Goedemorgen Ik ben 30+3 weken zwanger van een tweeling, mijn uitgerekende datum officieel is 21 november en mijn verlof gaat bij jullie dan ook in op 11 oktober (ik zit nl sinds 14 juli al in de ziektewet hierdoor ) nu worden ze ca een maand eerder gehaald +- 21 oktober dat betekend dat ik nog ca 13 weken verlof over heb maar hoe zit het als ze voor 11 oktoktober geboren worden? Gaat het verlof van 16 weken dan in op dag van bevalling? Mvgr Alexandra
Beste Lexkemp, Mochten je kindjes vóór de ingangsdatum van het verlof moeten worden gehaald, dan gaat je verlof in op de dag na de geboorte. Je houdt recht op zestien weken verlof. Normaal gesproken is het verlof natuurlijk al van tevoren geregeld. In deze situatie kan het verlof pas achteraf worden aangevraagd. Om te voorkomen dat dit geen onnodige vertraging oploopt, adviseer ik je hierover alvast afspraken te maken met je werkgever. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je veel sterkte in de laatste weken, en alvast een fijn verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste robert Bedankt voor je reactie, ik las dat er een nieuwe wet is aangenomen voor kindjes in de couveuse, je krijgt dan 10 weken extra, deze kans bestaat namelijk.bij ons.klopt dit? Mvgr Alexandra
Beste Lexkemp, De verandering in de duur van het bevallingsverlof is op dit moment nog een wetsvoorstel. Het is nog niet bekend wanneer dit door de eerste en tweede kamer goedgekeurd wordt. Jammer genoeg kun jij dus nog geen gebruik maken van deze uitbreiding van het bevallingsverlof. Actuele informatie over het wetsvoorstel vind je hier. Ook ik wens je veel sterkte met de laatste loodjes en alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hi Ella, Bedankt voor je reactie. 1 laatse vraag, mocht mijn verlof erop zitten maar ik kan.bijv nog niet werken door bijv complicaties van de zwangerschap gaat het verlof dan weer over in ziektewet uitkering? Bedankt zover voor alles! Mvgr Alexandra
Hoi Alexandra, Hier weer een ander lid van het UWV Webcare Team. Mocht je na je verlof nog niet in staat zijn om te gaan werken dan is het belangrijk dat je een ziekmelding doorgeeft. Heb je nog een werkgever? Dan kun je je ziekmelden bij de werkgever. De werkgever geeft een ziekmelding door aan UWV als je klachten het gevolg zijn van zwangerschap en/of bevalling is. Heb je geen werkgever meer? Dan kun je de ziekmelding doorgeven op de eerste werkdag na je verlof. Je belt dan met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294 om de melding door te geven. Actuele informatie over de ziekmelding, vind je hier. Ook ik wil je veel sterkte wensen. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare