Hallo, Volgende week woensdag loopt mijn bevallingsverlof af. Nu heb ik een contract van 12-32 uur in de week. Deze loopt drie weken nadat ik weer ga werken af. Heb met mijn leidinggevende besproken dat ik die drie weken nog 12 uur per week werk en we het contract gewoon laten aflopen zonder verlenging. Nu heeft mijn leidinggevende mij gewoon ingeplant zonder dat ik hierin enige inspraak heb gehad. Ik heb dus geen oppas voor mijn dochter en ze staat niet ingeschreven bij een opvang omdat ik dus thuisblijfmoeder ben (word). Nu heb ik met mijn moeder kunnen regelen dat ze iedere dinsdag kan oppassen. De winkel is ook op donderdagavond open. Met deze dinsdag en donderdagavond zit ik in principe al aan mijn contracturen. Maar mijn leidinggevende zei me dat ik op donderdagavond niet mag/kan werken omdat er al andere mensen ingeplant staan en zij anders niet aan hun uren komen. Nu kan ik natuurlijk moeilijk mijn dochter meenemen naar mijn werk. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik kan altijd op dinsdag, donderdagavond, zaterdag en koopzondag (eerste zondag van de maand). Ze hebben in principe dus genoeg dagen om mij in te plannen zodat ik aan mijn contracturen kom... Met andere woorden: help! Kan mijn werkgever eisen dat ik kom werken ondanks dat ik aangeef geen oppas te hebben? Mijn man kan nmk geen vrij krijgen van zijn werk ivm een belangrijk project. Alvast bedankt!
Beste RachelleNM, Wat lastig dat je er met je werkgever niet uitkomt. Vanuit UWV kunnen we je hierover echter niet adviseren; jouw vraag gaat niet over een uitkering (zie ook het openingstopic van UWV op dit forum). Wellicht kun je hierover contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering of vakbond. Heb je die niet, dan kan het Juridisch Loket je misschien verder helpen. Ik wens je veel succes! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team