Tijdelijk contract

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Suus8276, Dec 18, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Suus8276

Suus8276 Lid

Jun 4, 2014
    16
    0
    1
    Ik heb een tijdelijk contract, vanaf begin augustus t/m eind februari 2016 (7 maanden).Ik heb al aangegeven dat ik graag in aanmerking kom voor een verlenging, maar door fusie en veranderingen binnen de organisatie zit dat er waarschijnlijk niet in.
    Ik ben nu 18 weken zwanger en mijn uitgerekende datum is 20 mei 2016.
    Ik heb al gelezen dat je in ieder geval in aanmerking komt voor een Wazo-uitkering, als je contract uiterlijk 10 weken voor je uitgerekende datum afloopt. Bij mij is dat helaas net wat langer dan 10 weken.
    Nu is mijn vraag of ik WW kan aanvragen als mijn contract afloopt en daarna toch recht heb op een wazo-uitkering.
    Waar ik vooral over twijfel, is of ik recht heb op ww omdat ik een tijdelijk contract van 7 maanden heb. Ik heb daarvoor jaren gewerkt, dus zeker 26 van de 36 weken.
    Ik hoor het graag van jullie.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Suus8276,

Je wilt graag weten of je recht hebt op een WW-uitkering en vanuit de WW op een Zwangerschapsuitkering.

Als je voldoet aan de voorwaarden kan je na afloop van het contract een WW-uitkering aanvragen. Je geeft zelf al aan dat je aan de zogenaamde weken eis voldoet, je hebt in de laatste 36 weken voordat je werkloos wordt in minstens 26 weken gewerkt.

Vanuit de WW-uitkering kan je dan de Zwangerschapsuitkering (WAZO) aanvragen. Dit kan je doen door de uitkering aan te vragen via Mijn UWV, tussen 4 en 2 weken voordat het verlof in gaat.

Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je en over aanvragen van de WAZO .

Ik wens je een goede zwangerschap verder en hoop dat je toch nog voor contractverlenging in aanmerking komt.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

3. Suus8276

Suus8276 Lid

Jun 4, 2014
    16
    0
    1
    Hallo Yvonne,

bedankt voor je bericht. Wat mijn vraag nog is, of ik voor WW in aanmerking komt aangezien mijn contract tijdelijk was en 7 maanden duurde. Ik kon dit nergens terug vinden op internet/in de wet.
    Ik hoop inderdaad ook op een verlenging. Maar mocht dat niet lukken, dan vind ik het fijn om te weten dat ik WW en later WaZo kan aanvragen.

Groetjes, Suzanne

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo Suus8276,

Om WW te kunnen krijgen, moet je ten minste 26 weken hebben gewerkt in een periode van 36 weken. Als je zeven maanden hebt gewerkt, voldoe je aan die eis.

Je krijgt dan ten minste drie maanden WW (en mogelijk langer, als je voldoende arbeidsverleden hebt.)

Ligt je verlof in je WW-uitkering? Dan onderbreken we die voor de zestien weken zwangerschaps- en bevallingsverlof; het resterend deel kun je laten voortzetten als je na 't verlof nog geen andere baan hebt.

Actuele informatie over de duur van de WW vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Share This Page