearll mag ik vragen wat jij gedaan hebt om aan te komen??
Gewicht blijft toch iets lastigs. Veel mensen krijgen het er niet af maar ook een groep mensen zoals jij krijgen het er niet aan. Ik ken ook nutridrink vanuit de zorg. Fantomalt ken ik ook, maar alleen vanuit de kinderzorg. Bij volwassenen ben ik het zelf niet tegen gekomen, maar zou goed kunnen dat het wel gebruikt wordt. Ik zou als ik jou was inderdaad een goed eetpatroon aanhouden en als extra zo drink of poeder nemen. Maar wel op advies van een voedingsdeskundige/ diëtiste. Je zou mogelijks best zwanger kunnen worden met een laag BMI, zeker omdat je cyclus wel op gang is gekomen. Ik heb een gezond BMI en mijn cyclus ligt ook rond de 35 dagen, dus dat hoeft niet perse te liggen aan je gewicht. Maar ik kan mij voorstellen dat een paar extra kilo's in jou geval je wel gaat helpen in de zwangerschap, zodat je je wat beter voelt en wat reserves hebt. Ik ben geen voedingsdeskundige, vraag eens advies. Succes!