Vragen zwangerschapsuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Liekje81, 3 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.648
    21.146
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Goedemiddag,

    Ik heb een paar vragen over de zwangerschapsuitkering:
    - ik neem aan dat reiskostenvergoeding niet wordt doorbetaald?
    - hoe zit het met opbouw van het vakantiegeld en eindejaarsuitkering? Krijg ik dat zoals normaal van mijn werkgever in mei en november? Of mee met de uitkering?
    Mijn verlof loopt (zoals het er nu voorstaat) van 9-02-2015 t/m 30-04-2015.

    Groeten Angeliek
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Angeliek,

    In februari ga je met zwangerschapsverlof en je hebt een aantal vragen over de uitbetaling daarvan.

    De hoogte van de zwangerschapsuitkering is het gemiddelde van het salaris bij je werkgever. Er wordt gekeken naar bruto SV-loon. Dit is het bruto salaris waarover sociale verzekeringspremies zijn afgedragen. Reiskostenvergoeding valt hier niet onder en zal dus niet worden doorbetaald door UWV.

    Voor wat betreft opbouw van het vakantiegeld zijn er twee mogelijkheden. Je kunt er voor kiezen de zwangerschapsuitkering via je werkgever te laten uitbetalen. UWV betaalt dan de zwangerschapsuitkering inclusief vakantiegeld uit aan je werkgever. Je werkgever betaalt het salaris weer aan jou uit. In deze situatie blijf je bij de werkgever vakantiegeld opbouwen. Je kunt er ook voor kiezen de zwangerschapsuitkering direct op jouw rekeningnummer over te laten maken. In deze situatie betaalt UWV jou wekelijks uit. Het bedrag dat je krijgt is inclusief vakantiegeld. Je bouwt in deze situatie dus geen vakantiegeld op tijdens je verlof.

    De eindejaarsuitkering bouw je op via je salaris bij je werkgever. Hoe dit geregeld is tijdens je verlof, kun je het beste bij je werkgever navragen.

    Actuele informatie over de hoogte van je zwangerschapsuitkering vind je hier.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!

    Met vriendelijke groet,

    Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     

Deel Deze Pagina