Zwangerschapsuitkering

Discussie in 'De lounge' gestart door Apenijn, 18 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Apenijn

Apenijn Bekend lid

17 dec 2012
    741
    0
    0
    Ik zit even met mijn oren te klapperen.
    Ik heb net het UWV even aan de telefoon gehad ivm de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering.
    Het is zo, dat ze kijken naar de maand voordat je met verlof gaat.
    Dus stel, ik heb een contact van 8 uur, maar ik werk de maand voor m'n verlof 40 uur in de week, dan krijg ik gedurende mijn HELE verlof, de 40 uur per week uitbetaald.

Vinden jullie dat niet gek?
    Nu heb ik pech, want ik heb al die tijd 16-20 uur gewerkt in de week, en de laatste maand aanzienlijk minder, waardoor ik zo'n 300 euro in de maand mis zal gaan lopen de komende periode.

De mevrouw aan de telefoon zei zelfs dat ze zag dat veel vrouwen vlak voor hun verlof nog overuren maakten zodat de uitkering hoger zou zijn.

Was dit bekend bij jullie??

2. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    nope en is ook een rare regeling!

3. juf85

juf85 Niet meer actief

Ik wist het ook niet. Ik ben invalleerkracht. De maand voor mn verlof was het zomervakantie. Ik kreeg dus niks!

Maar omdat er geen werk was in de zomervkantie in het onderwijs heb ik ww aangevraagd. Had ik nog nooit gedaan, maar veel invallers deden het.
    Toen kreeg ik zwangerschapsuitkering n.a.v. De ww.

Als ik geen ww had gehad, dan had ik ook geen zwangerschapsuitkering gehad, terwijl ik gewoon gewerkt had in het onderwijs.

Ik had nog nooit ww aangevraagd in de zomer, veel te veel werk vond ik dat. Achteraf was ik natuurlijk blij dat ik het wel had aangevraagd, andes hadik maanden zonder inkomen gezeten.

4. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.656
    1.414
    113
    Maar als het slecht voor je uitvalt kun je ze ook vragen te kijken naar je gemiddelde volgens mij is dat 1 jaar van te voren, dus maar even goed vragen want ze kunnen het dan opnieuw berekenen

5. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Raar zeg.. dan zal je echt balen als je net die maand je vakantie had opgenomen..

6. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja is mij wel bekend. Toevallig zelf ook net het uwv gesproken omdat het mij onduidelijk was naar welk loonstrookje ze kijken. Ik ga 25 maart met verlof en ze zei dat ze dan kijken naar je loon van februari. Maar op de site staat dat als je ziek bent geweest of verlof hebt gehad (vakantie) ze kijken naar de maand ervoor. Ik zou dit goed in de gaten houden en goed doorgeven aan het uwv als dat zo is.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ze kijken inderdaad naar de laatste LOONBETALING... dus let even op.... wanneer je een periode later betaald krijgt kan het dus ook evt nadelig uitpakken!
    Maar heb je door ziekte oid minder uren/loon, dan kan je een verzoek indienen om te kijken naar de maand ervoor!

8. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    klopt! belachelijk eigenlijk! ik heb de maand voor mn verlof daarom ook 3 weken vakantie opgenomen. ik kon echt niet meer en kon geen hele dagen meer werken. en anders zou ik maar heel weinig betaald krijgen!

9. Apenijn

Apenijn Bekend lid

17 dec 2012
    741
    0
    0
    dan heb ik dubbel pech- want vorige maand moest ik persé al m'n overuren sparen omdat ik in de zomervakantie vrij ben (schoolvakantie). dus vorige maand was mijn inkomen maar 500 euro.
    deze maand wordt het als het goed is aanzienlijk hoger (heb gelijk de salarisadmin van m'n bedrijf gebeld) maar ik mis toch nog zo'n 400 euro. En da's wel balen. Maar goed! het is beter dan maar 500 euro!

10. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Bij mij was dat ook, toen hebben ze naar het gemiddelde van het hele voorafgaande jaar gekeken.

11. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Oh wat vreemd.
    Voor mij is het niet van toepassing maar mijn baas zei dat ze kijken naar de laatste 3 maanden en daar dan het gemiddelde van pakken.
    Maar daar heeft ze dus geen gelijk mee..

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #12 Damay77, 18 feb 2013
    Laatst bewerkt: 18 feb 2013
    Bij mijn vorige zwangerschap vertelde zowel de salarisadministratie als het uwv mij dit. Ze namen het gemiddelde omdat veel zwangeren de laatste maand veel minder werken en dus minder geld zouden krijgen...

Ik moest om deze reden trouwens ook de salarisstroken van de afgelopen 3 maanden opsturen.

Maar kan best zijn dat dit in de tussentijd veranderd is. Maar je kan bezwaar indienen dat het loon die maand afwijkt ivm ziekte oid. Ze kunnen dan naar het loon van de maand daarvoor kijken.

Maar stel je vraag eens aan de werknemer van uwv hier op de site.. dan heb je meteen je antwoord;)

13. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Was met mijn eerste zwangerschap ook zo, maar dat is al 4,5 jaar terug.

14. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Mijn werkgever betaalde gewoon mijn periodesalaris door, ongeacht ziekte, verlof, overwerk. En verrekende dat zelf met het UWV.

15. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Dit heb ik ook. Ik krijg nu bijna niks doordat mijn werkgever mij nauwelijks in had gepland de laatste maand. Komen hierdoor zelfs in de financiele problemen. Contact gehad met het uwv maar ze kunnen het niet wijzigen.
    Ben je dus idd mooi klaar mee

16. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Bij mij was het in 2011 dacht ik ook nog het gemiddelede van 3 maand. Maar wel voor dat ik de ziekte wet in ging.

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wat vreemd! Bij een ww-uitkering wordt gekeken naar het gemiddelde van het laatste half jaar. Zou denken dat dat bij de zwangerschapsuitkering ook geldt...

18. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Ik was de maand voordat ik met verlof ging weinig ingepland (0 uren contr) terwijl ik de maanden ervoor echt veel had gewerkt! Daar baalde ik later best wel van.. Terwijl ik om me heen meiden ook hoor die idd veel uren gaan maken en zich niet ziek willen melden zodat ze lekker veel doorbetaald krijgen..

19. noid

noid Fanatiek lid

29 okt 2012
    2.245
    0
    36
    Tilburg
    Even mijn verhaal: mijn contract loopt af op 21 mei, 16 april krijg ik te horen of het verlengd wordt. In april heb ik twee weken vakantie opgenomen.

Dus als ze me vertellen dat het niet verlengd wordt kan ik ze vragen om me dan maar gewoon per 30 april ofzo 'buitengooien', omdat ze dan naar maart kijken.

Of begrijp ik het nu niet goed?

20. Zanita

Zanita Actief lid

1 jan 2013
    326
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik lees mee

Deel Deze Pagina