Zwangerschapsuitkering. Wie kan me helpen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Carmen, 12 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Op mijn werk ging het heel de tijd zo goed. Lief, begripvol etc. Mijn manager vertelde me ook dat ze me heel graag wilde hebben, ondakns mijn zwangerschap. Dat haar baas wel tegen “zwangeren en pas-moeders” is op het werk (omdat dat wel lastig is) , maar dat zij er alles aan doet om me op het werk te houden. Tijdens het beoordelinggesprek rond het einde van mijn proeftijd krijg ik dan ook niet meer dan lof. Dat ik 50% afwezig ben door mijn zwangerschap was geen probleem. Ze zagen dat ik gemotiveerd was en me inzette waar ik kon. Toen heeft mijn manager ook half om half toegezegd dat ik de ene week 2 de andere week 3 dagen zou mogen werken. Zij dacht aan 3 dagen in de week, ik zou er graag 2 willen. 2 om 3 vond ze een mooie middenweg. Over gewoon 2 dagen in de week zou ze zelfs nog nadenken. Ik blij en zielsgelukkig met al die begrip en steun… Nu komt het.

    Mijn contract loopt 3 april af. Ik loop al lang te zeuren of mijn manager mijn verlofpapieren in wil vullen, want die moeten ze snel hebben. Manager belde op en vertelde dat de verlofpapieren nog niet in orde zijn. Ik mocht namelijk niet meer 2/3 dagen werken maar 4 om 5! Dan meteen vanaf volgende week, omdat ze willen aanzien of ik dat wel aankan. Nou zeg!!! Natuurlijk gaat dat niet. Ik zit voor 50% thuis, zoals je weet en mag niet zomaar meer gaan werken. Dat trek ik ook echt niet (al is dat moeilijk uit te spreken) Daarnaast wil ik na de bevalling ook geen 4 om 5 dagen werken. Ik wil mijn hummel echt niet zo vaak missen. Plus alle bijkomende bezwaren (geen oppas, kinderopvang te duur, niet te doen met gebroken nachten) Maar voornaamste is dat ik het zelf niet zou kunnen om die kleine zo vaak niet te zien.

    Daarnaast kwam ik met argumenten dat ik op advies van de VK, de huisarts en de bedrijfsarts thuis zit. Dat mogen ze toch niet zomaar tegen alle winden in, terug draaien of anders van mijn eisen?? Dat begrijpt Marit wel, maar ze zegt: Het hoeft ook niet, maar wij weten nu niet of je die 4 on 5 dagen in de week wel aankan. Dus, als je nog bij ons wilt werken, hebben wij die zekerheid nodig…….

    Maar goed. Ik heb donderdag de 19de een gesprek met mijn manager. Ik zou er over nadenken over die dagen werken. Dat doe ik dus niet. Ook werk ik niet vanaf volgende week voor 100%, want ik wil het allerbeste voor die uk. Als ik het niet doe, wordt mijn contract niet voortgezet. En dan???

    De VK adviseert trouwens om nog minder te werken, het liefst te stoppen. Ik heb echt enorm last van harde buiken, duizelingen en val soms flauw. Alle lichamelijke dingen zijn in orde. Mijn VK vindt nu dat mijn lichaam aangeeft rustig aan te doen en dat moet ik dus ook van haar. Maar ja, daar kom ik maar helemaal niet mee aan..

    Ik hoorde dat sommige een zwangerschapsuitkering krijgen. Kan je me er iets over vertellen, hoe dat in zijn werk gaat? Ik wil dat graag goed uitzoeken zodat ik goed beslagen ten ijs kom. Weet je wat ik het ergste vind? Dat dit op zo een oneerlijke manier gaat… Mijn werk weet dat ik geen 4 om 5 dagen in de week ga werken. Daar hebben we het uitgebreid over gehad. Nu komt ze juist met dit aan. Ik denk eigenlijk dat haar baas mij eruit wil hebben, hoe dan ook. Dat ze het dan maar op deze manier brengen ofzo. Oh, die oneerlijkheid. Als mijn manager gewoon zegt van, joh, leuk en aardig was de tijd. Maar ik kan je niet meer aannemen omdat mijn manager dat niet toestaat. Op het werk hebben we namelijk personeelsoverschot, dus heel veel mensen zijn al ontslagen, de afgelopen tijd. Maar goed. Tot zover!! Zou jij me misschien “de weg” kunnen wijzen? Ik speur het web wel af, maar kom er even niet uit. Bedankt!!

    Een lang en misschien wat eentonig verhaal, maar ik zit er zo mee!! Moest even spuien. maak me veel te veel zorgen.
     
  2. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    vervelende situatie meid, hier zit je natuurlijk niet op te wachten! Ik kan je hier niet echt mee helpen, maar kijk eens op de site van het gak. En heb je een rechtsbijstandsverzekering, schakel deze anders eens in voor advies en info.
     
  3. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Ben je niet lid van de bond, of anders niet de moeite waard om lid te worden dan kan je misschien bij hun vragen wat je rechten en plichten zijn en kunnen zij je in je recht bijstaan!!! Wat een ontzettend lastige situatie voor je zeg!!! Is het allemaal al niet zo makkelijk met het zwanger zijn ed en dan krijg je dit soort dingen er ook nog bij waar je al heeeeeeelemaal niet op zit te wachten.
    Hoop dat je gauw wat duidelijkheid ergens vandaan krijgt, laat je weten hoe het verder gaat? Helaas kan ik je niet verder helpen, zou ze wel een schop onder hun kont willen geven, maar daar hebben we zo weinig aan ;) Liefs Carry
     
  4. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die inschakelen.
    Als dat niet zo is, dan zou ik een advocatenkantoor zoeken dat een vrij inloopuur heeft. Veel kleinere kantoren doen dit -staat ook vaak vermeld in de telefoongids/gouden gids. Je mag dan je probleem gratis - of voor heel weinig - voorleggen en dan kijken ze of ze je verder kunnen helpen.

    Volgens mij kan een werkgever je niet verplichten werkzaamheden uit te voeren als je op doktersadvies thuis zit.

    Wat vindt de bedrijfsarts er van?

    Pim
     
  5. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Dag dames!!

    Bedankt voor d ie lieve reacties. Ik heb al contact opgenomen met de rechtsbijstand. Mijn werkgever staat in zoverre in zijn recht dat hij mijn geen verolg contract aan hoeft te bieden. Tot april loopt mijn contract daar. Mijn werkgever zegt nu van: "nou, door je verzuim zien we geen heil in je. maar als je nu kan laten zien wat je waard bent (door te gaan werken) denken we erover na je contract te verlengen. Als je niet kan of mag werken is dat dus jammer, maar kunnen we je contract niet verlengen, in april". Tja... het is een vuil spelletje omdat ze punt een weten dat ik nu niet werk en te tweede geen 4 of 5 dagen in de week wil werken. Mijn werkgever die probeert het in mijn schoenen te schuiven door mij een soort van keuze te laten hebben. Niet eerlijk. Ze verplichten me dus niet tot werken, maar dan fluit ik naar mijn contract. Volgens rechtbijstand kunnen ze niet verplichten om te werken, maar ook zijn ze niet verplicht mijn contract te verlengen. Zijn wel verplicht me uit te betalen tot april, ondanks dat ik ziek gemeld sta (voor 50%).
     
  6. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    he wat een vervelende situatie... ik hoop dat je gauw duidelijk heid mag krijgen.... enne....spuien mag hier hoor!!!!! veel succes
     
  7. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Even een korte up-date.

    Ik heb even gebeld met het UWV. Ik heb in ieder geval recht op een zwangerschapsuitkering/bevallingsuitkering nadat mijn contract niet wordt verlengd. :eek: Dat is gelijk aan mijn huidige salaris. Fijn, geen financielle zorgen... Pfouh, pak van mijn hart hoor. Als ik na het bevallingsverlof niet meteen werk vind heb ik zelfs nog recht op een ww-uitkering (70% van mijn laatst verdiende loon). Al ga ik als de wiede weerga weer solliciteren!
     
  8. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    fijn dat die zorg in ieder geval is weggenomen Carmen. Hoop dat je nog lekker kunt genieten de laatste weken van je zwangerschap en als je werkgever geen baangarantie/verlenging wil geven zou ik ook lekker 6 weken voor de bevalling met verlof gaan....

    groetjes Karin
     
  9. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Zo is het Karin! Dat doe ik dan ook.. 9 maart ga ik met verlof. Tot die tijd kan ik op het werk aangepast werk doen, omdat mijn baan lichamelijk veel te zwaar is op het moment. Donderdag heb ik een gesprek, mijn benieuwen wat er uit zal komen. Het is inmiddels zeker dat mijn contract niet verlengd zal worden. Maar ach, ik ga genieten van de zwangerschap, daarna van de eerste periode met mijn hummeltje. Als die een maand of drie is, hard aan het solliciteren!!
     
  10. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    succes daarmee, maar eerst genieten!!
     
  11. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Hoi Carmen,

    Ik moet even reageren. Wat een onzin zeg, dat ze nu willen kijken of je vijf dagen in de week kunt werken, omdat je het misschien na de bevalling ander niet kunt. Hallo, je bent nu zwanger, als je bevallen bent niet meer en dat is een wereld van verschil. Heb je voor je zwangerschap ook vijf dagen in de week gewerkt? Dan zou ik zeggen dat je het voor je zwangerschap ook kon. Ik heb het idee dat ze er gewoon nog wat uit willen slepen voor je met verlof gaat.

    Ik zou naar mijn lichaam luisteren en me ziek melden. En laat je niet op je kop zitten he. Werk is maar werk en is vervangbaar. De gezondheid van jou en je kindje gaan voor!!!
     
  12. ynoppers

    ynoppers Lid

    30 jan 2006
    7
    0
    0
    verkoopster slagerij
    hoi
    ik heb net sinds drie weken werk bij een lsagerij en ben momenteel 25 weken zwanger heb het na mijn proefweek verteld en ik mag wel blijven maar heb nu inplaats van vast een 0 uren contract gekregen hij heeft mij al wel aangemeld voor het uwv voor verlofuitkering en ik mag waarschijnlijk terugkomen voor zaterdags als ik bevallen ben, in de omgang klikt het wel en qua werk ook , dus ik heb nog hoop.
     
  13. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Hoi Carmen!

    wat goed dat je een zwangerschaps uitkering krijgt! Ben je getrouwd of niet? of heeft dat er niets mee te maken? Ik heb bij mijn vorige baas ook geen contract verlenging gekregen en loop dus in de ziektewed. Maar tot hoelang dat duurt geen idee. Hoe kom ik daar achter?
    Vind het echt een stink streek wat jou baas je hebt geflikt! Dat is helemaal geen keuze en dat weten ze zelf ook wel. Ik zou als ik jou was gewoon de ziektewed in duiken. Heb ik ook gedaan toen ik te horen kreeg dat mijn contract niet werd verlengt! ik was toen ook echt ziek dus dat was wel mooi meegenomen. Maar ik blijf er voorlopig wel in. Al heb ik nu wel een oproep baan bij een kinderdag verblijf.... en ik ben aan het uitzoeken of het samen mag met een ziektewed uitkering, maar het duurt allemaal zooooooooo lang :rolleyes: voordat je een keer hoort waar je aan toe bent.....
    Maar in iedergeval ben ik wel benieuwd wat nu precies een zwangerschaps uitkering is en of het te maken hebt of je bent getrouwd of niet.
     
  14. ynoppers

    ynoppers Lid

    30 jan 2006
    7
    0
    0
    verkoopster slagerij
    is een soort verlof met 100% uitbetaling maakt niet uit wat voor contract je hebt je werkgever moet je dan hier voor aanmelden.
    zwangerschaps verlof is ongeveer 16 weken en zolang krijg je dan uitbetaalt door uwv.
    groetjes yvonne
     
  15. mieltje

    mieltje Bekend lid

    19 jan 2006
    913
    0
    0
    Ik wil even reageren: Ik snap niet waarom je werkgever moeilijk doet. Als je bedrijfsarts vindt dat je niet kan werken als gevolg van complicaties bij zwangerschap MOET je werkgever dat accepteren. Hij krijgt 100 % vergoeding van het UWV omdat je onder vangnet valt. Nadat je contract van rechtswege wordt geeindigt wordt je vanzelf begeleid door het UWV. Na bevallingsverlof heb je dan recht op WW.
     
  16. Senna

    Senna Fanatiek lid

    8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    wat een kl*ten baas zeg carmen! ik zit nu ong in dezelfde situatie als jou alleen hebben ze mij nog niets gezegt over verlenging van het contract etc... (loopt eind maart af)

    wat ik mij afvroeg..

    als je contract niet wordt verlengt en je valt dan onder uwv en krijgt dan een zwangerschapsuitkering, moet je dan ook weer enkele maanden wachten voordat je dat krijgt??? (zo is het namelijk wel met ww)

    weet iemand dat?
     

Deel Deze Pagina