Hallo, Ik heb een vraag, ik ben werkzaam als flexwerker ( 0 uren contract ) in een verpleeghuis. Ik heb verlof tot en met 1 november. Ik heb een zwangerschapsuitkering van het UWV. Maar nu heb ik het volgende probleem, ik kan nog steeds heel moeilijk mijn polsen draaien i.v.m carpaal tunnel syndroom wat ik in de zwangerschap heb opgelopen. Een nog veel groter en vervelender probleem is dat ik schade aan mijn blaas heb, deze is ook verzakt helaas en hiervoor moet ik naar een uroloog en word hier hoogst waarschijnlijk aan geopereerd. Als ik buk of iets til dan lijkt het net of mijn blaas er uitkomt, niet prettig dus. Tillen lukt sowieso niet met dat carpaal tunnel syndroom, ik kan niet eens goed voor mijn baby zorgen. Mijn vraag is: heeft het zin als ik mij ziek meld? Ik heb een 0 uren contract namelijk. Word de uitkering die ik nu ontvang dan voortgezet, of heb ik gewoon pech en krijg ik niets meer? Het is niet zo dat ik niet wil werken, maar met die polsen en die blaas gaat het gewoon niet.
Beste Piepie, Bij een 0-urencontract moet je werkgever bij ziekte normaal gesproken je loon doorbetalen voor de uren die je bent opgeroepen. Daarna heb je soms recht op loon, en soms op een ziektewet-uitkering. Dit hangt af van je contract. Wanneer je echter ziek bent door je zwangerschap of bevalling, heb je sowieso recht op een ziektewet-uitkering. Het maakt daarbij niet uit wat voor contract je hebt. Meld je op de eerste dag na het verlof telefonisch ziek bij UWV (0900 - 9294), dit staat ook in de schriftelijke beslissing over je zwangerschapsverlof. Bij je werkgever zou je je al eerder ziek kunnen melden, opdat hij hier met de planning rekening mee kan houden. Op onze website vind je actuele informatie over ziekte bij een oproepcontract en over ziekte tijdens het verlof. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hoi Robert, Ik heb vandaag het 0900 nummer van het UWV gebeld en me ziek gemeld. Een aardige dame vertelde me dat ik binnen 48 uur word terug gebeld. Ik moest dan wel tot 18:00 thuis zijn. Ik ben altijd thuis, alleen morgenochtend moet ik met mijn baby naar het consultatiebureau en ik heb een check up voor mijn blaas ( die dus schade heeft opgelopen tijdens de bevalling ) Heb ik nu een probleem als het UWV belt en ik ben niet thuis? Die dame van het UWV zei dat ik dan schriftelijk iets ontvang dat ze gebeld hebben maar dat ik er niet was. Ik kon mijn afspraken voor morgen niet meer afzeggen, maar ik wil ook geen problemen. Maak ik me voor niets zorgen?
Beste Piepie, Je hoeft je geen zorgen te maken. Voor de eerste controle moet je echt thuis blijven. Het is inderdaad zo dat je meestal binnen 48 uur wordt teruggebeld wanneer je jezelf ziek meldt. Je mag echter wel op deze dagen bijvoorbeeld je arts of fysiotherapeut bezoeken of naar een sollicitatiegesprek gaan. Ik neem aan dat je aan mijn collega tijdens het telefoongesprek hebt doorgegeven dat je vanochtend afspraken had staan die je niet meer kon afzeggen? Er wordt hier dan rekening mee gehouden. Actuele informatie over je plichten met een Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare