Hallo, Ik heb een vraag over mijn zwangerschapsuitkering. Ik ben 3 weken geleden bevallen van een zoon. Voor mijn verlof kreeg ik een WW-uitkering en via het UWV krijg ik ook mijn zwangerschapsuitkering. Nu heb ik ook een 0 uren contract als logopedist. Ik werk op oproepbasis (ik sta op een invallijst) bij een organisatie voor kinderen met spraak-taalproblemen. Voordat ik met verlof ging heb ik mijn werkgever gevraagd of ik als oproepkracht ook recht heb op een (aanvullende) zwangerschapsuitkering. Zij gaf toen aan dat ik hier geen recht op heb, omdat ik geen vaste uren heb. Ik nam toen aan dat dit klopte, maar nu begin ik toch te twijfelen of ik hier recht op heb. Kunnen jullie mij vertellen hoe dit zit? Heb ik als oproepkracht met een 0 uren contract recht op aanvullende zwangerschapsuitkering via mijn werkgever? En kan dit alsnog met terugwerkende kracht aangevraagd worden? In de twee maanden voor mijn verlof heb ik overigens een aantal dagen gewerkt. Hierdoor ik mijn zwangerschapsuitkering (dagloon)lager, dan wanneer ik niet gewerkt zou hebben. Volgens mij gaat het UWV toch uit van de maand voor je zwangerschapsverlof, voor de berekening van het dagloon? Wanneer ik niet had gewerkt in de periode voor mijn verlof, zou mijn dagloon hoger zijn geweest. Is het dan niet logisch dat mijn zwangerschapsuitkering via mijn werkgever aangevuld voor de uren dat ik heb gewerkt? Ik hoor graag van jullie! Met vriendelijke groet, Linda
Beste Linda, Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon. Je vraagt of je vanuit je o-urencontract ook recht hebt op een zwangerschapsuitkering. Je kunt vanuit een 0-urencontract aanspraak maken op een zwangerschapsuitkering als je laatste werkdag binnen 10 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum was. Deze uitkering is gebaseerd op het inkomen dat je hebt verdiend in een jaar. UWV berekent het gemiddelde vanaf de voorlaatste maand voor de maand waarin de uitkering begint. Welke contractvorm je hebt staat daar los van. Je kunt je werkgever vragen de aanvraag alsnog in te dienen. UWV beoordeelt het recht dan voor je. Je krijgt dan uiterlijk 4 weken na ontvangst van de aanvraag de beslissing. Actuele informatie over het aanvragen van een zwangerschapsuitkering vind jij hier en je werkgever hier. Ik wens je nog een fijne kraamtijd. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare