Werkgever weigert WAZO aan te vragen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door artep79, 12 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. artep79

artep79 Nieuw lid

12 jul 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op 31 juli loopt mijn tijdelijke contract bij een detacheerder af. Ten tijde van de indiensttreding heb ik netjes aangegeven dat ik zwanger was en in het vaststellen van het contract is hier rekening mee gehouden. Sinds 7 juni werk ik op aanraden van de verloskundige halve dagen, omdat ik het lichamelijk niet kon bolwerken. Hierdoor is mijn verlof 6 weken van tevoren ingegaan, namelijk 10 juli j.l.
    Vandaag 12/7 heb ik contact gehad met het UWV en mijn werkgever bleek nog steeds geen melding van mijn verlof gedaan te hebben!! Er is zelfs geen vermoedelijke bevallingsdatum doorgegeven. Ik heb daarop contact gezocht met mijn contactpersoon bij mijn werkgever, die mij vertelde dat ze me 5 dagen voor einde dienstverband ziek uit dienst zullen melden (en dat terwijl mijn verlof al is begonnen!) en dat de aanvraag van de WAZO mijn eigen verantwoordelijkheid is.

Uit de mail van mijn contactpersoon:
    "Voor jou toch nog even zwart op wit de informatie over de melding van jouw zwangerschap aan het UWV.

Zo lang jij nog een contract hebt bij ons, betalen wij jou door. Als wij eerder dan 5 dagen vantevoren melden dat iemand ziek (of zwanger) uit dienst gaat neemt het UWV het niet in behandeling.
    Het regelen van een WAZO uitkering is de verantwoordelijkheid van jou zelf.

Het UWV weet ook dat ze nu nog geen melding van ons kunnen krijgen omdat jij nog bij ons in dienst bent. Dit kun je ook zelf aan het UWV doorgeven."

Natuurlijk krijg ik bij het UWV te horen dat ik een werkgever heb en dat deze de WAZO moet regelen, maar dat krijg ik er niet in bij mijn contactpersoon.

Mijn vraag is nu: hoe kan ik dit oplossen? Mijn werkgever is van mening dat ziek uit dienst gemeld moet worden agv de zwangerschapsklachten terwijl ik dus officieel per 10/7 met zwangerschapsverlof ben. Hoop op een duidelijk antwoord dat ik kan doorspelen aan mijn contactpersoon, want ik zit met mijn handen in het haar!!

Alvast bedankt voor het antwoord!

Groet, Petra

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Petra,

Ik begrijp dat je werkgever blijft volhouden dat het aanvragen van de WAZO door jou zelf gedaan moet worden. Dit is niet het geval. Je werkgever dient de WAZO voor je aan te vragen.

Ik wil voorkomen dat je hierdoor gedupeerd raakt. Als je mij via een privé-bericht je telefoonnummer stuurt neem ik contact met je op om het op te lossen.

Als je de werkgever nog wilt wijzen op de juiste manier van aanvragen kun je verwijzen naar deze pagina met actuele informatie.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina