ww en kinderopvangtoeslag

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door sweetchocolate, 11 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetchocolate

    sweetchocolate Niet meer actief

    Beste,

    Tijdens mijn verlof is mijn contract niet verlengd. Inmiddels ben ik al druk aan het zoeken. Officieel gezien hoeft dat nog niet, want heb nog verlof.

    20 maart is mijn verlof ten einde en gaat mijn ww in.

    Nu plaatsen wij ons zoontje wel op de kinderopvang. 2 dagen per week, zodat ik op die dagen kan solliciteren, gesprekken voeren, met werkbegeleider kan praten, leerwerkbaan begeleider kan afspreken etc. Kortom, alles om maar weer aan de slag te kunnen.

    Nu kwam ik tot grote schrik erachter dat ik geen recht op kinderopvangtoeslag heb omdat ik niet werk en geen bijdrage van uwv krijg voor kinderopvang. Mijn vraag, hoe kan ik die bijdrage krijgen van jullie? Wil hem dolgraag naar opvang brengen, omdat ik die 2 dagen echt geen oppas heb en vriend is ook al bijna door zijn dagen heen. Ja, nu al.

    Maar ja, als ik van jullie geen bijdrage krijg moeten wij ons zoontje van de opvang halen. Gevolg is dat ik mij niet kan inzetten tot vinden van een baan waardoor ik geen uitkering krijg. Ons kindje is nogal veeleisend, is 2 maanden. Dus meenemen naar training, gesprekken is niet echt een optie...

    HELP!!!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Sweetchocolate,

    Je hebt alleen recht op vergoeding kinderopvang van UWV als je een uitkering van UWV ontvangt en je een re-integratietraject volgt via UWV.
    Actuele informatie vind je op deze pagina.

    Ik wens je veel succes met solliciteren en hoop dat je snel een baan vindt.


    Met vriendelijke groet,

    René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  3. sweetchocolate

    sweetchocolate Niet meer actief

    Beste René,

    In princiepe zou ik dus recht hebben, per 20 maart, op een vergoeding voor kinderopvang via UWV (gedeeltelijk lees ik)? Ik ben aan het reintegreren, aangezien ik weer aan het werk wil.

    Ik moet volgende week vrijdag op gesprek komen bij leerbaanbegeleiding op kantoor van UWV. Ik ben namelijk op zoek naar een BBL plek en heb gehoord dat UWV/werkplein daarmee bemiddelt. Valt dat ook onder reintegratie?

    Beetje stomme vragen, maar heb geen zin in gezeur met belastingdienst en UWV. Dus vraag om bevestiging of ik het zo goed heb begrepen.

    Met vriendelijke groet,
    Sweetchocolate
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Sweetchocolate,

    Voor de vergoeding kinderopvang van UWV dien je een re-integratietraject te volgen.
    Het solliciteren naar werk en zoeken naar een baan wordt niet als re-integratietraject gezien.

    Je werkcoach bepaalt of er een re-integratie traject wordt ingezet.
    In jouw geval heb je volgende week een gesprek bij UWV. Je kunt aanvullende vragen over re-integatie aan je begeleider van UWV stellen.

    In het geval van een BBL-plek heb je een dienstverband. Dit betekent dat vanuit dit dienstverband je mogelijk in aanmerking komt voor vergoeding kinderopvang door je werkgever.

    Met vriendelijke groet,

    René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  5. sweetchocolate

    sweetchocolate Niet meer actief

    Beste René,

    Ik vind het bijzonder spijtig dat ik als werkloze alle meewerking moet nemen. Ik dump mijn kind op een kinderopvang om werk te zoeken. Helaas stelt uwv hier niks tegenover. Jammer.

    Ik ben al genoeg gestraft om dankzij mijn zwangerschap ontslagen te worden. Wil weer aan de slag, maar dat gaat niet, want er is geen geld voor kinderopvang en oppas is er niet. Dan maar kind mee nemen op gesprekken, enigste optie.

    Bedankt in ieder geval.

    Met vriendelijke groet,
    Sweetchocolate
     

Deel Deze Pagina