Beste UWV Webcareteam, Na 10 maanden ww uitkering te hebben ontvangen ben ik sinds half februari 2013 weer aan het werk op basis van een nul-uren contract. Het contract loopt half augustus automatisch af (Half jaar contract). Ik heb gemiddeld 20 uur per week gewerkt (soms wat meer, soms wat minder uren, afhankelijk van beschikbaarheid bij werkgever). Ik ben nu bijna 33 weken zwanger en mag dus tussen ruim 1 en 3 weken met zwangerschapsverlof. Ik hoop tot 36 weken door te kunnen werken, mijn verlof zal dan op 6 juli 2013 ingaan. Mijn vraag is op welke basis mijn zwangerschapsuitkering wordt berekend? Ik las dat per 1 juni 2013 wordt uitgegaan van het gemiddeld jaarloon bij laatste werkgever? Ik ben nog lang geen jaar in dienst bij deze werkgever en daarvoor ontving ik dus ww? Zou u mij kunnen uitleggen hoe het in mijn geval zit? Tot slot heb ik nog de vraag wat betreft het aflopen van mijn contract. Deze eindigt half augustus van rechtswege, dus tijdens mijn verlof. Ik zou normaliter (uitgaande dat t/m 36 weken doorwerk) recht hebben op verlof van 6 juli t/m 25 oktober 2013. Stopt mijn recht op verlof nadat mijn contract is verlopen of blijft dit doorlopen t/m 25 oktober? Ik ben de weg een beetje kwijt en weet niet eer zo goed waar ik aan toe ben, hoop dat jullie helderheid kunnen scheppen! Vast enorm bedankt voor de moeite! Met vriendelijke groet,
Beste Alice April, Je wilt graag weten hoe je zwangerschapsuitkering wordt berekend en hoe lang je recht op verlof hebt. UWV berekent je uitkering op basis van het inkomen dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. We gebruiken daarbij een periode van één jaar. Was je korter dan één jaar in dienst bij deze werkgever? Dan kijken we naar periode vanaf het begin van het dienstverband tot en met de laatste dag van de laatste volledige loonbetaling. Als je contract afloopt tijdens je verlof blijf je gewoon je uitkering ontvangen. UWV betaald deze dan aan jou. Je hebt altijd recht om minimaal 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Dat je contract tussentijds eindigt heeft hier geen invloed op. Actuele informatie over einde dienstverband tijdens je verlof vind je hier. Ik wens je alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare