Zwangerschapsuitkering terugbetalen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door loncocacola, 21 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    Moet je later als blijkt dat ze niet goed naar je inkomen hebben gekeken en je dus misschien teveel uitkering hebt ontvangen, dat later weer terugbetalen? Net als bij de toeslagen van de belastingdienst zeg maar. Eerst betalen ze vooruit en als later blijkt dat je er geen recht op hebt, dat je het dan weer terug moet betalen?

Wie weet hier wat meer van af?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik neem aan dat als zou blijken dat je teveel hebt gehad, je dat idd terug moet betalen, zoals dat bij elke uitkering geldt... Geen ervaring wat dat betreft met de zwangerschapsuitkering, maar omdat het bij alle andere uitkeringen ook geldt, neem ik gewoon aan dat dat zo is...

3. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Heb je het vermoeden dan dat het op een verkeerd inkomen is berekend?

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik neem aan van wel. Alle toeslagen die je te veel hebt ontvangen, moet je ook terugbetalen. De belastingdienst rekent zoiets altijd na.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zwangerschapsuitkering loopt via het UWV. En inderdaad mocht blijken dat je teveel geld hebt gekregen, dan moet je terugbetalen... heb je te weinig gekregen, dan krijg je nog een nabetaling.

6. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    Ja ik denk dat ik een te hoge uitkering krijg. Misschien moet ik dat later allemaal weer terug gaan betalen. En binnen welke termijn gaan ze beslissen of je wel of niet terug moet betalen?

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Vind je het niet gewoon beter om dit direct aan te kaarten zodat je wel het juiste bedrag krijgt? Het heeft weinig zin om je kop in het zand te steken en zodoende te hopen dat ze er nooit achterkomen. Dit kun je toch beter direct rechtzetten zodat je niet straks opeens veel geld moet terugbetalen?

8. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Let je er wel op dat de uitkering die je krijgt inclusief vakantiegeld is? Dus neem je SVW-loon van je laatste loonstrook en tel daarbij je vakantiegeld van die periode op. Als je je salaris per maand krijgt, doe het dan maal 12. Deel het geheel vervolgens door 52 weken en je weet om en nabij je weekbedrag dat je van het UWV doorbetaald zou krijgen.

Voorbeeld:
    Je SVW-loon is € 1.000 per maand. Je krijgt 8% vakantietoeslag, dus je loon per maand is € 1.080. Per week krijg je dus € 1.080 x 12 : 52 weken = € 249,23. Dit is een brutobedrag, dus tel er wel op dat daar nog inhoudingen op plaats vinden. Het bedrag van € 249,23 zou je dan weer tegen moeten komen op je uitkeringsspecificatie van het UWV.

Bij twijfel: gewoon even bellen!

Groeten,
    Josien

Deel Deze Pagina