Hallo lezer September 2013 ben ik bevallen en is ons zoontje na 3 dagen overleden. Ik was langer als 24 weken zwanger en heb dus volledig verlof gehad. Begin januari ben ik mijn werkzaamheden weer op gaan bouwen. Dit gaat goed. Ik zit momenteel op ongeveer 75 % van mijn uren. Nu ben ik er pas achter gekomen dat ik weer zwanger ben. Erg pril en ik moet nog naar het ziekenhuis. Zoals ik nu inschat is de kans groot dat ik deze nieuwe zwangerschap ook vroeg tijdig moet stoppen met werken. Dat zou betekenen dat ik het ziek als gevolg van bevalling redelijk vlot over kan gaan in ziek als gevolg van zwangerschap. Nu is mijn vraag kan dat? Of moet er een bepaalde tijd tussen deze periodes zitten om nieuwe problemen met "te lang ziek"zijn te voorkomen? Groetjes Jolanda
Beste Jolanda, Wat erg dat je jouw kindje bent verloren. Je zit in de ziektewet ten gevolge van de bevalling en je wilt weten of dit direct over kan gaan in ziek ten gevolge van de zwangerschap. Dit kan. Er hoeft geen bepaalde tijd tussen te zitten. Wel is het zo dat de periode van Ziektewet niet langer dan 104 weken kan duren. De periode van je verlof telt hierbij niet mee. Ben je na deze 104 weken nog ziek dan kan er een aanvraag voor een WIA-uitkering worden gedaan. De periodes van ziekte vóór en na je verlof, worden bij elkaar opgeteld. Alleen wanneer je na afloop van je zwangerschapsverlof ziek gemeld wordt vanwege andere klachten, gaat die 104 weken opnieuw tellen. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
bedankt voor jullie antwoord. Die 104 en weken kom in bij lange na niet aan. Maar omdat ik ook nog niet weet wat er precies op mijn pad gaat komen neem liever vooraf maatregelen dan achter af. Aan de hand van jullie antwoord komt de volgende vraag in me op. Hoeveel weken moet ik 100 % (dus zonder ziektewet oid) weer werken om de periode van voor mijn verlof en de periode na mijn verlof niet meer mee te laten tellen voor eventuele "nieuwe ziekte als gevolg van" . Groetjes jolanda
Beste Jolanda, Ben je weer minimaal vier weken volledig beter geweest? Dan gaan de 104 weken weer opnieuw tellen bij een nieuwe ziekmelding. Is er zwangerschapsverlof gekomen direct na de Ziektewet? Dan gaan die vier weken tellen nadat je zwangerschapsverlof gestopt is. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare