Hallo, Ik ben april dit jaar gestart als gastouder tot op heden. Vorig jaar heb ik tot mei gewerkt bij een werkgever en daarna niet meer in afwachting van gastkindjes. In oktober van vorig jaar ben ik bevallen van ons zoontje. Nu ben ik inmiddels weer 16 weken zwanger en dus uitgerekend mei 2013. Ik wil een ZEZ uitkering aanvragen maar lees op de site dat er gekeken wordt naar het jaar terug. Dat jaar heb ik maar een aantal maanden gewerkt. Wat voor gevolgen heeft dat voor de uitkering? Is het verstandig (of mogelijk) om te wachten tot na de nieuwe aangifte volgend jaar met aanvragen zodat dit jaar gebruikt wordt? Ik hoop dat u mij verder kunt helpen. Alvast bedankt.
Beste Bammie, De ZEZ wordt gebaseerd op de gegevens van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin je de uitkering krijgt. Jouw ZEZ-uitkering zou in 2013 moeten ingaan. De uitkering wordt dan gebaseerd op de gegevens van 2012. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare