Ziek ten gevolgen van zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Rissie, 9 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rissie

Rissie Actief lid

12 dec 2010
    166
    0
    0
    ik werk in een kinderdagverblijf
    Den Hoorn
    Hallo,
    Ik heb een vraag om te beginnen begin ik met het hele verhaal. en ik kan het niet duidelijk krijgen voor mijzelf wat ik moet doen.

Ik ben 3 a 4 weken geleden gebeld door het uwv.
    Ik heb last van heftige misselijkheid extreme vermoeidheid en bekkeninstabiliteit. Het uwv vroeg mij toen bent u volledig ziek waarop ik heb geantwoord nee ik doe vervangend werk. toen kwam de volgende vraag van het uwv klopt het dat u 24 sep uit dienst gaat. ik zeg nee dat klopt niet ik sta tot oktober ingeroosterd. dus ik besloot de volgende dag dat ik moest werken te checken of dit zo was.
    Mijn chef wist van niks mijn baas die boven mijn chef werkt wist dit weldegelijk en hij zei dat mijn chef het ook wist.
    ze hebben toen ziektewet aangevraagd maar hij zei dat hij niet wist dat ik zwanger ben.
    vervolgens ontstond er een onprettige werk sfeer tussen mijn chef en baas omdat zij ruzie kregen.

toen kreeg ik 2 weken later brieven binnen 1 met dat ik recht had op ziektewet uitkering en wat het bedrag zou zijn.
    1 brief waarop het in zou gaan
    en 1 brief dat ik er geen recht op zou hebben.
    toen heb ik gebeld naar het uwv. Die zeiden u heeft er recht op maar pas als u uit dienst bent.
    Maar dat als ik uit dienst was moest bellen naar het uwv omdat het niet vanzelf sprekend werd uit gekeerd.
    terwijl ik paar weken daar voor iemand anders aan de lijn had die zei dat het al tot in de puntjes was geregeld.

en mijn contract loopt wel af op de 24ste maar mijn laatste werkdag is 20 septemeber.

Wat moet ik nou precies doen???
    want elke keer als ik iemand anders van het uwv aan de lijn heb vertellen ze allemaal iets anders.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Rissie,

Je gaat mogelijk ziek uit dienst en je wilt weten wat je nu moet doen.

Heb je zwangerschapsgerelateerde klachten? Je werkgever kan jou dan bij UWV ziekmelden. Heb je vervolgens recht op een Ziektewet-uitkering? Zolang je in dienst bent van je werkgever, maakt UWV meestal de uitkering over aan je werkgever. Je werkgever verrekent de uitkering met je loon tot het einde van je contract.

Ga je vervolgens ziek uit dienst? Ook dit geeft je werkgever door aan UWV. Meestal zal dan ook jouw rekeningnummer doorgegeven worden door je werkgever. Is dit rekeningnummer gecontroleerd, dan zal UWV wekelijks de Ziektewet-uitkering naar jou overmaken.

Tijdens of wegens zwangerschap mag je in de meeste situaties niet worden ontslagen. Er geldt voor jou namelijk een opzegverbod. Heb je een tijdelijk contract dat afloopt tijdens je zwangerschap? Je werkgever hoeft je geen nieuw contract aan te bieden. Maar de zwangerschap mag niet de reden zijn om dat contract niet te verlengen.

UWV is hierover niet bevoegd je te adviseren. Heb je hier vragen over? Hier vind je informatie waar je terecht kunt voor arbeidsjuridische vragen.

Ik heb geen inzage in je dossier. Wil je weten wat de status is van je Ziektewet-aanvraag? Stuur UWV Webcare dan een privé-bericht met je telefoonnummer. Ik of mijn collega neemt dan met je contact op.

Actuele informatie over ontslag bij ziekte en zwangerschap vind je in de brochure “Ontslag, en nu?” op pagina 10.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina