Hallo, Ik ben werkzaam als gastouder en had via google gevonden dat je dan gebruik kan maken van een zwangerschapsuitkering via het uwv. nu heb ik net het gastouderbureau gesproken en hun geven aan dat ik maar recht heb op 6 weken verlof en verder niet. Klopt dit of moet ik wel iets bij het uwv aanvragen?
Beste MSL12, Je hebt recht op 16 weken betaald verlof. Mogelijk heb je recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO), als je als werknemer in dienst bent van het gastouderbureau. Ben je niet in dienst, maar wordt je via een gastouderbureau bemiddeld, dan heb je recht op een ZEZ-uitkering, voor zwangere zelfstandigen. Dit hangt dus af van het contract dat je hebt. Je kunt dit controleren bij het gastouderbureau, of aan de hand van je loongegevens. Ontvang je netto-loon van je werkgever, dan zijn hierover socialeverzekeringspremies afgedragen. Je bent dan werknemer, en hebt recht op een WAZO-uitkering. Je werkgever moet die voor je aanvragen. Krijg je geen netto-loon, maar betaal je zelf inkomstenbelasting? Dan ben je geen werknemer. Je kunt dan een ZEZ-uitkering aanvragen. Dat kun je zelf doen met dit formulier. Op onze website vind je actuele informatie over WAZO en ZEZ. Ik wens je alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare