verplicht 6 weken van te voren

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by lovelygirl25, Mar 17, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lovelygirl25

Aug 18, 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    mij werk verplicht mij om 6 weken van te voren met verlof te gaan. Ik wil liever als het haalbaar is 4 weken van te voren met verlof gaan zodat ik daarna langer heb.
    Werk geeft aan dat bij hun iedereen 6 weken van te voren gaat mogen ze dit mij verplichten?
    Waar zou ik bewijs kunnen vinden dat ze mij dit niet mogen verplichten?

2. Smeetjuh1990

Smeetjuh1990 Bekend lid

May 11, 2014
    974
    0
    16
    Lijkt me dat dit in je cao moet staan?

3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik zou niet weten of ze het je kunnen verplichten, volgens mij wel als je je al eerder ziek hebt gemeld tgv je zwangerschap.

Maar ik moet zeggen, ik werk 24-32 uur op een kantoorbaan en heb een vrij makkelijke zwangerschap, maar het wordt nu toch wel pittig hoor! Ik blijf wel nog tot en met volgende week werken om met precies 36 ,er verlof te gaan, maar echt makkelijk is anders...

Bij fysiek werk of bijvoorbeeld in een winkel ofzo zou ik lekker die zes weken pakken...

4. Spring28

Spring28 Actief lid

Feb 24, 2015
    261
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je zou eens kunnen kijken in / googlen op de Wet Arbeid en Zorg. Volgens mij mag je zelf kiezen, behalve als je al (deels) ziek gemeld bent tijdens je zwangerschap. In CAO kan evt afwijkende afspraak staan, maar dat denk ik eerlijk gezegd niet.

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Bij de werkgever waar ik werkte toen ik zwanger was van Jelle gold die regel ook. Ik was het er ook niet mee eens, maar er was niks aan te doen. Het stond in de interne verlofregeling en die was goedgekeurd door de OR en dus had ik niks te willen... ;)

Maar: Daar wil ik wel even bij zeggen dat ze over het algemeen niet voor niks zeggen dat je 6 weken van te voren met verlof moet. Ik werkte op een revalidatie afdeling in een verpleeghuis en dat was echt pittig! Uiteindelijk ben ik met 20 weken 50% in de ziektewet gegaan ivm rugklachten, dus had ik sowieso 6 weken van te voren met verlof gemoeten.

6. lovelygirl25

Aug 18, 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet ook niet of haalbaar is hoop ik wel. Maar wil daar graag zelf de keuze in hebben. Werk in de zorg maar bied alleen begeleiding bij mensen thuis dus geen lichamelijk zwaar werk.

7. JustMe88

JustMe88 Lid

Mar 14, 2015
    54
    1
    8
    NULL
    NULL
    Zoals spring28 al zegt, het staat opgenomen in de CAO.. Vaak is het bij een 'zittend' beroep zoals een kantoorbaan 4 weken voor de uitgerekende datum en bij een 'staand' beroep zoals in zorg&welzijn 6 weken.

8. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik moet ook verplicht 6 weken van te voren.
    maar heb een zwaar lichamelijke baan.

9. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,750
    646
    113
    Gelderland
    Als jij tot 4 weken vantevoren wilt werken, moeten ze je alternatief werk aanbieden, als je zwaar lichamelijk werk hebt. Je hebt een keuze en het is niet verplicht. Ze kunnen het adviseren, maar zolang jij je helemaal fit en goed voelt, waarom zou je 6 weken vooraf met verlof gaan?
    Ben je (gedeeltelijk) ziek gemeld, dan MOET je wel 6 weken vooraf met verlof.

Share This Page