Kans placenta vergroeit litteken

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door suus1983, 19 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.339
    36.198
    113
    Beste vk,

Ik heb een vraagje. Ik ben 30 weken zwanger van mijn 3e kindje en heb 2 keer eerder een ks gehad. Er werd toen vrij laconiek gedaan door de gyn en vk en werd gezegd dat er tegenwoordig wel 8 ks werden gedaan. Nu het steeds dichterbij komt begin ik toch een beetje zenuwachtig te worden, helemaal omdat mijn placenta aan de voorkant ligt.

Hoe groot is de kans dat een placenta vergroeit met een litteken van een vorige ks (als daar onderzoek naar is gedaan tenminste)? En is daar ook een manier om achter te komen, door bijvoorbeeld een echo?

Alvast bedankt!

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Er kan geen onderzoek naar gedaan worden want dat is niet te zien op de echo. Want het gaat om de mate waarin een placenta vast is gehecht aan de baarmoeder en dat kan je niet zien.
    We weten wel dat de kans op bijvoorbeeld een vastzittende placenta vergroot bij een keizersnede.
    Er zit een grote variatie tussen voor liggen van de placenta, de placenta kan voor laag liggen dus thv het litteken maar ook laag maar dan hoog dus boven de navel zeg maar.

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina