Goedemorgen, Na bijna 12 jaar met veel plezier full-time gewerkt te hebben, (in deze 12 jaar maar totaal 3 weken ziek geweest), is er helaas eind oktober voor mij wegens bedrijfseconomische redenen een ontslagvergunning aangevraagd. Omdat ik op dat moment +/- 4 weken zwanger was (wat mijn wergever nog niet wist) geldt er een ontslagverbod, uiteindelijk zijn we er d.m.v. een beëindigingsovereenkomst in goed overleg uitgekomen en zal mijn contract per 01-02-2013 worden beëindigd. Tot deze tijd ben ik thuis met behoud van loon. Normaal gesproken zou ik dus per 01-02-2013 een WW uitkering moeten aanvragen tot de datum waarop ik in aanmerking kan komen voor een WAZO uitkering. Nu is het echter zo dat ik een erg hoge bloeddruk heb,hiervoor inmiddels ook voor bij het ziekenhuis onder controle ben, en mij wanneer ik "normaal" in dienst zou zijn helaas zou moeten ziekmelden/ gedeeltelijk ziekmelden. Mijn vragen aan u zijn: - Is het in mijn geval verstandig mij bijvoorbeeld in januari ziek te melden bij mijn werkgever, ziek uit dienst te gaan en dan een ZW uitkering te ontvangen? Hierna de WAZO uitkering en na de bevalling hopelijk een nieuwe baan,anders WW of wanneer ik nog niet in staat ben om te werken terug naar de ZW uitkering? - Heeft een ZW uitkering (70%?) voorafgaand aan de WAZO gevolgen voor de hoogte van mijn WW uitkering? - Of kan ik beter helemaal geen ZW uikering aanvragen, begin februari een WW uitkering ontvangen, daarna WAZO, dan eventueel de WW hervatten of hopelijk een nieuwe part-time baan? Graag ontvang ik uw reactie. Alvast bedankt!
Beste ellen3012, Ik kan niet beslissen wat het verstandigst is, want er kan nog van alles gebeuren in de tijd tot 01-02-2013. Ik hoop dat je door mijn uitleg zelf een conclusie kan trekken wat het beste is in jouw situatie. Wanneer je ziek bent op je eerste officiële werkloosheidsdag voldoe je niet aan een van de voorwaarden voor een WW-uitkering. Je bent namelijk niet direct beschikbaar voor betaald werk en je hebt dan ook geen recht op een WW-uitkering. Wanneer je ziek bent meld je dit aan de werkgever (ook wanneer je met betaald verlof thuis zit). Ben je ziek ten gevolge van zwangerschap zal de werkgever een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. Vindt de verzekeringsarts van UWV ook dat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap? Dan heb je recht op 100% van het dagloon. UWV betaalt vervolgens dit dagloon aan je werkgever die dit verrekent met je loon. Het dagloon wordt berekent door het totale SV-loon dat je verdient hebt in het jaar voor je eerste ziektedag bij elkaar op te tellen. Vervolgens wordt dit SV-loon gedeeld door 261 en de uitkomst hiervan is je dagloon. Wanneer je uit dienst gaat en je bent ziek ten gevolge van zwangerschap, krijg je 100% van je dagloon doorbetaald. UWV betaalt de uitkering dan rechtstreeks aan jou en je krijgt per week uitbetaald. Ben je ziek vanwege andere klachten betaalt je werkgever je loon door tot het einde van je dienstverband. Je werkgever is vervolgens verplicht je op de laatste officiële werkdag ziek uit dienst te melden bij UWV. Bij recht op een Ziektewet-uitkering ontvang je 70% van het berekende dagloon. Vervolgens vraag je of een ZW-uitkering voorafgaand aan je WAZO gevolgen heeft voor de hoogte van je WW-uitkering. Wanneer je een WW-uitkering aanvraagt, zal de beoordelaar het berekende dagloon van je Ziektewet-uitkering overnemen. Je zult dus niet 70% van 70% bijvoorbeeld gaan ontvangen, maar de eerste 2 maanden van je eventuele WW-uitkering 75% van het 100% berekende Ziektewet dagloon. Actuele informatie over de hoogte van een WW-uitkering vind je hier. Ik wens je een veel beterschap, een voorspoedige zwangerschap en veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare