Hoogte WW uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door lillibit, 13 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Hallo,

Ik ben per 31-10-2011 werkloos en heb van de week mijn uitkering aangevraagd en me ingeschreven bij het UWV.
    Nu werd ik vanmorgen door iemand gebeld om te kijken of mijn gegevens kloppen, zoals rekening nr etc.
    Hij had het over mijn gewerkte uren, en dat zijn er altijd 36 geweest tot de dag van vandaag.
    Toen vroeg hij hoeveel uur ik straks beschikbaar ben, en dat zijn er 24, ik ga minder werken nu ik een kind heb.
    Ok, zegt die man, dan krijg je dus een uitkering berekend over die 245 uur die je straks gaat werken! :$
    Naah, dit vind ik heel vreemd, ze willen toch niet voor niets altijd precies weten hoeveel uur je het afgelopen jaar gewerkt hebt? Je uitykering is toch zoveel procent van je gewerkte uren?

Klopt dit wat die man aan de telefoon zei?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lillibit,

Als je een WW-uitkering krijgt toegekend is dat voor het gemiddelde aantal uren dat je hebt gewerkt.
    Dit wordt berekend over een periode van 26 weken voorafgaand aan je eerste werkloosheidsdag.
    Eén van de voorwaarden voor het ontvangen van een WW-uitkering is dat je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.

Als je besluit om minder uren te gaan werken dan je voorheen hebt gewerkt.
    Dan kun je alleen WW-uitkering ontvangen voor het aantal uren dat je beschikbaar bent voor werk.

UWV beoordeeld het aantal uren dat je het afgelopen half jaar hebt gewerkt. Dit vergelijken we met het aantal uren dat je eventueel nog blijft werken.
    Op deze manier stellen we het aantal uren dat je verliest vast. Daarna beoordelen we of dit aan de voorwaarden voor een WW-uitkering voldoet.

De hoogte van je WW-betaling is de eerste twee maanden 75% van het dagloon.
    De restduur van de uitkering krijg je 70% van je dagloon betaald.
    Dit dagloon wordt berekend aan de hand van je inkomsten van één jaar voor je eerste werkloosheidsdag.

Actuele informatie over de hoogte van een WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel succes met het solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina