Ontslag bij vast contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ukkie1985, 15 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Twee vraagjes mbt ontslag bij vast contract;

Vanmiddag heb ik te horen gekregen dat ze wegens tegenvallende bedrijfsresultaten ze afscheid van mij moeten nemen. Ik heb een vast contract en ben 1,5 jaar in dienst.
    Ik kreeg de volgende drie opties;
    - Het via de kantonrechter laten lopen
    - Via het uwv
    - Of met wederzijds goed vinden en een regeling waar we allemaal akkoord mee gaan.

1;Wat kan ik het beste doen?

2;In mijn (vast) contract staat 40 uur maar sinds half januari heb ik 8uur per week ouderschapsverlof. Klopt het dat mn eventuele uitkering berekend wordt met mijn 40-urig salaris?

Ik heb voor deze baan altijd gewerkt vanaf mijn opleiding (maart 2006) altijd fulltime gewerkt.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ukkie1985,

Vervelend dat je te horen hebt gekregen dat je dienstverband vanwege tegenvallende bedrijfsresultaten wordt beëindigd.

Vraag 1: Wat kan ik het beste doen?

Welke optie je bij het ontslag het beste kunt kiezen kan ik niet aangeven. Deze keuze zul je uiteindelijk zelf moeten maken.

Ontslag is (juridisch) vaak een ingewikkelde zaak.
    In de meeste gevallen is het dan ook verstandig om juridisch advies in te winnen.
    Je kunt daarvoor contact opnemen met de vakbond, rechtsbijstandsverzekering of het Juridisch Loket, 0900-8002

Kies je samen met je werkgever uiteindelijk voor ontslag met wederzijds goedvinden?
    Het is dan belangrijk dat je werkgever het initiatief heeft genomen het dienstverband te beëindigen.
    Is dit het geval en ben je niet verwijtbaar werkloos?
    Dit heeft dan geen nadelige gevolgen voor een eventuele WW-uitkering.

Actuele (uitgebreide) informatie over ontslag vind je op deze pagina.
    Het is verstandig deze informatie goed door te nemen.

Vraag 2: hoogte WW-uitkering bij ouderschapsverlof?

De uren ouderschapsverlof tellen mee als gewerkte uren.
    Je ouderschapsverlof heeft geen negatieve invloed op de hoogte van je eventuele WW-uitkering.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hartelijk dank voor de reactie!

Ik heb inmiddels aangegeven dat ik best met een "regeling" wil vertrekken mits erin staat dat het op hun verzoek is en ik zelf bezwaar heb gemaakt (voor eventuele uitkering)

Nu hebben ze me een voorstel gedaan waar ik zelf niet helemaal blij mee ben. Daarnaast heb ik te horen gekregen dat mijn vervangster tijdens mijn zwangerschapsverlof (die is nog parttime in dienst) wel is verlengd met 2 maanden om een bepaald project af te ronden.

Dit stuit mij erg tegen de borst omdat ik weet dat er voor mij nog wel werk is, maar geen budget. Ik ben dus bang dat als ik wegben, en ze merken dat mijn werk blijft liggen, zij alsnog een verlenging krijgt en uiteindelijk mijn functie krijgt.

Daarnaast wordt er momenteel nog wel geworven voor andere functies. Kan dit zomaar als ik ivm bedrijfseconomische redenen weg moet?

Het voorstel heb ik ingestuurd naar DAS rechtsbijstand dus daar krijg ik een dezer dagen een advies van terug.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#4 UWV, 22 apr 2013
    Laatst bewerkt: 3 mei 2013
    Beste ukkie1985,

UWV zal bij een ontslagaanvraag toetsen of je aanvraag voor ontslag op bedrijfseconomische redenen terecht is. Wanneer je werkgever je wil ontslaan zal de werkgever bewijsstukken moeten overleggen waaruit ontslag noodzakelijk blijkt. Is de aanvraag compleet, dan ontvang jij hiervan bericht en krijg je 2 weken de tijd om verweer te voeren. Ben je van mening dat je werkgever je ontecht ontslaat kun je dus verweer voeren. Je zou je hierbij kunnen laten bijstaan door DAS rechtsbijstand.

UWV beoordeelt in de eerste plaats of de argumenten die voor het ontslag worden aangedragen, redelijk zijn. Het Ontslagbesluit, als ook nader uitgewerkt in de Beleidsregels Ontslagtaak UWV, vormt de basis voor de beoordeling van de ontslagaanvraag. Interessant is daarbij hoofdstuk 7 door te nemen. Daarin worden onder andere criteria genoemd waaraan UWV ontslagaanvragen moet toetsen op basis van bedrijfseconomische redenen.

Wil je weten of de werkgever mag werven op andere functies binnen het bedrijf, terwijl de werkgever jou wil ontslaan op grond van bedrijfseconomische redenen adviseer ik je contact op te nemen met de Arbeidsjuridische dienstverlening UWV of DAS rechtsbijstand.

Actuele informatie over ontslagtoestemming via UWV vind je hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina